عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا اعلام کرد

توصیه‌ های ضدکرونایی برای مدارس

در یک مطالعه پژوهشی بررسی شد

تبعات نشستن روی نیمکت کلاس بر عضلات دانش آموزان

محققان کشور با انجام یک مطالعه پژوهشی دریافتند که نشستن روی نیمکت‌ های عادی مدارس می‌تواند در فعالیت الکتریکی عضلات دانش آموزان اختلالاتی را به وجود آورده و موجب مشکلات اسکلتی عضلانی شود.
کد خبر: ۱۳۶۳۰۷۷

به گزارش جام جم آنلاین، آینده کشور در گرو توجه به کودکان امروز است و توجه به همه ابعاد سلامت فیزیکی و روانی آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی در داشتن یک آینده مناسب برخوردار است. کلاس‌های درس، ازجمله مهم‌ترین مکان‌هایی هستند که بر روند رشد جسمی و روحی کودک تأثیرگذار هستند. در این میان، نیمکت‌ها نقشی اساسی در حفظ پوسـچر یا همان وضعیت صحـــیح دانش‌آموزان هنگـام نشـــستن در کـلاس دارنــد. در همین زمینه و بــر اســاس تأییــد سازمان جهانی سلامت، WHO، درد عضــلانی- اسکلتی در میان کودکان سنین مدرسه به‌عنوان یـک نگرانی شناخته شده اسـت.

طبق اظهارات متخصصان، شیوع ایـن علائم در بین کودکان مدارس در کشورهای توسعه‌یافته ۱۶ تـا ۸۶ درصد و در کشورهای در حال توسعه بالغ بر ۴۶ تـا ۸۹ درصد است. با توجه به عـوارض و خطـرات قرارگرفتن در پوسچرهای نامناسب که می‌تواند ناشی از ابعاد غیراستاندارد میـز و نیمکـت باشـد، توجـه بـه وضعیت بـدنی کودکـان و دانش‌آموزان، بـه دلیـل تأثیرپذیری خیلی زیاد آن‌ها نسبت به محیط آموزشی از اهمیت بالایی برخـوردار اسـت. همچنـین ارائه دستورالعمل‌های لازم بـرای قرار گـرفتن پوسـچر های مناسـب و اسـتفاده از وسـایل و تجهیزاتـی کـه سـبب فـراهم شـدن ایـن امـر گردنـد مهـم بـوده و مانع از عوارض جسمانی بعدی در دانش‌آموزان خواهـد شـد.

در رابطه با این موضوع، پژوهشگران دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اقدام به انجام تحقیقی کرده‌اند که در آن تأثیر ارگونومیک نیمکت‌های رایج در مدارس بر فعالیت الکتریکی عضلات دانش ‫آموزان دختر بررسی شده است.

در این تحقیق، تعدادی از دانش آموزان دختر با میانگین سنی حدود ۱۰ سال شرکت داشته‌اند که برخی از آن‌ها سالم و برخی دارای لوردوز یا انحنای غیرطبیعی کمری بودند.

در طول آزمایش، دانش‌آموزان فوق بر روی دو نوع نیمکت رایج در مدارس نشستند. در ابتدای نشستن، ۳۰ ثانیه از عضلات منتخب آنان (راست شکمی، بازکننده ستون فقرات، راست رانی و دوسر رانی) سیگنال گرفته شد، سپس یک فیلم آموزشی نیم‌ساعته برای آنان پخش شد و در ۳۰ ثانیه انتهای نشستن نیز از عضلات آنان سیگنال گرفته شد.

نتایج نشان داد که نشستن روی نیمکت‌های متصل، برای دانش‌آموزان دارای لوردوز نامناسب‌تر است. بنابراین توصیه می‌شود طراحی میز و نیکمت استاندارد ارگونومیک، بر اساس اندازه‌گیری وضعیت بدنی استاندارد دانش ‫آموزان در دستور کار قرار گیرد.

به گفته فریده باباخانی، پژوهشگر گروه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دانشگاه علامه طباطبائی و دو همکار دیگرش در این تحقیق، «بررسی‌های ما نشان داد که فعالیت الکتریکی عضلات دانش‌آموزان ســالم و دارای لوردوز در نیمکت‌های متصل در عضلات راست رانی، دوسر رانی و بازکننده ستون فقرات دارای تفاوت معناداری است».

آن‌ها می‌گویند: «نتایج این تحقیق حاکی از آن است کـه نشستن روی نیمکت‌های متصـل برای دانش‌آموزان دارای لوردوز نامناسب‌تر از دانش آموزان سالم است. از طرفی به نظر می‌رسد قرارگرفتن طولانی‌مدت در وضعیت‌های نادرست کــه علت آن ممکـن است ارگونومی نامناسب میز و نیمکـت مـدارس باشـد، در بلندمدت می‌تواند عـوارض و اخـتلالات متعـددی را برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشـد».

بر این اساس، بـا طراحـی میز و نیکمت مدرسه مطابق ارگونومی و ساختار بدنی عضلانی دانش‌آموزان می‌توان از بـروز مشـکلات اسـکلتی در این عزیزان آینده‌ساز پیشگیری کرد.

بنابراین، محققان فوق پیشنهاد داده‌اند برای جلــوگیری از عواقــب احتمــالی چنین مشکلاتی، استانداردسازی ارگونومیک میز و نیمکت مدارس در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها