قلعه‌نویی: از سازمان لیگ گفتند «بانیاما» مشکلی ندارد

بحران گابنی لیگ برتر

پرسپولیس در تلاش است در کورس قهرمانی، استقلال را پایین بکشد. آنها علاوه بر جنگیدن در زمین فوتبال، می‌خواهند در خارج از زمین هم امتیاز کسر شده گل‌ گهر سیرجان را به قلعه‌نویی و تیمش بازگردانند.
کد خبر: ۱۳۶۵۲۱۶

به دلیل استفاده غیرقانونی این تیم از بانیاما، بازیکن گابنی، کمیته انضباطی و سپس کمیته استیناف تصمیم گرفتند نتایج بازی این تیم مقابل استقلال، پیکان و سپاهان را ۳ بر صفر کنند.

بازی آبی‌ها و گل‌گهر مساوی شده بود و برگشتن رای یعنی کسر دو امتیاز از داشته‌های فعلی استقلال. در حال حاضر سرخابی‌ها ۴ امتیاز در صدر اختلاف دارند و اگر خواسته قرمزها اجابت شود، اختلاف به دو امتیاز خواهد رسید.

این پرونده بدون شک یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخ فوتبال ایران است. سابقه نداشته به خاطر استفاده از بازیکن غیرقانونی نتیجه سه بازی یک تیم برگردد.

در نیم فصل اول بحث‌های زیادی درباره این پرونده شد. باشگاه گل‌گهر اعتقاد داشت با تایید سازمان لیگ و صدور کارت بازی بانیاما ، آنها مسؤولیتی در قبال اتفاق رخ داده ندارند.

طبق آیین‌نامه اگر بازیکنی از کشوری مانند گابن بخواهد در لیگ‌برتر بازی کند باید در دو سال منتهی به حضورش در ایران در چهار بازی رسمی یا دوستانه تیم‌ملی بزرگسالان کشورش به میدان رفته باشد؛ موردی که با جست‌وجوی نام اریک بانیاما در اینترنت یافت نمی‌شد.

فدراسیون هم در نهایت رای خود را صادر کرد اما بعدها فایلی صوتی از غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی فدراسیون لو رفت که در آن به مسؤولان کمیته انضباطی گوشزد می‌کند بازی‌ها ۳ بر صفر شود. هر چند مدتی این پرونده و حواشی آن به دست فراموشی سپرده شده بود ولی هفته گذشته به دلیل فشار قرمزها، باردیگر سرزبان‌ها افتاده است.

ابراهیم شکوری دبیر کل سابق فدراسیون و معاون سابق باشگاه پرسپولیس از جمله کسانی بود که انگشت روی این موضوع گذاشت و حساسیت‌ها را بیشتر کرد.

او به تازگی از مقصر بودن فدراسیونی‌ها در ماجرای تایید مدارک بازیکن گابنی خبر داد که در فضای مجازی بازخورد زیادی داشت.

حالا ماجرا چیست؟ یکی از منابع آگاه در فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گو با جام‌جم فاش کرد علت حساسیت قرمزها، اطلاعاتی بوده که به دست شکوری رسیده است.

به هر حال او به دلیل فعالیت در فدراسیون، روابط نزدیکی با بعضی از مسؤولان دارد. یکی از آنها فاش کرده که رئیس کمیته بین‌الملل به دلیل تایید مدارک بازیکن گابنی و صدور مجوز بازی در لیگ برتر مقصر بوده است.

آن فرد آگاه فاش کرده: «در آن زمان آقای رفیعی می‌دانست چه اتفاقی رخ داده و از آنجا که نمی‌خواست در رسانه‌ها فشاری روی فدراسیون عزیزی‌خادم باشد، تاکید داشت بازی ۳ بر صفر شود.»

این رای یعنی باشگاه گل‌گهر مقصر است و نه رئیس کمیته بین‌الملل. هنوز هیچ مقام رسمی در فدراسیون فوتبال به این شایعات واکنش نشان نداده و این اطلاعات را تائید یا تکذیب نکرده اما پرسپولیسی‌ها با استناد به آن خواهان تغییر رای هستند.

امیر قلعه‌نویی سرمربی گل‌گهر هم در این باره می‌گوید: «دادگاه CAS که بالاترین مرجع رسیدگی است گفته در چنین شرایطی نتیجه چیزی است که در زمین اتفاق افتاده. من این را به استناد پرونده بازی فصل قبل سایپا و پیکان می‌گویم که پیکان به اشتباه ۶ تعویض داشت. از طرفی من از سر تجربه‌ در ماجرای کی‌روش استنلی در ذوب‌آهن، از مسؤولان گل‌گهر خواستم به خاطر بانیاما به فدراسیون نامه بزنند. ما به سازمان لیگ نامه زدیم و پرسیدیم که می‌توانیم با این بازیکن قرارداد ببندیم؟ بررسی کردند و گفتند مشکلی ندارد. قرارداد ببندید. دیگر باید چه می‌کردیم؟ امیدواریم حق به حقدار برسد.»

سعید اکبری - ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها