قانون هوای پاک در دست فراموشی

کیفیت سوخت می‌تواند نقش مهمی در آلودگی هوا، به‌ویژه در کلانشهرها داشته باشد. یکی از معضلات اصلی، میزان بالای مصرف سوخت و پایین بودن کیفیت آن است. با این حال، در سال‌های گذشته موفق شدیم گوگرد را از سوخت حذف کنیم و همین امر موجب کاهش غلظت دی‌اکسید گوگرد شد اما اگر عدد بهسوزی سوخت پایین یا ترکیبات آلی مانند بنزن و زایلن در آن زیاد باشد، غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد. زیرا بخشی از سوخت از اگزوز خارج و تبخیر می‌شود و بخشی دیگر نیز در داخل خودرو تبخیر شده و درنهایت به آلودگی هوای شهرها دامن می‌زند.
کد خبر: ۱۵۳۰۸۹۹
نویسنده عباس شاهسونی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
 
راهکار این موضوع در قانون هوای پاک درنظر گرفته شده است؛ بهبود کیفیت سوخت و در کنار آن ارتقای کیفیت خودروها. این دو عامل مکمل یکدیگر هستند. اگر بهترین نوع سوخت در خودرویی با کیفیت پایین استفاده شود، نتیجه‌ای نخواهد داشت و برعکس، اگر بهترین خودرو با سوخت نامناسب کار کند، سیستم کنترل آلاینده‌ها از کار می‌افتد و عملا هیچ تاثیری در کاهش آلودگی نخواهد داشت. 
قانون هوای پاک که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، در این زمینه راهگشاست اما مشکل اصلی در اجرای آن است. زیرا بدون اجرای صحیح، حتی بهترین قانون هم بی‌فایده خواهد بود. اکنون مجلس یا کمیسیون اصل ۹۰ باید از دستگاه‌های مسئول بپرسند چرا این قانون اجرا نمی‌شود. قانونی که منابع مالی مشخصی برای اجرای آن درنظر گرفته نشده باشد، هیچگاه به‌درستی عملیاتی نخواهد شد. بنابراین شاید نیاز به اصلاحاتی در قانون هوای پاک باشد اما حتی همین قانون موجود نیز اگر به‌طور کامل اجرا شود، می‌تواند کاهش قابل‌توجهی در غلظت آلاینده‌های هوا ایجاد کند.
با این حال بزرگ‌ترین مشکل تهران، ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده است. توسعه این ناوگان باید در اولویت اصلی قرار گیرد و خودروهای فرسوده از رده خارج شوند. نوسازی و بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوای شهر ایفا کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
از ایران بزرگ می‌هراسن

امیر دریادار شهرام ایرانی در گفت‌وگو با روزنامه «جام‌جم» به مناسبت روز ملی جزایر سه‌گانه مطرح کرد

از ایران بزرگ می‌هراسن

نیازمندی ها