توکن تتلو چیست و چرا نباید فریب آن را خورد؟

سراب توکن تتلو

بازار رمزارز‌ها گرچه این روز‌ها حال خوشی ندارد و با سقوطی سنگین مواجه شده، اما به دلیل رشدی که در مقاطع مختلف داشته، به یکی از بازار‌های جذاب برای بسیاری از مردم ایران تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۷۰۵۲۵
نویسنده مهدی خانقلی - خبرنگار
به گزارش جام جم آنلاین، مانند بسیاری از بازار‌های دیگر، این بازار نیز از مشکل بزرگی به نام کمبود آگاهی کاربران رنج می‌برد. بسیاری از کسانی که در این بازار مشارکت کرده‌اند، سواد لازم برای این کار را ندارند و به همین دلیل با ضرر‌های مختلفی اموال خود را از دست داده‌اند. البته ضرر مالی به دلیل سقوط قیمت تنها راه ضرر در این بازار نیست و ناآگاهی می‌تواند موجب شود در دام کلاهبرداران این عرصه گرفتار شوید. یکی از راه‌های کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال، پامپ و دامپ ارز دیجیتال است که در آن توکنی که هیچ ارزش خاصی ندارد را انتخاب و زمان مشخصی برای پامپ آن مشخص می‌کنند.

پامپ ارز بدین معنی است که گروهی از سرمایه‌داران به صورت هماهنگ با یکدیگر تصمیم می‌گیرند به صورت مصنوعی و غیرواقعی، قیمت ارز را بالا ببرند و از این بالارفتن سود زیادی ببرند. کلاهبرداران برای این کار از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌کنند که استفاده از اینفلوئنسر‌ها هم یکی از راه‌های شناخته‌شده برای این کار است.

هرچه افراد بیشتری از این طریق قانع شوند، طبیعتا ثروت بیشتری نیز به کلاهبرداران می‌رسد. بعد از قانع کردن جمع زیادی از مردم و خرید ارز توسط آن‌ها درنتیجه تبلیغات، نوبت به فروش این ارز توسط کلاهبرداران می‌رسد.
زمانی که قیمت ارز بالا رفت، کلاهبرداران ارزی را که در اختیار خود دارند به مردم عادی می‌فروشند و دارایی خود را از این ارز بی‌ارزش بیرون می‌برند. بعد از این اتفاق، ارز مورد نظر شروع به کاهش قیمت می‌کند و مردم هم که بدون آگاهی وارد این فرآیند شده‌اند، با فروش ارزی که در اختیار دارند، بیشتر به سقوط قیمت آن کمک می‌کنند.

به مجموع این فرآیند پامپ و دامپ ارز دیجیتال گفته می‌شود و هرچه عمق یک بازار کمتر باشد، احتمال رخ دادن این کلاهبرداری نیز بیشتر می‌شود.

یکی از افرادی که در ماه‌های گذشته وارد این عرصه شده بود و با تبلیغ‌های غیرواقعی در مورد ارز‌های دیجیتال بی‌ارزش، بسیاری را گمراه کرده بود، هومن کرمی است.

وی تا آنجا پیش رفت که در ویدئویی ادعا کرد در سه ماه پول افراد را دوبرابر خواهد کرد. او پس از مدتی از ایران رفت و با مهاجرت به ترکیه، در گام‌های اولیه راه‌اندازی توکن جدید خود، اسپانسر کنسرت امیرتتلو در اردیبهشت‌ماه شد. توکن CCN نام ارز جدیدی است که در ماه مارس ۲۰۲۲ توسط او ایجاد شد و در گام‌های اول تبلیغ آن بر روی هواداران تتلو متمرکز شد. جالب است که لوگوی این توکن به شبکه معروف تلویزیونی CNN شباهت داشته و از این جهت هم می‌تواند مخاطبان را گمراه‌تر کند.

دلایل مختلفی نشان از آن دارد که پروژه هومن کرمی با مشارکت تتلو نیز کلاهبرداری است و در صورت آگاه نبودن به آن، می‌تواند افراد زیادی را مالباخته کند. توکن CCN بر روی بایننس اسمارت چین ساخته‌شده و تقریبا ۱۷ هزار هولدر دارد که اغلب آدرس کیف پول‌های آن جعلی است.

از طرفی استخر نقدینگی که برای پشتوانه این توکن درنظر گرفته‌شده نیز خنده‌دار است. این استخر تنها دو دلار است و به این صورت می‌شود با کمترین هزینه، یعنی یک دلار این توکن جعلی را پامپ کرد.
باتوجه به قابلیت‌ها و دسترسی‌های مختلفی که این توکن برای صاحب قرارداد درنظر گرفته، وی می‌تواند آن را در کیف پول طرف مقابل بسوزاند یا انتقال آن را در شبکه بلاکچین محدود کند. درواقع دسترسی‌های خریدار بسیار محدود است و بسیاری از این دسترسی‌ها در اختیار کلاهبرداران است.

به‌تازگی تتلو هم به جمع عرضه‌کنندگان و تبلیغ‌کنندگان توکن اضافه شده و توکنی را با نام TNT عرضه کرده است. ضلع دیگر تبلیغ این توکن هم امین فردین است که بلافاصله بعد از داغ شدن خبر توکن، تتلو و کرمی را به کلاب‌هاوس آورده و در مورد این رمز ارز صحبت کردند. فردین خبرنگاری فراری است که به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی خود در خارج از کشور با اتهام‌های مختلفی مواجه است.

توکن تتلو و کرمی، وعده‌ای عجیب هم داده. در تبلیغات آن اعلام کرده‌اند که سود ماهانه ۵ تا ۲۵ درصدی به دارندگان آن می‌دهد.

این کلاهبرداری به قدری واضح و شفاف است که انجمن بلاکچین ایران هم به میدان آمد و در اطلاعیه‌ای نسبت به این توکن هشدار داد.

این انجمن اعلام کرده است: «همگی این کارکرد‌ها به همراه تیم، جامعه توسعه‌دهنده، خدمات و شبکه مرتبط، ارزش یک دارایی مبتنی بر فناوری بلاکچین را تعیین می‌کند و قبل از انتشار در متنی به اسم سپیدنامه یا همان وایت‌پیپر (White Paper) اعلام می‌شود که کار هر پروژه را می‌توان از لحاظ فنی و اقتصادی بررسی کرد.»
سپیدنامه سندی رسمی است که قبل از عرضه توکن‌ها منتشر می‌شود تا در مورد فناوری و متد‌های به‌کار رفته در توکن و نیز خدمات توکن یا پروژه موردنظر توضیح دهد و با ارائه مهم‌ترین اطلاعات در مورد محصول، خریداران احتمالی را آگاه کند. سپیدنامه جزئیات زیادی درون خود دارد و به همین خاطر معمولا طولانی است.
انجمن بلاکچین ایران در ادامه گفته است این توکن بدون هیچ پشتوانه علمی و حتی سپیدنامه مشخصی با همکاری تتلو و فردی با سابقه غیرشفاف در این حوزه، عرضه شده است.

این انجمن در بخش دیگری از بیانیه خود با اشاره به ویژگی‌های توکن کلاهبردارانه نوشته است: «بار‌ها هشدار داده شده که هرگونه وعده پرداخت سود ثابت یا دادن قول برای رشد قیمتی یک دارایی دیجیتال، از مهم‌ترین نشانه‌های ناسالم بودن و نزدیک بودن خطر کلاهبرداری و بی‌ارزش شدن سرمایه مردم است. این‌گونه وعده‌ها در این پروژه نیز مشاهده شده است. انجمن باتوجه به درخواست کاربران، این پروژه را بررسی و در رسته بسیار پرریسک قرار داده و تاکید کرده است هرگونه تبلیغ یا معرفی پروژه‌های پرریسک توسط چهره‌های معروف که مخاطبان زیادی هم دارند، متوجه شخص تبلیغ‌کننده نیز هست.»

جالب اینجاست که توکن تتلو نیامده هم دردسرساز شد و در یکی از گفتگو‌های کلاب هاوسی زمانی که از هومن کرمی درباره آن پرسیده شد، گفت: «سایت مربوط به توکن TNT را خود ما طراحی کرده‌ایم، نه ورد پرس زدیم، نه قالب خریدیم و نه از سی‌ام‌اس استفاده کردیم.

پس ما چگونه می‌توانیم کلاهبرداری انجام دهیم؟»، اما بعد از این که سوالات در مورد وایت پیپر این توکن زیاد شد حتی تتلو هم اعتراض کرد و کرمی با عصبانیت گفت من دیگر کار‌های مربوط به توکن TNT را انجام نخواهم داد و من و تیمم از این پروژه کناره‌گیری می‌کنیم. پس از آن هومن کرمی از روم خارج شد، اما بعد از آن مجددا بازگشت.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها