مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو توضیح داد؛

کدام داروها دچار کمبود هستند؟

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، در ارتباط با برخی کمبودهای دارویی در کشور توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۱۳۶۲۱۹۱

به گزارش جام جم آنلاین، حمیدرضا اینانلو، در مورد وضعیت داروی دسفرال که نمونه دارویی برند مورد مصرف بیماران تالاسمی است، گفت: دلیل کمبود این دارو تأخیر در تخصیص ارز طی ماه‌های گذشته و تأخیر در ثبت سفارش آن در شرکت تولید کننده خارجی بود که محموله ثبتی، مرداد ماه تأمین می‌شود. البته در سال گذشته در حد توان و به میزان بیش از سال ۹۹ دسفرال وارد کشور شده است. در وضعیت فعلی نیز نمونه تولید داخل آن در کشور موجود است و مشکلی نداریم.

وی در مورد داروی دکارلین نیز اظهار کرد: تریپتورلین ۱/. در لیست کمبود است و دوز ۱۱.۲۵ تریپتورلین این دارو قرار است توسط یک شرکت دارویی داخلی تولید شود.

اینانلو ادامه داد: در اسفند ماه ۲ میلیون دوز داروی الندرونیت تولید شده و در حال حاضر یک میلیون عدد در حال تولید است، در مورد داروی فاکتور ۸ نیز معادل ۴.۵ ماه موجودی داریم.

وی با اشاره به اینکه واردات داروهای دارای مشابه تولید داخل با محدودیت مواجه است، افزود: بنابراین برخی داروهای برند جزو کمبود دارویی محسوب نمی‌شوند چرا که دارای مشابه تولید داخل هستند، داروهای زلودا و ویکتوزا از این دسته داروها محسوب می‌شوند.

به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، در مورد داروی دائولین معادل ۳ ماه، پرازوسین دوز ۱ معادل ۴۲ میلیون عدد تولید و دوز ۵ معادل ۱۳ میلیون تولید شده، کپسول فنی توئین معادل ۱۰ ماه، گلی کلازید دوز ۳۰ و۶۰ بالای چهار ماه و دوز ۸۰ چهار ماه موجودی داریم.

اینانلو در مورد داروی آلبومین نیز افزود: به دلیل محدودیت منابع ارزی، میزان موجودی کاهش پیدا کرده و به زودی محموله‌های جدید وارد کشور می‌شود.

وی همچنین از تلاش برای تأمین هرچه سریع‌تر داروی ترازوسین خبر داد.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها