خواسته دسته جمعی برای برکناری سرمربی ایران

ببینید | اخراج اسکوچیچ!

اولین بازی ایران در مسیر آماده‌سازی جام جهانی

بازی با تیم «ب» الجزایر!

در روزهایی که تیم‌های ملی کشورهای مختلف در حال انجام بازی‌های دوستانه و یا رسمی در نقاط مختلف دنیا هستند، تنها خبری که برای هواداران فوتبال ایران در رسانه‌ها منتشر می‌شود روند تمرین تیم ملی فوتبال در قطر است.
کد خبر: ۱۳۶۹۶۶۹

از چند روز پیش که خبر بازی ایران و الجزایر در قطر قطعی شد، خیلی‌ها این زمزمه را مطرح کردند که بالاخره شاگردان اسکوچیچ قرار است مقابل یکی از تیم‌های خوب آفریقایی بازی کند. با این حال به نظر می‌رسد روی این مساله هم نمی‌توان چندان دلخوش بود.

آنطور که رسانه‌های عربی گزارش داده‌اند، جمال بلماضی قصد دارد برای بازی امشب مقابل ایران ترکیبی از بازیکنان جوان و ذخیره را به زمین بفرستد و چندان خبری از ستاره‌های شناخته شده این تیم نیست.

با تمام این اوصاف الجزایر رقیب ناشناخته‌ای برای ایران نیست. این دو تیم تاکنون ۵ بار با هم بازی کرده اند که حاصلش ۲ برد برای ایران، ۲ برد برای الجزایر و یک مساوی بوده است.

در این بازی‌ها 7 گل بین دو تیم رد و بدل شده که سهم ایران 4 و الجزایر سه گل بوده است.

9 تیر 1360 / طرابلس، لیبی
الجزایر 1 – ایران صفر

5 مهر 1370 / تهران
ایران 2 – الجزایر 1
صمد مرفاوی ( 2 گل ) و محی الدین مفتاح

21 مهر 1370 / الجزیره
الجزایر 1 – ایران صفر
علی بن حلیمه

12 اسفند 1380/ جام ال جی در کازابلانکا
الجزایر صفر – ایران صفر

7 اسفند 1397 / گراتس اطریش
ایران 2 – الجزایر 1
مهدی طارمی و سردار آزمون ؛ فاروق شافعی


آن فینال خاطره‌انگیز

مهمترین بازی دو تیم همان فینال جام بین قاره ای سال 1991 است. ۳۱ سال پیش در 5 مهر۱۳۷۰، تیم ملی فوتبال ایران پس از قهرمانی در بازی های آسیایی ۱۹۹۰ پکن به عنوان قهرمان آسیا رو در روی الجزایر قهرمان جام ملت های آفریقای ۱۹۸۸ قرار گرفت تا فوتبالی ها شاهد یک جام بین قاره‌ای جذاب در تهران و الجزیره باشند.

الجزایر با هدایت کرمالی و حضور ستاره‌ای بزرگ مانند رباح ماجر با ایران آمده بود. ستاره‌ای که گل فراموش نشدنی او در جام جهانی ۱۹۸۲ برابر آلمان غربی و گل دیدنی پشت پا در فینال جام باشگاه‌های اروپا در سال ۱۹۸۷ برابر بایرن مونیخ با لباس پورتو که تا سال‌ها به گل «رباح ماجری» معروف بود، باعث شد ورزشگاه آزادی مملو از تماشاگر شود.

حضور 120 هزار تماشاگر بازی رفت یک وجب جالی خالی در ورزشگاه باقی نگذاشته بود. در آن بازی صمد مرفاوی در هر نیمه یک گل برای تیم ایران به ثمر رساند و محی الدین مفتاح نیز زننده تک گل الجزایری‌ها بود تا تیم کشورمان در یک بازی به یادماندنی و در روزی که محمد پنجعلی مدافع کهنه کار از بازی‌های ملی خداحافظی کرد قهرمان آفریقا را ۲ بر یک شکست دهد.

علی پروین در آن بزی تیم ملی را با ترکیب به میدان فرستاد: احمدرضا عابدزاده، محمد پنجعلی (۴۶ نادر محمدخانی)، رضا حسن‌زاده‌، مجتبی محرمی، جواد زرینچه، مهدی فنونی‌زاده، حمید درخشان، سیدمهدی ابطحی، مجید نامجومطلق، علی اصغر مدیرروستا (۷۹ ناصر محمدخانی) و صمد مرفاوی.

با این حال در بازی برگشت که ۲۱ مهر ۱۳۷۰ در شهر الجزیره برگزار شد، تیم کشورمان یک نمایش کاملا دفاعی را از خود نشان داد و همین باعث شد الجزایر به لطف گل دقیقه ۷۸، یک بر صفر برنده شود و عنوان قهرمانی جام بین قاره‌ای را به دست آورد.

در غیاب ستاره‌ها

تیم ملی الجزایر در حالی امشب به مصاف ایران می‌رود که اوضاع متفاوتی با تیم ملی ما دارد.

شاگردان جمال بلماضی در چند روز اخیر دو بازی مقابل تانزانیا و اوگاندا از مرحله مقدماتی جام ملت های آفریقا 2023 انجام داد.

با توجه به غیبت الجزایر در جام جهانی قطر، بازی با ایران می‌تواند یک بازی تدارکاتی خوب برای آنها باشد اما حالا بلماضی تصمیم گرفته به خیلی از ستاره‌هایش استراحت بدهد.

طبق اعلام رسانه‌ها، این بازیکنان سرشناس فردا در ترکیب الجزایر بازی نمی‌کنند:

هشام بوداوی(هافبک-عدم آمادگی)، سفیان بن دبکه(هافبک-مصدومیت)، رایس وهاب(دروازه بان-استراحت)، وهاب مبولحی(مدافع-استراحت)، عیسی ماندی(مدافع باشگاه ویارئال-استراحت)، اسلام سلیمانی(مهاجم باشگاه اسپورتینگ-استراحت) و ریاض محرز(هافبک باشگاه منچسترسیتی-استراحت).

تنها ستاره شناخته شده‌ای که ممکن است امشب در ترکیب الجزایر باشد، اسماعیل بن ناصر هافبک باشگاه میلان است.

خلاصه یکی از دیدارهای تیم های ملی ایران و الجزایر مشاهده کنید.

تعداد بازدید : 19

 

گروه ورزش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها