سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل از جامعه بین المللی به ویژه کشورهای کمک کننده خواست که به ارائه همه کمک های ممکن و ضروری به مردم افغانستان ادامه دهند.
کد خبر: ۱۳۷۱۰۱۴

به گزارش جام جم آنلاین، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان با اشاره به اینکه ایران میزبان میلیون‌ها پناهنده بوده است که متأسفانه در ۴۰ سال گذشته کمترین کمک بین المللی را دریافت کرده، گفت: همسایگان افغانستان، از جمله ایران، نباید تمام فشارهای مربوط به پذیرش پناهجویان افغان را تحمل کنند و سایر کشورها نیز باید از پناهجویان استقبال کنند.

مجید تخت روانچی همچنین با بیان اینکه ایران در چند ماه گذشته بیش از ۳۰ محموله کمک های بشردوستانه از جمله دو محموله برای زلزله اخیر برای مردم افغانستان ارسال کرده، از جامعه بین المللی به ویژه کشورهای کمک کننده خواست که به ارائه همه کمک های ممکن و ضروری به مردم افغانستان ادامه دهند.

ماه پیش نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه ایران در طول سال‌های متمادی میزبان نزدیک به پنج میلیون نفر از مردم افغانستان بوده ، گفته بود که در غیاب کمک‌های موثر بین‌المللی و در شرایط تحریم های ظالمانه میزبانی از این تعداد مشکلات فراوانی را بر کشور ما تحمیل کرده است.

به گفته علی شمخانی، جمعیت اتباع افغانستان که به ایران آمده اند از جمعیت ۱۱۰ کشور در دنیا بیش‌تر است.

۵ مرداد پارسال بود که اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان از این کشور فرار کرد تا اوضاع همسایه شرقی ما دچار تغییراتی بیش از آنچه در گذشته وجود داشت شود.

حاکمان جدید در افغانستان شیوه‌ای دیگر برای حکمرانی برگزیدند، قوانین قبلی تغییر کرد و بخشی از مردمی که با سیاست‌های جدید سازگاری پیدا نکردند، مهاجرت را راهی جایگزین به جای زندگی در افغانستان جدید دانستند.

از کشور‌های حاشیه خلیج فارس گرفته تا اروپا و آمریکا، میزبان مهاجرین افغانستانی شدند؛ در این بین، اما ایران که از زمان تشکیل افغانستان (۲۸ مرداد ۱۲۹۸) بیشترین میزبانی را از مردم همسایه خود کرده بود بازهم پذیرای مردم افغانستان شد.

بنابر آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده، مهاجران افغانستانی بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان زندگی می‌کنند و طبق آنچه حسین امیرعبداللهیان وزیرخاجه کشورمان، در آخرین نشست همسایگان افغانستان گفت، هم‌اکنون حدود پنج میلیون پناهنده افغانی در ایران زندگی می‌کنند که آمار مشخصی هم از آن ها وجود ندارد.

به گفته محمد تقی هاشمی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی، چندی پیش مسئولان سازمان ملل اعلام کردند در برنامه ۲۰۲۲ مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار را به ایران اختصاص خواهند داد که مجموع کمک‌های بین‌المللی حداکثر چهار درصد نیازهای اتباع خارجی در ایران را پوشش می‌دهد و بقیه نیازها را دولت ایران تامین مالی می‌کند.

چندی پیش وزیر کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود، در پی موج اخیر ورود مهاجران افغان به کشور ضرورت دارد همه مهاجران افغانی به ایران شناسایی شوند، چون برخی با روادید وارد شدند، اما ممکن است باطل شده باشد و با ابطال آن همچنان در ایران باشند. برخی در کشور مشغول کار شدند و مجاز هستند، اما محل خود را تغییر دادند و از این منظر تعادل جمعیتی مشخص نیست.

احمد وحیدی همچنین درباره اعطای اقامت به اتباع خارجی که در این طرح سرشماری شرکت می‌کنند، گفت که به همه کسانی که در این طرح شناسایی شرکت کنند، اقامت موقت داده خواهد شد تا از این لحاظ برای آنان نگرانی وجود نداشته باشد.

این اتباع باید تا اول تیر به دفاتر اعلامی مشخص شده یعنی دفاتر پیشخوان دولت و پلیس به اضافه ۱۰ مراجعه می‌کردند.

به گفته معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، پس از اول تیر به بعد تمام اتباع افغانستانی که به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نکردند به سرعت اخراج خواهند شد و درصورت تکرار با آن‌ها برخورد قضائی صورت خواهد گرفت.

مجید میراحمدی همچنین گفت که علاوه بر تمدید اقامت کارآفرینان، سرمایه گذاران، نخبگان و برجستگان علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی، اقامت موقت کسانی که حرفه شان مورد نیاز کشور است از جمله کارگران تمدید خواهد شد.

بنا به آمار وزارت کشور تاکنون ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی که به شکل غیرمجاز وارد کشور شده بودند در طرح سرشماری شرکت کرده که یک میلیون و هشتصد هزار نفر از آن‌ها مشخصات خود را کامل ارائه داده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها