به گزارش جام جم انلاین اصفهان؛
«یوسف نوری» صبح امروز سهشنبه _بیستوهفتم اردیبهشتماه_ در آئین افتتاحیه طرح استعدادیابی و هدایت ورزشی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی، اظهار کرد: استان زرخیز اصفهان در بعد فرهنگ، تمدن، ایثار، شهادت، علم و اخلاق همواره پیشتاز بوده و امیدواریم همواره اولینها از این استان رقم بخورد.وی خواستار همراهی همه بخشها برای پرورش آیندهسازان کشور شد و افزود: رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته به نقش آموزش و پرورش در تمدنسازی اشاره ویژه داشتند؛ این موضوع مبتنی بر دو وجه است، نخست وجه شرعی که انتخاب برخی پیامبران به دلیل قدرت جسمانی آنها بوده است و در روایات نیز آمده است که برای راندن دشمن باید همواره آماده باشید و این کار نیاز به توان جسمی دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توصیه برخی علما مبنی بر واجب بودن ورزش، ادامه داد: برخی مراجع مقدمه واجب را واجب دانستند مثل رابطه وضو و نماز، برای انجام کاری باید ورزش هم واجب شود؛ همچنین رهبر معظم انقلاب موضوع تحصیل، تهذیب و ورزش را مطرح میکنند که تهذیب به معنای آماده شدن برای دریافت ایمان است و نیاز به داشتن جسم قوی و قوت علمی دارد.وی با اشاره به معرفی یکی از مفاخر استان به نام مرحوم «سعید کاظمیآشتیانی» پدر سلولهای بنیادین ایران و پرفسور نصر اصفهانی به عنوان شخصیتهای برجسته علمی، گفت: داشتن جسم قوی نام انسان را رفیع و در قله قرار میدهد، دومین مبنای توجه به تربیت بدنی و ورزش در آموزش و پرورش، قانون است که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان قانون اساسی مبنا قرار میگیرد.نوری، اصل سه سند تحول بنیادین را درباره بخش تربیت بدنی دانست و تصریح کرد: در این اصل تاکید شده است که بخش تربیت بدنی باید زمینه را برای شکوفایی استعدادها فراهم کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: فعالیتهای ورزشی برای دانشآموزان باعث میشود جسم آنها قویتر شود و با حضور در مسابقات ملی و جهانی، برای جامعه هم سودمند باشند.وی اصل در نظام آموزشی را بر تربیت دانست و تاکید کرد: ورزش باعث ایجاد تعادل روحی و جسمی در افراد میشود و به همین دلیل است که افراد ورزشکار صبور و اخلاقمدار هستند چون سخت کار کردهاند.
وی توجه به تربیت اخلاقی دانشآموزان را یکی از موضوعات سند تحول بنیادین بیان کرد و گفت: در سالهای گذشته همواره دنبال کنکور بودیم در حالی که صلاح و رستگاری در کنکور و مدرک نیست بلکه در مهارت است.
نوری داشتن مهارت را عامل موفقیت در رشتههای دیگر از جمله پزشکی دانست و ادامه داد: برترینهای علمی نیز باید مهارتی داشته باشند و این مهارت باید همهجانبه باشد؛ اگر یک جا نقصی وجود داشته باشد باید آن نقص را جبران کنیم و مهمترین زمینه نیازمند توجه، در مباحث جسمی است که اگر درست پاسخ داده نشود، دانشآموزان را دچار آسیبهای اجتماعی میکند.وی افزود: یکی از ساحتهای ششگانه سند تحول ورزش است؛ همچنین از نظر روانشناختی و ژنتیکی نیز بدن به ورزش نیاز دارد و دلیل بسیاری از بیماریها این است که ورزش نمیکنیم. جامعه برای سلامتی نیاز به تحرک دارد، زیرا ورزش تنظیمگر ارگانیک موجود زنده بوده و شعار روح سالم در جسم سالم نیز بر همین مفهوم است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دستاوردهای جامعهشناختی ورزش برای دانشآموزان گفت: قرار گرفتن کودکان در محیطهای ورزشی باعث میشود ابراز وجود کنند، تیم تشکیل دهند و کار تیمی را در ورزش انجام شود.وی با اظهار خرسندی از آغاز اجرای این طرح از استان اصفهان، خاطرنشان کرد: موضوع ورزش را به صورت جدی دنبال میکنیم به ویژه آنکه پشتوانه این طرح علمی است و تاکید ما بر این است که کارهایی که در این دوران انجام میدهیم حتماً باید مبنای علمی داشته باشند؛ نیاز به تبلیغات و نمایشی کار کردن نداریم همین که دانشگاه را مبنا قرار دادید و بر آن مبنا کار انجام میدهید، دست مریزاد.وی خواستار تهیه پیوست فرهنگی برای این طرح شد و ادامه داد: هیچ کاری در این دوره در آموزش و پرورش بدون پیوست فرهنگی نباید انجام شود حتی در عرصه ساخت مدارس برای اردوگاهها باید با پیوست فرهنگی پیش برود. باید ببینیم این مدرسه چگونه است و چه نرمافزارهایی در آنها وجود دارد که میتواند آینده را پیشبینی کند؛ نمیگوییم غیبگویی بلکه باید آینده فناوری را ترسیم کنیم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد