نگاهی به عملکرد رسانه‌ ملی برای شناسایی و محاکمه مقصران متروپل

میدان‌داری رسانه‌ای

این روزها قلب همه ایرانیان، داغدار عزیزان از دست‌رفته در حادثه متروپل آبادان است. هر روز که جزئیات بیشتری از عملیات آواربرداری از طریق رسانه‌ ملی انعکاس پیدا می‌کند، سایه این غم سنگین‌تر می‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۸۲۳۰

میدان‌داری رسانه‌ای

از لحظه‌ای که این حادثه رخ داد، رسانه‌ملی همچون دیگر رخدادهای کشوری و ملی، حاضر در صحنه بود و هر روز گزارشگران مراکز استان‌ها به محل حادثه اعزام شدند و با مسؤولان و مردم صحبت ‌کردند تا انعکاس دهنده تمام اتفاقات از زوایای متفاوت باشند.

همچنین دیگر شبکه‌های خبری در قالب گفت‌وگو با کارشناسان و برنامه‌های مختلف، پیگیر مطالبات مردم دل شکسته آبادان در حوزه شناسایی مسببان اصلی این حادثه غم‌انگیز هستند تا با پیگیری مستمر، بتوانند هر چه سریع‌تر خواسته مردم را عملی کنند بنابراین ما با ناصر بهرام، مدیرکل صداوسیمای آبادان به گفت‌وگو نشستیم تا آخرین جزئیات را درباره این حادثه انعکاس بدهیم.

از اولین دقایق بروز حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، گروه‌های مختلف خبری و تولیدی این مرکز با اولویت روایت صحیح و به موقع این حادثه در محل حاضر شدند.

ناصر بهرام، مدیرکل صداوسیمای مرکز آبادان ضمن تسلیت این واقعه به همه هموطنان و بازماندگان و آرزوی غفران الهی برای جان‌باختگان، با اشاره به این مطلب به جام‌جم گفت: «با وقوع این حادثه جانکاه بخش‌های مختلف صدا، سیما، خبر و فضای مجازی صداوسیمای مرکز آبادان با ۱۵ گروه به پوشش رسانه‌ای این حادثه پرداختند.»

شکل‌گیری یک جریان رسانه‌ای

وی عنوان کرد: «اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع، روایت صریح و شفاف، آرام بخشی، انعکاس تلاش، فعالیت و حضور میدانی امدادگران، مردم و مسؤولان در اولویت کار ما بوده‌است.»

مدیرکل صداوسیمای مرکز آبادان اشاره کرد: «پیش از این در سه مقطع در سال‌های ۹۸، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و در برنامه‌های مختلف مرکز آبادان در خصوص این ساختمان و موارد مشابه هشدار داده شده‌بود ولی اقدام پیشگیرانه صدا وسیمای مرکز آبادان در رابطه با ساخت وسازهای غیر اصولی، مورد توجه مسؤولان قرار نگرفت.»

بهرام تاکید کرد: «متروپل باید نقطه آغاز تحول، توسعه و کارآمدی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر باشد و همچنان که جریان رسانه‌ای تخریب و تحریف در تلاش است آن را به عنوان نقطه اعتراض و ناامیدی معرفی کند، باید به نقطه امیدواری و تحول تبدیل شود.»

وی ادامه داد: «شرط این کار آسیب‌شناسی جدی ضعف‌ها، خلأها و کم‌کاری‌های گذشته‌است که باعث این اتفاقات و نقصان‌های مشابه در منطقه شده‌است.»

بررسی ابهامات

مدیرکل صدا وسیمای مرکز آبادان بیان کرد: «تصاویر زنده این حادثه و تلاش امدادگران، مردم و مسؤولان از دقایق ابتدایی تاکنون به صورت شبانه‌روزی و بدون قطعی از چهار جبهه از طریق شبکه آبادان و شبکه‌های سراسری برای مردم پخش می‌شود.»

بهرام خاطرنشان کرد: «برنامه‌هایی نیز برای اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق، پیگیری مطالبات مردمی و اطلاع از آخرین اقدامات قضایی و دستگیری مسببان با حضور مسؤولان ارشد قضایی استان خوزستان در این مدت تولید و پخش شده‌است.»

وی خبر داد:«مستند متروپل با بررسی آخرین جزئیات از ساخت تا لحظه تخریب آن به کارگردانی ایوب مروانی‌پور در صداوسیمای مرکز آبادان در حال تولید است.»

بهرام تاکید کرد: «صدا وسیمای مرکز آبادان این موضوع را تا حصول نتیجه و بررسی همه ابهامات پیگیری خواهدکرد.»

خبرنگاران حاضر در صحنه

نوید سالم‌ زاده، خبرنگار خبرگزاری صداوسیمای مرکز آبادان در پاسخ به این پرسش که به واسطه تهیه گزارش‌ها چقدر پیگیر مطالبات مردم در حوزه شناسایی مقصران حادثه متروپل بودید، به جام‌جم توضیح داد: «متاسفانه زمینه و بستر بحران در استان خوزستان به ویژه آبادان فراهم است. ما اتفاقاتی همچون گرد و خاک، خشکسالی، سیل و... زیاد داشتیم که متاسفانه منجر به حوادث تلخ شده‌است. بنابراین همکاران ما در صداوسیمای مرکز آبادان تجربه آمادگی با بحران را دارند. قبل از آن‌که گزارش‌هایمان را روی آنتن ببریم، در فضاهای مجازی و رسانه‌های آنلاین شروع به انتشار خبر کردیم و کارمان را با فرمت‌هایی همچون پلاتوهای سلفی و موبایلی در صحنه آغاز کردیم.»

وی ادامه داد:« ما خبرنگاران رسانه‌ملی حتی به اندازه چند ثانیه محل را ترک نکردیم. مقاطعی که برای تدوین و انجام کارهای فنی به مرکز مراجعه می‌کردیم، بلافاصله گروه جدید جایگزین گروه قبلی می‌شد. بنابراین از روز اول تا به امروز صحنه خالی نشده‌است. همچنین از همان دقایق اولیه با مسؤولان صحبت کردیم؛ زیرا خواسته و مطالبه اصلی مردم برخورد با مسببان این ماجرا بود. ما به میان مردم رفتیم و همگام با آنها پیگیر خواسته آنها‌شدیم.»

خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به گفت‌وگو با وزیر کشور، معاون اول رئیس‌جمهور و دیگر مسؤولان قضایی کشور، توضیح داد: «ما با همه مسؤولان گفت‌وگو کردیم تا مردم بدانند پیگیر مطالبات‌شان هستیم. ضمن این‌که صداوسیما، انعکاس‌دهنده زحمات امدادرسان‌ها و مردم برای آواربرداری بوده و همچنان هم هست.

مردم از هر جایی از ایران به کمک خوزستان آمده‌اند تا همدلی‌شان را نشان بدهند و ما هم این موارد را در تصویر نشان دادیم که چطور خالصانه به مردم آبادان کمک می‌کنند.

به عنوان مثال آقایی که بخشی از خانه‌اش را خراب می‌کنند و تونل می‌زنند تا گروه امدادرسانی به موقع عمل کند یا روحانی ای که از مشهد برای کمک آمده‌بود. در مجموع ما نه تنها جزئیات متروپل را به تصویر کشیدیم، بلکه همدلی میان مردم ایران هم نشان دادیم.»

برنامه‌های خبری از روز اول حادثه متروپل تا به الان؟
پوشش ۱۵ گروه برای انعکاس این حادثه.
چند ساعت برنامه از سیما با این محوریت پخش شد؟
پخش ۱۲هزار دقیقه برنامه از سیما.
چندساعت برنامه از صدا روی موج رادیو رفت؟
روی آنتن رفتن ۱۰هزار دقیقه برنامه از رادیو.
برنامه‌ها در چه قالب‌هایی پخش شدند
خبر، گزارش و گفت‌وگوهای تحلیلی.

فاطمه عودباشی - گروه رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها