دوران مربیگری سید جلال حسینی از لیگ بیست و دوم آغاز می‌شود

خداحافظ آقای جام

مرور مهم‎ترین وداع ‎های فوتبال ایران در یک دهه اخیر

خداحافظ، همین حالا

جلال حسینی هم کفش‌ها را آویخت. داستان فوتبال همین است. هر چقدر هم یک بازیکن بزرگ و بااهمیت باشد در نهایت به خط پایان می‌رسد و چاره‌ای جز بازنشستگی ندارد.
کد خبر: ۱۳۷۱۸۹۷
تعداد بازدید : 211

او باید تمام خاطرات و افتخارات و رکوردهایش را کنار بگذارد و فصل جدیدی را در زندگی ایجاد کند البته وداع داریم تا وداع. یکی مثل احمدرضا عابدزاده با حضور نزدیک به 100 هزار نفر در ورزشگاه آزادی و در یک بازی اختصاصی خداحافظی‌اش را با فوتبال انجام می‌دهد. یکی هم مثل رحمتی، کریمی، نکونام و تیموریان و ده‌ها ستاره و غیرستاره دیگر به صورت بیانیه مجازی بازنشستگی خود را اعلام می‎کنند. خیلی‎ها برای خداحافظی برنامه‎ای نداشتند و ناگهان آن را اعلام کردند. در لحظه گفتند خداحافظ و تمام.

در یک دهه اخیر تعدادی از بازیکنان مطرح فوتبال ایران چهارگوشه مستطیل سبز را بوسیدند و برای همیشه کنار رفتند. به بهانه بازنشستگی جلال حسینی کاپیتان پرافتخار سرخ‎ها این فهرست را مرور می‎کنیم.

رضا قوچان نژاد: گوچی فوتبال ایران تا سال 2018 در تیم ملی و تا سال 2019 در رده باشگاهی بازی کرد. او یکی از مهم‎ترین لژیونرهای تاریخ فوتبال ایران است که خیلی بی سر و صدا کنار رفت. خداحافظی او به طور رسمی سال گذشته اعلام شد. سایت ترانسفرمارکت که قیمت بازیکنان را تخمین می‎زند نخستین منبعی بود که بازنشستگی گوچی را اعلام کرد.

جواد نکونام: تیر ماه سال 95 بود که جواد نکونام در 36 سالگی رسما فوتبال را کنار گذاشت. «جواد لالیگایی» از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است. نکونام همچنان رکورددار تعداد بازی ملی به شمار می رود. العربی قطر آخرین تیم باشگاهی او بود. خداحافظی او به صورت یک بیانیه اعلام شد. او زننده تک گل ایران مقابل بوسنی در جام جهانی 2014 برزیل بود.

مهدی مهدوی کیا: موشک سابق هامبورگ به تلخ‎ترین شکل ممکن از فوتبال کنار رفت. در فینال جام حذفی ایران و در دیدار پرسپولیس و سپاهان در پنج دقیقه پایانی برای سرخپوشان بازی کرد و سپس برای همیشه کفش‎ها را آویخت. پرسپولیس هم باخت در ضربات پنالتی به سپاهان باخت تا بدترین وداع برای مهدوی‌کیا رقم بخورد و او اشکبار برود.

آندرانیک تیموریان: آندو تا سال 2016 بازیکن تیم ملی بود و 101 بازی ملی انجام داد. آخرین باشگاه او هم ماشین‎سازی تبریز بود. تیموریان بی‎شک از محبوب‎ترین بازیکنان تاریخ باشگاه استقلال است. او در سال 2019 و در حسرت خداحافظی با پیراهن استقلال کفش‎ها را آویخت و خداحافظی پرسروصدایی نداشت.

علی کریمی: هشت سال پیش علی کریمی در 36 سالگی با انتشار یک متن احساسی و بدون بازی خداحافظی فوتبال را برای همیشه کنار گذاشت. متن او اینگونه آغاز شد: «میخی بر دیوار کوبیدم و کفش ها را آویختم». تراکتور آخرین تیم باشگاهی او بود. خودش مدتی بعد گفت خوشحال است که بازی خداحافظی نداشت. او نیز از آن دست بازیکنانی است که در حسرت خداحافظی با پیراهن باشگاه محبوب خود یعنی پرسپولیس باقی ماند.

فرهاد مجیدی: سرمربی فصل قبل استقلال سال 89 اعلام خداحافظی از تیم ملی کرد. اما وداع باشگاهی او داستان متفاوت‎تری داشت. او در ۷ آبان ۱۳۹۲ در بازی استقلال مقابل مس کرمان بعد از تعویض با نیکبخت‎واحدی چهارگوشه زمین را بوسید و رفت. مجیدی که در آن زمان 37 سال داشت برنامه خداحافظی را قبلا اعلام نکرده بود و بسیاری از هواداران را شوکه کرد. قلعه نویی سرمربی وقت استقلال نسبت به این تصمیم او اعتراض کرد.

مجتبی جباری: یکی از مستعدترین اما در عین حال بدشانس ترین فوتبالیست‎های تاریخ ایران که زمانی به زیدان آسیا معروف بود به دلیل مصدومیت‎های پیاپی شانس حضور در جام‎جهانی آلمان را هم از دست داد. خداحافظی رسمی او با فوتبال از طریق مصاحبه با یک روزنامه ورزشی اعلام شد. جباری آنقدر در دوران فوتبالش مصدوم شد که حضور در باشگاه های اروپایی را هم از دست داد.

مهدی رحمتی: گلر سابق آبی‎ها در 38 سالگی فوتبال را کنار گذاشت. نحوه خداحافظی او هم در فضای مجازی رقم و در شبکه اجتماعی‎اش رقم خورد. پدیده آخرین تیم باشگاهی او بود و این بدان معناست که او هم در حسرت پوشیدن پیراهن استقلال برای بازنشستگی باقی ماند. رحمتی بلافاصله به کار مربی گری مشغول شد.

محرم نویدکیا: کسی که عنوان اسطوره باشگاه سپاهان را در اختیار دارد نیز بدون خداحافظی رفت. آخرین باری که محرم به عنوان بازیکن وارد زمین شد به سال 1395 برمی گردد. او سال 90 هم از تیم ملی فوتبال ایران کنار کشیده بود. نویدکیا همانند جباری در طول دوران فوتبال خود مصدومیت‎های سنگین و جراحی‎های متعددی را تحمل کرد. او فصل گذشته سرمربی تیم سپاهان بود که در پایان فصل کنار کشید.

بی وداع، با وداع

اگر بخواهیم از یک دهه بیشتر عقب برویم به غیر از یک مورد باز هم به موارد جذابی از بازنشستگی نمی رسیم. اغلب وداع ها در فوتبال ایران بسیار سرد و بی روح است. آن هم در حالی که نمونه های خارجی برای بازی خداحافظی ستاره های خود چنان درآمدزایی می کنند که هزینه های همان مسابقه را چند برابر جبران می کند.

احمدرضا عابدزاده: در دیدار پرسپولیس با بایرن مونیخ خداحافظی کرد.

خداداد عزیزی: نه تنها بازی خداحافظی نداشت که تاریخ دقیق وداعش هم معلوم نیست!

کریم باقری: در دیدار دوستانه ایران و برزیل خداحافظی کرد.

علی دایی: بازی خداحافظی نداشت.

مهرداد میناوند: این ستاره فقید هم بی سر و صدا و بدون خداحافظی رفت.

گوه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها