برنامه «هیوا» که روایتگر قصه زائران امام‌حسین(ع) است هر شب روی آنتن شبکه ۵ می‌رود

لذت افطار کنار بین‌الحرمین

مگر می‌شود ضریح امام‌حسین(ع)، پسر صدیقه کبری را ببینیم و اشک از چشمان‌مان سرازیر نشود؟ مگر می‌شود نام حضرت‌ابوالفضل(ع) را ببریم و دل‌مان نلرزد؟ کافی است این سوال را از خودتان بپرسید چقدر دلتنگ این فضای آرامش‌بخش هستید. بدون تردید همه با خود نجوا خواهیم کرد مگر می‌شود دل‌مان نخواهد. شاید همین نجواها را شبکه پنج شنیده که با شروع ماه‌رمضان، ویژه‌برنامه «هیوا» را از کربلای معلی روانه آنتن کرده تا مخاطبان تلویزیون با تماشای حرم امام‌حسین(ع) دل‌هایشان را راهی این مکان مقدس کنند وبه آرامش برسند. این برنامه تلویزیونی روایتگر قصه‌های تلخ‌وشیرین است؛ قصه‌هایی از دل زائران که در این برنامه روایت می‌شود. آنها از روزهایی می‌گویند که در زندگی‌شان با فرازونشیب‌های زیادی روبه‌رو شدند اما با توکل به خدا و توسل به ائمه مشکلات‌شان را پشت‌سر گذاشتند و حالا در برنامه هیوا حاضر شده‌اند و قصه‌هایشان را روایت می‌کنند. با حسین فرزندی، تهیه‌کننده و عاطفه میرسیدی، مجری برنامه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
کد خبر: ۱۳۶۲۵۵۸

طرح حرف‌های مگو به لطف امام‌حسین(ع)

ویژه‌برنامه افطار هیوا در مرکز رسانه سازمان تبلیغات‌اسلامی و گروه اجتماعی شبکه پنج سیما تهیه شده است که از نخستین روز ماه‌رمضان، حوالی افطار در فضایی متمایز میزبان مهمانانی است با قصه‌ها و روایتی متفاوت از زندگی خانواده‌های ایرانی تهیه‌کننده درباره برنامه این‌طور روایت می‌کند:

برنامه هیوا روایتگر قصه زوج‌های نابارور است که بچه‌دار شده‌اند. این برنامه به موضوع خانواده هم می‌پردازد. چطور شد چنین موضوعی را دستمایه قرار داده‌اید؟

امروزه خانواده یکی از مهم‌ترین موضوعات جامعه ماست. مباحث فرزندان، ارتباط میان زوجین و روابطی که بین آنها حاکم است اهمیت زیادی دارد به همین دلیل احساس کردیم در شایسته‌ترین روزهای سال و بهترین ماه خدا بهترین کار این است سراغ موضوعاتی برویم که معمولا به آنها پرداخته نمی‌شود و اگر هم پرداخته شده کمتر در ماه‌رمضان سراغ آنها رفتیم. محوریت برنامه هیوا خانواده است و اولویت ما خانم‌ها هستند. سعی کردیم فقط به مسائل همیشگی فرزندآوری نپردازیم. بنابراین ابتدا باید سراغ ازدواج، ازدواج آسان، آشنایی خانواده‌ها و تصمیم‌گیری برای بچه‌دار شدن می‌رفتیم.

یکی از اتفاقات خوبی که در این برنامه رخ‌داده، این است که برنامه از سرزمین کربلا روی آنتن می‌رود. چطور به این انتخاب رسیدید؟

اول از همه لطف آقا امام‌حسین(ع) است تا یکی از برنامه‌های افطار برای اولین‌بار در کربلا پخش شود و چه بهتر از این‌که ما این معنویت را کنار این سوژه اجتماعی داشته باشیم. البته برنامه همزمان با اذان حال‌وهوای متفاوتی دارد و برای شخص خود من توفیقی بوده است. امیدواریم بتوانیم مردم را نزدیک افطار، مهمان کربلا کنیم.

این روزها اکثر خانواده‌ها به تک‌فرزندی گرایش دارند. آیا در برنامه دراین‌باره هم می‌گویید؟

اگر ما برای خودمان اهمیت قائل شویم که در سال‌های آینده با چه دغدغه‌هایی روبه‌رو می‌شویم، حتما برای این دغدغه‌ها فکری خواهیم کرد. بیشتر خانواده‌ها تک‌فرزند و بچه‌ها در انزوا هستند. به همین دلیل ما باید درباره این مباحث صحبت و به دغدغه‌ها رسیدگی و آنها را باز کنیم. هدف ما رسیدگی به دغدغه‌هاست. امیدواریم یک قدم کوچک به اندازه توان‌مان برداریم.

برای پرداختن به چنین موضوعی با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

وقتی تصمیم گرفتیم درباره موضوعی که کمتر در تلویزیون درباره آن صحبت شده بگوییم، ممکن بود برخی بگویند نباید به چنین مباحثی ورود کرد یا برخی بگویند رمضان برای این موضوع مناسب نیست یا نباید در کربلا درباره آن صحبت کنیم. اعتقادم این است وقتی اهل‌بیت(ع) تمام زندگی ما هستند می‌توانیم درباره جامعه و زندگی اجتماعی صحبت کنیم. به نظرم برای دعوت از مهمانان هم با مسائلی روبه‌رو بودید، زیرا باید کسانی در برنامه حاضر می‌شدند که فن بیان خوبی هم داشته باشند.

طبیعی است وقتی مردم جلوی دوربین حاضر می‌شوند کمی درگیر اضطراب هستند. دراین‌باره برایمان بگویید که آیا همه آنها به دعوت شما به کربلا آمده‌اند؟

در مرحله پیش‌تولید، گروه سردبیری برنامه هیوا با مراجعه به ان‌جی‌او، مراکز درمانی ناباروری، وزارت بهداشت، گروه جهادی که در حوزه فرزندآوری کار می‌کنند و... ۱۵۰سوژه را انتخاب کردند و بعد از بررسی به جمع‌بندی رسیدند ۳۰سوژه را انتخاب کنند. ما در این برنامه سعی کردیم با حداقل هزینه و با مشارکت مجموعه‌های مختلف، این دوستان را به زیارت آقا امام‌حسین(ع) دعوت کنیم. طبیعی است انتخاب مهمانان سخت بود اما خدا را شاکریم که این اتفاق رخ داد. یکی از بخش‌های مهم کار، انتخاب مجری بود.

این سؤال برای مخاطبان هم شکل گرفته که چطور سراغ خانم میرسیدی رفتید که تجربه خبرنگاری و گویندگی خبر داشته است و سراغ مجری‌ای نرفتید که سابقه چنین اجراهایی دارد؟

در اتاق فکر برنامه هیوا برای انتخاب مجری تصمیم گرفته شد که مجری برنامه خانم باشد و زمانی که سراغ گزینه‌های مجری رفتیم ملاک ما تسلط مجری به حوزه پزشکی بود تا مردم حرف او را قبول داشته باشند. همچنین بین مردم محبوب باشد و از طرفی بتواند با مهمان گفت‌وگو کند. به همین دلیل، گروه تصمیم گرفت خانم میرسیدی مجری برنامه هیوا باشد. از حال و هوای این روزهای کربلا برایمان بگویید. حال و هوای کربلا و اتفاقاتی که در ماه رمضان می‌افتد وصف‌ناپذیر است و نمی‌توانم در این‌باره بگویم، چون باید شما اینجا باشید تا بدانید. در پایان از همه عزیزانی که کمک کردند این مسیر سخت هموار شود، آقایان اشناب و کریمی مدیر و قائم‌مقام شبکه پنج سیما و آقای مداحی، رئیس مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی تشکر می‌کنم. همچنین از کارگردان برنامه آقای خوش‌بیان و گروه کارگردانی که تلاش شبانه‌روزی دارند، تشکر می‌کنم.

فرصت همکاری دوباره با رسانه

عاطفه میرسیدی، پزشک، مجری و سردبیر اخبار علمی و پزشکی، چندی است که بازنشسته شده. او پیش از خبرنگاری در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شده و علاقه‌اش به خبرنگاری باعث شد که همزمان در حرفه پزشکی و خبرنگاری سلامت فعالیت کند. در دوران کاری‌اش اتفاقات مختلفی افتاد و شاید قسمت‌های جالب آن به دوران کرونا برمی‌گردد. او آن‌قدر برای مخاطبان مهم شده بود که کرونا گرفتن یا نگرفتن میرسیدی، محل بازتاب‌ها و خبررسانی‌هایی شد. او را این روزها در قامت مجری برنامه هیوا می‌بینیم. همین مساله بهانه‌ای شد برای ایشان جام‌جم با او که بهتر است باقی را از زبان او بخوانید:

با توجه به این‌که سال‌هاست در زمینه گویندگی و خبرنگاری در رسانه ملی تجربیات بسیاری دارید، چطور شد که مجری برنامه هیوا شدید؟ این برنامه چه ویژگی‌ای‌ داشت که شما را ترغیب به همکاری کرد؟

از زمانی که بعد از بازنشستگی مشغول فعالیت در مطب شده‌ام و کارهای پزشکی انجام می‌دهم، فکر می‌کردم دیگر هیچ‌گونه همکاری با سازمان صدا‌و‌سیما نداشته باشم تا این‌که از طرف برنامه هیوا با من تماس گرفته و دعوت به همکاری شد، چون این برنامه نیاز به مجری خانم داشت؛ همچنین کسی که از مسائل فرزندآوری و ناباروری اطلاعات داشته باشد. بنابراین پیشنهاد اجرای این برنامه به من شد. با این‌که برای من سخت بود مطب را یک ماه تعطیل کنم اما به‌دلیل جذابیت لوکیشن برنامه قبول کردم در این برنامه حضور داشته باشم. قطعا پیش از این هم پیشنهاد اجرای برنامه داشته‌اید که حتما به دلایلی نپذیرفتید اما همان‌طور که خودتان گفتید دلیلی برای پذیرش اجرای این برنامه داشتید.

اجرای این برنامه به‌قدری برایتان جالب بود که تصمیم بگیرید در آینده هم تجربیاتی از این دست داشته باشید؟

در طول سال‌هایی که کار می‌کردم، پیشنهادهایی داشتم. بعد از بازنشستگی هم بیشتر به عنوان مهمان به برنامه‌ها دعوت می‌شدم و این اولین‌بار است که پیشنهاد اجرا به من داده می‌شود. با این حال هنوز تصمیمی ندارم.‌ نمی‌دانم کار اجرا را ادامه بدهم یا خیر؛ چرا که معاونت سیما، مجریان خوبی دارد و از من تواناتر و باتجربه‌تر هستند. حقیقتا شرایط ویژه‌ای که این برنامه داشت من را در این عرصه قرار داد و فکر نمی‌کنم امکانش باشد فعالیتی در عرصه اجرا در معاونت سیما داشته باشم اما اگر برنامه‌ای باشد که علاقه‌مند به حضور مجری پزشک باشد شاید همکاری کنم.

از تجربه اجرای برنامه هیوا بگویید؛ آن هم برنامه‌ای که موضوعش قصه زوج‌های نابارور و بچه‌دار شدن آنهاست. در اجرای این برنامه با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

این برنامه بیشتر به موضوع فرزندآوری برمی‌گردد و چالش‌هایی که خانواده‌ها برای داشتن فرزند دارند اما در بین آنها افرادی هم هستند که قصه‌های جذاب دارند و به همین دلیل در برنامه حضور پیدا می‌کنند.

گفتید که قصه‌های جذابی دارند. می‌توانید مثالی در این زمینه بیاورید؟

داستان‌های زیادی هست. مثلا خانم‌هایی که می‌توانند با داشتن فرزند ادامه تحصیل بدهند، مادرانی که با داشتن چند فرزند کار می‌کنند. کسانی که با توکل و توسل صاحب فرزند می‌شوند و این‌که عشق و محبت بین زوج‌ها و نداشتن استرس و اضطراب کمک می‌کند بچه‌دار شوند. درباره چالش‌هایی که در اجرای برنامه دارید نگفتید. به هر حال فضا معنوی است و جالب این‌که ما روی پشت‌بام هتلی هستیم که مشرف به بارگاه امام حسین (ع) است. ازسوی دیگر بارگاه حضرت ابوالفضل (ع) را هم در قاب داریم. این مکان شأنی دارد و باید رعایت کنیم. یعنی هر مطلبی را بازگو نکنیم. حتی برخی اعتراض دارند که چرا در این فضا این نوع مطالب گفته می‌شود. اما من می‌گویم فضا درست است؛ معنوی است و خاستگاه برآورده‌شدن آرزوها و برای خیلی‌ها پناهگاهی است. پناهی برای آرزوها و خواسته‌هایی که دارند و خانه امید آنهاست. به همین دلیل، اوایل چالش‌ها بیشتر بود اما به مرور هماهنگی بیشتری صورت گرفت.

درباره محتوا و پیام اصلی برنامه هیوا بگویید و این‌که چه کــردیــد تـــا متفـــــاوت از برنامه‌هایی باشد که تا به امروز در این زمینه ساخته شده‌است؟

پیام اصلی برنامه این است که نکند برای داشتن فرزند دیر شود. می‌دانید چقدر بچه‌ها به خانه نشاط می‌آورند و این موضوعات در بین تجربه مهمانان مطرح شده‌است. این‌که چقدر بچه می‌تواند انسجام خانواده را ایجاد و زوج‌ها را به هم نزدیک کند. این‌که زوجین به هم تعلق بیشتری داشته‌باشند، تربیت فرزندان را آسان‌تر می‌کند و رشد زیر نظر پدر و مادر سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

تجربه‌ای که شما در عرصه پزشکی دارید، چقدر توانسته به اجرای شما در این برنامه کمک کند؟

به هر حال بی‌تاثیر نیست. مجموعه‌ای از اطلاعاتی که در خبر همیشه می‌خواندم، در این کار جلوی چشم من می‌آید اما من به عنوان مجری نباید زیاد صحبت کنم؛ اجرا در سیما متفاوت است و بیشتر باید شنونده باشم تا اطلاعات خودم را هم به روز کنم. این برنامه خیلی با گفت‌وگوی ویژه خبری متفاوت است که سعی می‌کنیم مشکلات را به‌صورت خبری حل کنیم. من سعی می‌کنم در برنامه «هیوا» میزبان و همراه مهمانان باشم تا مجری.

از آنجا که به خاطر این برنامه ۳۰ شب در کربلا حضور دارید، پیش از این برنامه فرصتی پیش آمده‌بود به کربلا مشرف شده‌باشید؟

بله؛ سال ۹۶ در ایام نیمه‌شعبان با جمعیت هلال‌احمر به عنوان پزشک، چهار روز در کربلا بودم و در شیفت‌های هشت‌ساعته در چادرهای هلال‌احمر حضور داشتم. آن سفر، اولین تشرف من به کربلا بود وخاطره خوشایندی برایم بود. حالا دومین بار است راهی کربلا شده‌ام. البته این سفر جایگاهی ویژه برای من دارد. با دل سیر همه جا می‌روم و یک ماه قرار است اینجا باشم. گرچه قدری دوری از پسرم برایم سخت است ولی سعی می‌کنم انرژی داشته‌باشم و با عشق کار کنم.

تا به حال برایتان پیش آمده برای کار خاصی به این بزرگواران متوسل شوید؟ خاطره یا تجربه‌ای در این باره دارید که برایمان تعریف کنید؟

قطعا برای هر کسی در زندگی پیش می‌آید به این بزرگواران متوسل شود. برای من هم پیش آمده. دقیقا ۲۲ سال پیش صاحب فرزند شدم. پسرم پویا سلامت و خوب بود و زمان به دنیا آمدن حدود چهار کیلو وزن داشت اما به مرور دچار زردی نوزادی شد. بچه را به بیمارستان انتقال دادیم و بستری شد. نگران پسرم بودم و خیلی روزهای سختی را سپری کردم. گریه‌ام بند نمی‌آمد؛ نیمه‌شعبان بود از امام‌زمان (عج) خواستم پویا را به ما برگرداند. با این‌که خودم پزشک بودم و اطلاعاتی داشتم اما اطرافیان نمی‌توانستد من را آرام کنند. به خاطر عدد بالای زردی نوزاد، خون او تعویض شد و خدا را شکر بعد از سه روز بچه خوب شد و من توانستم به بچه شیر بدهم. آن لحظه را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم.

از حال و هوای این روزهای خودتان در هم‌نفسی با امام‌حسین(ع) و حضرت عباس(ع) برای ما بگویید. شاید یکی از ویژگی‌های اصلی این برنامه، اجرای آن در بهترین جای دنیا یعنی کربلاست؛ چه حس و حالی از اجرا در سرزمین سیدالشهدا دارید؟

ویژگی این برنامه اجرا در محیطی است که مردم کاملا حسی خوشایند به آن دارند و با دیدن آن اشک در چشم‌هایشان جمع می‌شود و آرزوی ملاقاتش را دارند و دل‌شان پر می‌کشد. در این برنامه سعی می‌کنیم به مخاطبان بگوییم به یادشان و دعاگوی آنها هستیم. برای من بسیار جذاب بود و در زندگی‌ام چنین تجربه‌ای نداشتم و احساس می‌کنم در پناه دو برادر بزرگواری هستم که به من کمک می‌کنند و خوشحال هستم. گاهی احساس می‌کنم اینجا بهشتی است که از آن رد می‌شوم و قدم می‌زنم. به‌خصوص بعد از این‌که برنامه تمام می‌شود و بین مردم می‌روم، حال و هوای بسیار متفاوتی را تجربه می‌کنم.

خودتان تفاوت این برنامه با سایر برنامه‌ها را در چه می‌دانید؟

دلیل متفاوت بودن این برنامه یکی استودیو و فضای آن است و دیگر مهمانانی که به کربلا سفر کردند و به یکی از آرزوهایشان رسیده‌اند. یکی از تفاوت‌هایش هم اجرای من است که تاکنون در سیما اجرا نداشتم. در کل، اجرای ساده و راحتی دارم سخت نمی‌گیرم؛ حتی تپق هم می‌زنم و سعی می‌کنم ساده و مردمی صحبت کنم و اطلاعاتی که به مخاطبان می‌دهم، به زبان ساده بگویم. از طرفی سابقه نداشته مجری برنامه ماه رمضان، خانم باشد. من در این زمینه خط‌شکن شدم که به پیشنهاد تهیه‌کننده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها