گزارشی از یک روحانی که با برگزاری کلاس‌های سبک زندگی محله را از برخی آسیب‌های اجتماعی عاری کرد

جهاد برای محله پاک

سه سال پیش، محله صدر‏آباد استان یزد- که همه آن را به نام قدیمش «کشتارگاه» می‌شناسند- شکل و شمایل دیگری داشت. تمام خیابان‎هایش خاکی بودند و هیچ نشانه‌ای از لوله‏کشی آب، گاز و برق دیده نمی‌شد و بسیاری از اهالی محله بی‌‏محابا در خیابان، مواد مخدر مصرف می‌کردند.
کد خبر: ۱۳۷۰۸۵۷
نویسنده لیلا شوقی - گروه جامعه
به گزارش جام جم آنلاین، بعد، اما با ورود حجت‌الاسلام حسین کارگر، محله از این‌رو به آن‌رو شد. او محله را از وجود افرادی که مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف و دزدی می‌کردند و ربا می‌‏خوردند پاک کرد و زندگی را به شکل دیگری در محله، دوباره به جریان انداخت. این روحانی بیش از ۱۸ کارگاه اشتغال‌زایی ایجاد کرد تا بانوانی که به‌دلیل تامین مایحتاج زندگی به فحشا روی آورده بودند، به شکل دیگری زندگی کنند. حالا صد نفر از اهالی محله در کارگاه‎های او کار می‌‏کنند تا صدر‏آباد مانند معنی اسمش محلی برای زندگی بلندپایگان باشد.

حجت الاسلام حسین کارگر، ۵۳سال دارد و در ۲۱سالگی برای انجام کار‌های جهادی و تبلیغات، راهی استان‌های محروم کشور از جمله هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان و روستا‌های کرمانشاه شد. کارگر، اصالتا یزدی و اهل محله‌‏ای به نام صدرآباد است؛ جایی که قبلا به نام کشتارگاه شناخته می‌شد. پیش از این، در این محله کشتارگاه بزرگی وجود داشت و به این دلیل به این نام مشهور شده است. بعد از ۲۱سال، اما زمانی که کارگر به محله بازگشت، محله را نشناخت. این روحانی میانسال می‌‏گوید زمانی که به محله بازگشت از دیدن تجمع و زندگی افرادی که مصرف ‎کننده مواد مخدر و مشروبات الکلی بودند، دزدی می‌کردند و ربا می‌‎خوردند شوکه شد. محله پر از کودکان و زنان کار بود، کوچه‌‏ها همه خاکی بودند و حتی اهالی از نعمت گاز و سیستم آبرسانی هم محروم بودند. همان زمان بود که به فکر اصلاح شرایط محله افتاد.

این محله پر مشکل

درست است که کارگر از این که محله دوران کودکی‌اش به محلی دچار برخی آسیب‌ها تبدیل شده بود ناراحت بود، اما اهالی محله هم زمانی که دیدند روحانی دغدغه‌مندی وارد محله شده‌است، از او خواستند تا محله را از محل گناه خالی کند. این روحانی میانسال در روز‌های ابتدایی ورود به محله برای از بین بردن مشکلات محله، چند کارگروه تشکیل داد. یکی از آن‌ها کارگروه رسیدگی به مصرف کنندگان مواد مخدر و مشروبات الکلی، دزدان، رباخواران، کودکان‌کار و زنان‌کار و فحشا بود.

او برای حل این معضلات، برنامه‌‎های فشرده و جامعی مدنظرش بود، اما قبل از شروع هر کاری باید شرایط را برای پاک کردن محله ایجاد می‌کرد.

این روحانی معتقد است که بسیاری از اهالی محله نمی‌دانستند که درست چیست و غلط کدام است. به همین دلیل اول از همه از طلبه‎‌های جوانی که در حوزه‌‎های علمیه استان یزد مشغول به تحصیل بودند، خواست تا روز‌هایی از هفته را در مسجد محل حاضر شوند و برای حل آسیب‏‌های اجتماعی و تدریس سبک زندگی اسلامی با کارگر همراه شوند، سخنرانی کنند و حتی در خیابان‌های محل حاضر شوند و به ترک مواد مخدر افرادی که مصرف‏کننده‌اند و به‌صورت علنی در محله مواد مصرف‏ می‌کنند، کمک کنند؛ ایده‏ای که از طرف بسیاری از طلبه‎‌های جوان با استقبال روبه‏‌رو شد و امروز بیش از صد‌طلبه در محله حاضر می‌‏شوند و برای حل معضلات اجتماعی آن فعالیت می‌کنند. به‌جز این کارگروه رسیدگی به فساد در خانواده، کارگروه‌‎های خانواده هم شروع به کار کردند.

برگزاری کلاس‌های مهارت زندگی، از دیگر کار‌های این روحانی در محل است. آموزش خانواده‌ها و تشریح تاثیراتی که معضلات و آسیب‌های اجتماعی بر زندگی دارد، از بند‌های کلاس‎‌های درسی این کارگروه است. این روز‌ها بسیاری از خانواده‌ها سبک زندگی خود را تغییر داده‌اند، نزاع و درگیری، مشکلات خانوادگی و حتی بساط بروز گناه به‌صورت علنی در محله جمع شده‌است. کارگر می‌گوید این روز‌ها مسجد محل به‌شدت شلوغ شده است.

اشتغال‌زایی برای بهبود شرایط محله

درست است که مشکلات و معضلات اجتماعی در این محل، روی مشکلات دیگر سایه انداخت و مشکل اقتصادی و معیشتی کمتر خودش را نشان داد، اما کارگر، به این مهم هم توجه داشت. او بهتر از هر کس دیگری می‌‎داند که با سروسامان دادن به معضل اشتغال می‌‎تواند بسیاری از معضلات اجتماعی محله را حل کند بنابراین با انتخاب جامعه هدف خانواده‌‎های بدسرپرست و بدون‌سرپرست به بسیاری از مشکلات اجتماعی که سبک زندگی اهالی را هم تغییر داده بود، پایان داد. شناسایی ۳۶۵ خانواده بدسرپرست و ۲۱۴خانواده بدون سرپرست، باعث شد که کارگر و دوستانش، در کارگروه اقتصادی، کلاس‌‎های اشتغال‌زایی راه بیندازند.
 
راه‎اندازی هشت کارگاه قالیبافی، سه کارگاه تولید ماسک، پنج خیاط‌خانه و دو کارگاه سبزی پاک‏‌کنی، برای بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست خانواده، از اقدامات اشتغال‌زایی این روحانی در محله است. حالا به کمک او بیش از صد نفر در کارگاه‌ها کار می‌‏کنند و به جای تن‌دادن به فحشا، زندگی را به شکل دیگری زندگی می‌‎کنند. کارگر این روز‌ها و به تازگی، یک موسسه خیریه در محله راه ‎اندازی کرده است تا افراد کم بضاعتی که در محله زندگی می‎ کنند با کمک این موسسه خیریه تحت آموزش زندگی اسلامی باشند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها