عبدالحمید قدیریان:

تبیین دقیق منطبق بر حقیقت در عرصه هنر باید پررنگ شود

چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: هنرمند اگر اوج بگیرد و دنیوی فکر نکند، می‌تواند مفاهیمی که می‌بیند را به اثری زیبا و الهی تبدیل کند.
کد خبر: ۱۳۶۳۰۰۵

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، عبدالحمید قدیریان چهره سال هنر انقلاب اسلامی که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در محفل هنری «بر سفره کریم» در جمع هنرمندان یزدی‌ در حوزه هنری یزد حضور یافته بود با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت جهاد تبیین اظهارداشت: تبیین دقیق منطبق بر حقیقت در عرصه هنر باید پایدار و پررنگ شود.

وی با بیان ویژگی‌های هنر الهی، توجه ویژه به جایگاه مفاهیم در همه عرصه‌ها از جمله در عرصه تبیین را ضروری دانست و افزود: دانستن جایگاه و فهم مفاهیم در تولید آثار هنری بسیار راهگشا است.

هر معنا و مفهومی جایگاه خاص خود را دارند

قدیریان ادامه داد: هر معنا و مفهومی جایگاه خاص خود را دارند و اگر سرجای خود قرار نگیرند به هم می‌ریزند و برداشت‌های افراد از این مفاهیم متفاوت می‌شود. 

این هنرمند نقاش و طراح صحنه و لباس با بیان اینکه مفاهیم سه بعدی هستند و به لحاظ طول، عرض، ارتفاع و زوایای مختلف، شکل‌های متفاوتی پیدا می‌کنند، گفت: در هنر انقلاب اسلامی که سرشت و ساختار آن بر محور دین پایه گذاری شده ارتفاع خیلی مهم است یعنی هنرمند کجای این عالم ایستاده و چه می‌بیند.

وی در ادامه با اشاره به آیه 14 سوره مؤمنون؛ «فتبارک الله احسن الخالقین» به تعریف هنر از منظر قرآن کریم پرداخت.

چهره سال هنر انقلاب اسلامی در سال 1400 در همین زمینه گفت: هنرمند یک ماده یا مواد اولیه همچون گِل، اصوات، کلمات یا هر شیء که بشود به آن فرم داد را می‌گیرد و به آن حُسن و زیبایی می‌دهد، این یعنی هنر و هر چه حُسن آن زیادتر باشد و فرم بهتری به آن داده شده باشد هنری‌تر و زیباتر است اما این به این معنا نیست که هر چه حُسن دارد خوب و هنری است.

اثری که در فضای ابلیسی و شیطانی تولید می‌شود کار هنری محسوب می‌شود

قدیریان با بیان اینکه اثری که در فضای ابلیسی و شیطانی تولید می‌شود نیز کار هنری محسوب می‌شود، خاطرنشان ساخت: در این فضا هنرمند با یک بار تکنیکی، مفهومی را به فرم تبدیل کرده و به آن شکل داده است اما بار معنایی اثر به خود هنرمند بر می‌گردد؛ اینکه هنرمند در کجای این عالم ایستاده است. وقتی اثری را خلق می‌کند در اصطلاح دارد یک هنر مثبت یا منفی را تولید می‌کند، بنابراین ما اگر می‌خواهیم کار هنری انجام دهیم باید این دو را از هم تفکیک کنیم.

خالق تابلو نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا(ع)» افزود: جوانی که می‌خواهد در عرصه هنر فعالیت کند باید دو کار مهم که لازم و ملزوم یکدیگرند را انجام دهد؛ ابتدا با تمرین و بهره‌گیری از تجارب اساتید و پیشکسوتان، قدرت خودش را در نگاه زیبایی‌شناسانه و زیبا کردن فرم‌ها ارتقاء دهد و در فضایی قرار گیرد که بتواند از نظر فکری اثری زیبا و جذاب با پشتوانه فکری خوب و ارزشمند تولید کند و نکته دوم اینکه هنرمند روی خودش کار کند، یعنی فرض کنیم اعتقاد دارد باید آثار الهی خلق کند صرف اینکه دوست دارد آثار الهی خلق کند، کارش الهی نمی‌شود.

قدیریان در تشریح تفاوت هنر ابلیسی با الهی اظهار داشت: به طور مثال ما یک خط صفر با عنوان «صفر دنیا» در نظر می‌گیریم، هر چه از این خط به سمت پایین نزول کنیم ابلیسی‌تر می‌شود و هر چه به سمت بالا حرکت کنیم الهی‌تر می‌شود و این دو جهت، بی‌انتهاست. بنابراین هنرمندی که اراده می‌کند در فضای مورد علاقه‌اش به خلق اثر بپردازد، علاوه بر تمرین‌های زیبایی‌شناسانه، نگاه‌های تکنیکی و قدرت قلم، باید خودش هم ارتفاع و اوج بگیرد.

این هنرمند نقاش پیشکسوت ادامه داد: هنرمند اگر ارتفاع گرفت و دنیوی فکر نکرد می‌تواند مفاهیمی که می‌بیند را به اثری زیبا، جذاب، ماندگار و الهی تبدیل کند.

وی افزود: این تعریفی که از هنر ارائه شد بر اساس تجارت بیش از چهار دهه فعالیتم در رشته‌های مختلف هنری است و الان به این نتیجه رسیده‌ام که باید درب برای بحث‌های هنری بر اساس معیارهای دینی باز شود.

قدیریان گفت: امروز در مجامع هنری، مقیاس و معیارها همان معیارهایی است که از غرب آمده و ما سعی می‌کنیم معیارهای دینی خودمان را به شکل و قالب معیارهای غربی ارائه کنیم به این دلیل هم‌ریشه و هم‌جنس در نمی‌آید و اثر خوبی تولید نمی‌شود از این رو برای درک این مطلب کارهای شهید سید مرتضی آوینی خیلی مؤثر است.

وی بیان کرد: شهید آوینی خیلی از قواعد و ساختارها را به هم زد و واقعیت این است که غیر از این نمی‌توانست کار کند.

 

 

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها