گزارش جدید بانک مرکزی از آخرین وضعیت قیمت مسکن در پایتخت

تهران، متری ۴۰میلیون تومان!

آمار‌ها می‌گویند قیمت مسکن به‌دلیل رکود در بازار نسبت به تورم، رشد کمتری داشته است و بنا به آمار‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی در خردادماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران، ۳۹میلیون و ۴۱۴هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۴ و ۳۲.۸ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد به ۵۲‌درصد رسید و رکورد بالاترین میزان تورم در ۴۰ سال اخیررا ثبت کرد.
کد خبر: ۱۳۷۱۶۷۵

به گزارش جام جم آنلاین ، تورم در کشور، طی ۵۰ سال اخیر به یک چالش بزرگ تبدیل شده است و هرساله به تناوب، نرخ تورم افزایش می‌یابد. اثرات این جهش، به‌راحتی در قیمت کالا‌های مصرفی خود را نشان می‌دهد، اما انباشت این تورم در نهایت بر بازار مسکن سرازیر می‌شود و قیمت زمین و مسکن را با شدت بیشتری افزایش می‌دهد.

متوسط قیمت هر مترمربع زمین در تهران در سال ۷۲ حدود ۵۰هزار تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰میلیون تومان رسید. این افزایش ۶۰۰ برابری، مؤید این موضوع است که قیمت مسکن به آرامی خود را به سطح تورم خواهد رساند و در صورت ورود نقدینگی، این بازار ظرفیت دارد از نرخ تورم نیز عبور کند. پس از شکست طرح جذب سرمایه در بورس و ناامیدی مردم نسبت به سود‌دهی در این بازار، بار دیگر نگاه مردم به بخش‌های سنتی سرمایه‌گذاری مانند خودرو و مسکن جلب شده است و مطابق آمار‌های اعلام شده، تعداد معاملات انجام شده در خردادماه، حدود ۱۳هزار و ۹۰۰ فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ معادل ۳.۳۲ و ۱۹.۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. الگوی خرید مردم در مسکن نشان از اقبال آن‌ها به واحد‌های نوساز دارد به طوری‌که واحد‌های تا پنج سال ساخت با سهم ۳۰.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

رشد عجیب در جنوب شهر

یکی از اتفاقات نادر در بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن در جنوب شهر و همسان‌سازی با سایر مناطق اطراف خود است، به‌عبارتی قیمت مسکن در مناطقی که از قدیم قیمت کمتری نسبت به نقاط مرکزی و بالای شهر داشت، رشد چشمگیری داشته است و بنا به آمار‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی، بیشترین قیمت هر متر خانه ۸۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۹ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده که هر یک از آن‌ها با افزایش ۲۲.۳ درصدی در منطقه یک و ۵۵.۳ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده است. با توجه به سکونت اقشار دهک‌های پایین و مهاجرت مردم از شهر‌های دیگر به این مناطق، افزایش ۵۵.۳ درصدی قیمت مسکن، فشار مضاعفی را به دهک‌های پایین جامعه وارد خواهد کرد و می‌تواند تهران را به شهر گرانی برای همه اقشار تبدیل کند.

بیشترین معاملات

کاهش قدرت ناشی از ریزش قیمت ریال بر نحوه خرید مردم نیز تاثیرگذار بوده و عمده معاملات مربوط به خرید مسکن در نقاط مرکزی و جنوبی شهر بوده. بنا به آمار‌های اعلامی، توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در خردادماه امسال موید این است که واحد‌های مسکونی در دامنه قیمتی ۲۵تا ۳۰میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۳.۴ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۲۰تا ۲۵ و ۳۰تا ۳۵میلیون تومان با ۱۲.۳ و ۱۱.۹ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد. بر این اساس، واحد‌های مسکونی با قیمت بین یک تا ۱.۵ میلیارد تومان نیز به‌راحتی خرید و فروش می‌شوند و بخشی از رونق بازار با این میانگین قیمت، به‌دلیل پوشش وام خرید مسکن به علاوه پس‌انداز خریدار است که با تجمیع این دو می‌توان نسبت به خرید مسکن امیدوار بود؛ البته باید اذعان کرد که این رقم نیازمند بازنگری است. آمار‌های بانک مرکزی نیز می‌گوید در خردادماه امسال، توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر‌اساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحد‌های مسکونی با ارزش یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان با اختصاص سهم ۱۶.۴درصد، بیشترین سهم را از معاملات انجام شده، داشته‌اند.

غرب تهران در تیررس

اقبال مردم در خرید واحد‌های مسکونی غرب تهران بیشتر بوده و منطقه ۵ با سهم ۱۴.۴درصد از معاملات مسکن یکی از مهم‌ترین نقاط در تهران برای خرید و فروش مسکن است.

بازار اجاره‌بها نیز به تبعیت از قیمت مسکن، روند افزایشی را دنبال خواهد کرد و بنا به آمار‌های اعلام شده، بررسی شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری در خرداد امسال نشان‌دهنده رشدی معادل ۴۶.۵ و ۵۱.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

البته در‌خصوص این رقم، اختلاف‌نظر‌های فراوانی وجود دارد و بنا به گزارش‌های میدانی خبرنگار جام‌جم، قیمت اجاره‌بها در برخی از مناطق از صد‌درصد نیز فراتر رفته است و صاحبان خانه بدون توجه به نرخ تورم نسبت به تعیین اجاره‌ها اقدام می‌کنند. خودسری بازار اجاره‌بها به مصوبات وزارت راه و شهرسازی و آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که صاحبان خانه و مشاوران املاک از اهرم قدرتمندتری نسبت به دستگاه‌های دولتی برای تعیین قیمت اجاره‌بها برخوردار هستند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها