سفر یک محصول دیدنی از فضای مجازی به رسانه ملی

با «دی‌بی‌سی» به اخبار جعلی بخندیم (+فیلم)

فضای خبری، همیشه ذهن ما را به سمت و سوی برنامه‌های خبری خشک و رسمی می‌برد و می‌خواهیم با گوش دادن به خبرها، در جریان آخرین رویدادها در کشور و دنیا قرار بگیریم اما برنامه خبری دی‌بی‌سی فارسی که با رویکرد طنز پخش می‌شود کاملا متفاوت با دیگر برنامه‌های خبری است که تا امروز دیده‌اید، زیرا یک گروه خلاق دست به کار شده‌اند و یک برنامه مفرح را برای شب‌های جمعه تولید کرده‌اند که ساعت ۲۰ از شبکه دو روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۱۳۷۱۳۰۶
نویسنده فاطمه عودباشی و زینب علیپور - گروه رسانه

به گزارش جام جم آنلاین، سازندگان این برنامه با الهام از عروسک دیبی مجموعه «کلاه قرمزی» به شوخی با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی می‌پردازند؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به شنیدن خبر‌های طنز هستید می‌توانید این برنامه را شب‌های جمعه تماشا کنید. البته نکته قابل‌تامل این است که این برنامه در ماه‌های گذشته در قسمت‌های کمتر از ۱۰دقیقه‌ای، از طریق صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام منتشر می‌شد و حالا با افزایش زمان برنامه به حدود ۱۵دقیقه از شبکه دو پخش می‌شود. با مصطفی صاحبی، کارگردان و حمیدرضا مهدی‌پور، تهیه‌کننده، درباره این برنامه صحبت کرده‌ایم که در ذیل مطالعه می‌کنید.

مصطفی صاحبی، کارگردان این برنامه تلویزیونی درباره شکل‌گیری ایده اصلی آن به جام‌جم می‌گوید: اوایل ورود کرونا به کشور بود که شبکه‌های معاند، کشور را مورد هجمه‌هایی قرار داده بودند و به نوعی ایران را قتلگاه منطقه می‌دانستند. با دوستان مشورت و همفکری کردیم تا برنامه طنزی در این باره بسازیم. در بین شبکه‌های معاند هم به شبکه بی‌بی‌سی کمتر پرداخته شده است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم نقیضه بی‌بی‌سی فارسی را بسازیم و در فضای مجازی کار را آغاز کردیم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان مواجه شدیم تا این‌که قرار شد این کار به تلویزیون هم بیاید.

بازخورد میان مخاطبان

وی ادامه می‌دهد: قرار شد به جای این‌که ما این کار را در فضای مجازی و در عرض دو یا سه دقیقه‌ای داشته باشیم در شبکه دو بتوانیم یک برنامه ۱۵دقیقه خبری تولید کنیم که تا امروز دو قسمت از آن پخش شده و در حال حاضر قسمت سوم را ضبط می‌کنیم.

صاحبی همچنین درباره موضوعات برنامه هم این‌طور توضیح می‌دهد: بخش‌های جدیدی به برنامه اضافه خواهد شد. موضوعات هم چند دسته است. برخی از موضوعات به روز است و بعضی دیگر درباره غرب و معضلاتش است.

وی با ذکر مثالی می‌افزاید: به عنوان مثال، مشکلات قانون حمل اسلحه در آمریکا. یعنی به جای این‌که تدافعی باشیم، به نوعی روی نقاط ضعف آن‌ها دست می‌گذاریم و به این مسائل می‌پردازیم. نکته دیگر این‌که به لحاظ موضوعی روی برخی موارد هم که برنامه ساخته‌ایم، نگاه جدی‌تری خواهیم داشت. در ضمن منتظر می‌مانیم ببینیم آن‌ها روی چه سوژه‌هایی کار می‌کنند و به چه چیز‌هایی می‌پردازند.
 
تعداد بازدید : 73

دی‌بی‌سی؛ نقیضه بی‌بی‌سی

وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد شبکه بی‌بی‌سی را برای تولید این برنامه رصد می‌کنند هم توضیح می‌دهد: مسلما وقتی این کار نقیضه بی‌بی‌سی فارسی است، همیشه نیم نگاهی به این شبکه خواهیم داشت و قاعدتا یکی از مولفه‌های کار نقیضه همین است؛ بنابراین در کنار این موضوع، برخی نکاتی را که باید به آن‌ها بپردازیم و به نوعی به موضوعات مغفول مانده هم خواهیم پرداخت. امیدواریم مخاطبان هم از این برنامه راضی بوده و آن را دوست داشته باشند.

صاحبی درباره انتخاب عروسک دیبی برای این برنامه هم عنوان می‌کند: ما دوره دو ماهه پیش‌تولید داشتیم و ابتدا فرم کار این شکلی نبود. می‌دانستیم می‌خواهیم خبر‌های معکوس داشته باشیم. یعنی با خبرها، معکوس بازی کنیم. از طرفی به این موضوع اشراف داشتیم که می‌خواهیم نقیضه بی‌بی‌سی هم باشیم؛ بنابراین در حین ضبط یکی از قسمت‌ها در پیش‌تولید و قسمت‌های صفر یکی از دوستان پیشنهاد دادند اسم برنامه را دی‌بی‌سی بگذاریم؛ بنابراین اسم برنامه این‌گونه شکل گرفت.
 
تعداد بازدید : 51

مخاطب، تشنه محتوای مناسب

حمیدرضا مهدی‌پور، تهیه‌کننده درباره تولید این برنامه به جام‌جم توضیح می‌دهد: وقتی این برنامه را شروع به تولید کردیم، توقع نداشتیم بعد از بارگذاری در فضای مجازی تا این میزان مخاطب داشته باشیم، اما با این‌که کار خاصی برای صفحه انجام نداده بودیم، ولی ناگهان میزان دنبال‌کنندگان ما در صفحه به ۱۰یا ۱۵ هزار رسید که حتی برای خودمان هم جالب بود و این موضوع نشان می‌داد برنامه دی‌بی‌سی فارسی مورد توجه مردم قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: افزوده شدن به تعداد مخاطبان روایتگر این موضوع بود که برنامه روند رو به رشد دارد و مخاطب تشنه کار‌های خوب با محتوای مناسب است. همین موضوع، انگیزه ما را برای کار بیشتر می‌کرد و با قوای بیشتری کار را جلو می‌بردیم. همچنین تولیدات را افزایش دادیم و به سراغ فرم‌هایی برای آیتم‌ها رفتیم که مردم بیشتر تمایل دارند. مسلما وقتی اثری با اقبال مردم روبه‌رو شود، گروه تولید هم با انرژی بیشتری کار را جلو می‌برد. این اتفاق هم برای گروه برنامه دی‌بی‌سی فارسی رخ داد. این تهیه‌کننده با اشاره به این‌که برای فصل جدید برنامه دی‌بی‌سی فارسی ایده‌های جدید طراحی شده، عنوان می‌کند: ما پرقدرت‌تر از قبل برای آیتم‌های این برنامه وقت و انرژی می‌گذاریم، چون می‌خواهیم خوراک مناسب برای مخاطب فراهم کنیم، زیرا در حال حاضر بینندگان توقع‌شان از ما بالاتر رفته است.

باز کردن مشت رسانه بی‌بی‌سی

مهدی‌پور، تهیه‌کننده برنامه در پاسخ به این سوال که با ساخت این اثر چه اهدافی را دنبال می‌کنید، می‌افزاید: هدف ما باز کردن مشت رسانه بی‌بی‌سی برای مخاطبان است که آن‌ها با چه اهدافی خبر‌ها را روایت می‌کنند. در واقع، شفاف‌سازی تکنیک‌های خبری و آموزش خبر‌ها در رسانه به زبان شیرین برای مخاطبان، از دیگر اهدافی است که ما دنبال می‌کنیم. می‌توان گفت این برنامه واکسن خوبی برای مخاطبان در فضای مجازی است.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها