رسانه ملی توانست با تکیه بر دانش متخصصان داخلی سیگنال‌رسانی زمینی به بیشتر نقاط کشور را محقق کند

صداوتصویر پایدار در همه نقاط ایران

یک کارشناس و تحلیلگر حوزه بین الملل درباره نقش رسانه گفته است.
کد خبر: ۱۳۶۱۶۷۶

به گزارش جام جم، از ۳۰ سال قبل که شوروی سابق تجزیه شد، ایالات متحده خود را مالک جهان معرفی کرد و توقع داشت همه کشورها بدون کسب حتی کمترین امتیازی، به اطاعت از واشنگتن بپردازند که نمونه آن را در عهدشکنی توافقات وین و اجرا نشدن برجام توسط آمریکا می‌توان دید. رسانه‌های جریان اصلی غرب با پیگیری انواع برنامه‌ها تلاش کردند ایران را خطری برای جهان معرفی کنند و دقیقا برعکس، پروپاگاندای غرب تلاش می‌کند عهدشکنی و زیاده‌خواهی دولت‌های غربی را به عنوان یک حق مطلوب و لازم الاجرا معرفی می‌کند.

خواست کاخ سفید که در رسانه‌های غربی بارها تکرار می‌شود، این است که ایران بدون هیچ‌گونه امتیازی هر‌آنچه دارد تقدیم غرب کند یا به دست خودش از میان ببرد و آمریکا هم هر زمان خواست از توافق خارج شود و باز هم از تنها اهرمی که دارد یعنی تحریم استفاده کند.

در چنین شرایطی رسانه برون‌مرزی ایران به ویژه هیسپان تی‌وی به بیان حقایق پرداخته و به تنهایی قدرت نرم و دیپلماسی عمومی آمریکا را به چالش می‌طلبند.محصول فعالیت تلویزیون هیسپان تی‌وی در آمریکای‌لاتین این بود که حقایق به ملت‌های آن منطقه اطلاع‌رسانی شود تا غرب به راحتی نتواند علیه ایران اجماع جهانی کند. ضمن آن‌که مردم خواهند دانست می‌توان در مقابل فشار غرب مقاومت کرد و از منافع ملی و حقوق طبیعی خویش نیز دفاع کرد.

اهمیت دیگر فعالیت هیسپان تی‌وی به خنثی‌کردن تبلیغات ایران‌هراسی شبکه‌های اسپانیایی زبان غربی (ایالات متحده و اروپا) مربوط است اما برآیند مهم انتشار برنامه‌های این تلویزیون ایرانی در منطقه لاتین این است که ملت‌های اسپانیایی زبان قاره آمریکا، به این ادراک برسند هرگز نمی‌توان با ابرقدرت‌های استیلاگر مانند ایالات متحده به توافق برد- برد رسید که ماندگار هم باشد. نمونه آن عهدشکنی‌های آمریکا در ماجرای
برجام است.

کمک دیگری که هیسپان تی‌وی به آگاهی یافتن مردم منطقه لاتین می‌کند، انتشار وضعیت حقیقی از رویدادهای غرب آسیا برای ملت‌های آمریکای لاتین است.ایالات متحده با وجود ادعای حمایت از حقوق بشر، در عمل به شدت از دولت خونریز و دیکتاتور سعودی پشتیبانی می‌کند که علت آن، نیاز واشنگتن به فروش نفت خلیج‌فارس بر اساس دلار آمریکاست.این‌که نفت در جهان فقط به دلار معامله شود، برای پایه پولی آمریکا اهمیت فراوانی دارد و هرگز آمریکا نمی‌پذیرد رسانه‌ها از دولت سعودی در عربستان انتقاد کنند.

این در حالی‌ است که وضعیت شرق عربستان، بحرین و سراسر کشور یمن به دلیل جنایات روزانه رژیم‌سعودی بسیار وخیم و شرایط انسانی بحرانی است.هر ۱۰دقیقه یک کودک یمنی به دلیل محاصره کشورش توسط آمریکا و عربستان‌سعودی می‌میرد علاوه بر این‌که یمن هفت سال است زیر بمباران عربستان و امارات به سر می‌برد اما باز هم ملت‌های جهان هیچ اطلاعی از تاریکخانه عربستان ندارند.هیچ تلویزیونی غیر از هیسپان تی‌وی اقدام به انتشار حقایق برای مردم آمریکای لاتین نمی‌کند.وضعیت مردم شرق عربستان شرایطی به مراتب بدتر از یمن دارند و دقیقا هیچ تصویری از آن شهرها به جهان مخابره نمی‌شود.

گویی آنها وجود نداشته‌اند. با این حال هیسپان تی‌وی به مثابه نوری به همه مناطقی که مظلومیتی در آن دیده می‌شود، توجه می‌کند و تلاش دارد شرایط مردم مظلومی را که زیر ظلم مشترک ریاض - واشنگتن قرار دارند، به مردم دیگر کشورها نشان دهد تا مردم به فریب و دروغ بودن ادعاهای دولت‌های غربی درباره حقوق بشر و آزادی بیان پی ببرند.

محمدپارسا نجفی/کارشناس و تحلیل گر مسائل بین الملل/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها