دیگر فرصتی باقی نمانده

آنچه مردم سراوان را ناراحت و عصبانی کرده، این است که مسؤولان هرسال و هربار می‌آیند وعده‌ای برای رفع مشکل زباله سراوان می‌دهند و بعد می‌روند و پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند.
کد خبر: ۱۳۶۴۲۴۳

حتی آخرین بار استاندار گیلان به مردم سراوان گفت که این سایت زباله را تعطیل می‌کند، درحالی که نگفت چطور می‌خواهید اینجا را تعطیل کنید و اگر تعطیل کنید زباله‌هایش را کجا خواهید برد؟ و چرا به فکر چاره اصولی و اساسی نیستید؟

باید این بحران را ریشه‌یابی و سپس برای حل آن چاره اندیشی کرد. در ریشه‌یابی این بحران معمولا به دو عامل می‌رسیم؛ اول وعده وعیدهای توخالی مسؤولان و دوم نبود ثبات شهردارهای شهرستان رشت که مدام و هرسال تعویض می‌شوند و در این بازه کوتاه حتی نمی‌توانند مشکلات کوچک شهرستان را حل کنند، چه رسد به بحران عظیم زباله‌های آن را. نبود نهادهای نظارتی طی چند سال گذشته را هم به دو عامل فوق اضافه کنید، نتیجه‌اش می‌شود ایجاد همین غول عظیم 100متری زباله که دیگر شکستن شاخ آن کار هر کسی نیست.

با این همه به‌نظر من دیگر نباید به دنبال مقصر و محکومیت آن گشت،‌ یعنی اصلا فرصتی باقی نمانده و به نوعی طی چند دهه گذشته همه مسؤولان در همه نهادها در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند.

امروز تنها کاری که می‌شود کرد اهمیت دادن به دغدغه محیط‌زیستی مردم و کمک گرفتن از خود آنها و به‌ویژه انجمن‌های مردم‌نهاد است که حاضرند رایگان و با جان و دل به مردم درخصوص مدیریت زباله آموزش بدهند و فرهنگ‌سازی کنند.

ببینید در روستای توریستی سقالسکار که من در دو دوره دهیار آن بودم،‌ هیچ زباله تر و خشکی تولید نمی‌شود، چون مردم آموزش دیده و یاد گرفته‌اند زباله‌های خود را تفکیک و مدیریت کنند. به نظر من همه روستاها می‌توانند مثل سقالکسار بدون زباله باشند درحالی که آموزش ببینند. من خودم حاضر بودم با سفر به یکایک روستاهای استان گیلان و به‌طور رایگان به مردم آموزش مدیریت زباله بدهم و برای این امر به مسؤولان مربوط درخواست دادم اما هیچ توجهی به این درخواست نشد، گو این‌که رفع مشکل زباله برای آنها اصلا مهم نیست.

خوشبختانه اخیرا رئیس‌جمهور و وزیر کشور به منطقه سراوان آمده و از وضعیت اسفبار زباله‌های آن بازدید کرده و قول مساعد دادند. به نظرم چند راهکار فوری که می‌تواند مورد توجه مسؤولان کشوری برای رفع این بحران باشد، اولا اختصاص بودجه مناسب برای افتتاح زباله‌سوز گیلان، دوم افزایش تولید کارخانه کود عالی رشت و سوم نشست هم‌اندیشی و ورود فوری سازمان‌های مردم‌نهاد و جهادی و حتی وزارت ارشاد برای آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه است.

استان گیلان 30 سازمان مردم‌نهاد دارد که همه در صورت اجازه و سنگ‌اندازی نکردن، پای کار هستند. از آنها کمک بخواهید و آنها را وارد بازی کنید.

و باز معتقدم که مسؤولان استان باید تمام کارها و برنامه‌های خود را رها کرده و فقط به بحران زباله بپردازند؛ بحرانی که نه‌تنها آرامش و آسایش و آب و خاک و هوای سالم را از مردم گرفته که در قالب بیماری‌های متفاوت به‌ویژه سرطان معده میان مردم در حال پیشروی است.

پیمان بازدیدی - کارشناس محیط‌زیست و دهیار برتر کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها