شگفتانه بچگانه
گزارشی از فعالیت تعدادی مادر جوان و خوش فکر که بسته‌ های خلاقانه‌ برای کودکان می‌سازند

شگفتانه بچگانه

به خانه‌ تکانی‌ های متفاوت آخر سال فکر کرده‌اید؟

فصل خوش تغییرات

آخر سال است و فصل خانه‌ تکانی. همه به دنبال تمیز کردن خانه و انجام کارهای عقب افتاده هستند. در این روزها چشم‌ها تیزبین‌تر از همیشه عمل می‌کند. هیچ‌جا از نظر خانم خانه پنهان نمی‌ماند. زیر‌تمام فرش‌ها، گوشه‌های کتابخانه‌ و لبه‌ تابلوها هم گردگیری می‌شوند.
آخر سال است و فصل خانه‌ تکانی. همه به دنبال تمیز کردن خانه و انجام کارهای عقب افتاده هستند. در این روزها چشم‌ها تیزبین‌تر از همیشه عمل می‌کند. هیچ‌جا از نظر خانم خانه پنهان نمی‌ماند. زیر‌تمام فرش‌ها، گوشه‌های کتابخانه‌ و لبه‌ تابلوها هم گردگیری می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۵۷۵۷۰

آیا فقط همین کارها را باید انجام بدهیم؟ جدا از فضای خانه و تمیزکاری‌های معمول باید سراغ زیر و رو کردن چه چیزهایی برویم؟ کدام تغییرات است که مدت‌هاست باید انجامشان می‌دادیم ولی به آنها بی‌توجه بودیم.

این روزها همان «شنبه‌»ای است که کارهایمان را به آن موکول می‌کردیم. این صفحه بخشی از خانه‌ تکانی‌ های غیر معمول اما همه‌گیر است. اگر در زندگی‌تان دقیق‌تر شوید احتمالا نکات ریز و درشت دیگری هم پیدا خواهیدکرد.

وسایل دیجیتال

البته که ظاهر وسایل دیجیتال هم گردگیری می‌شوند ولی از جاهایی که کمتر کسی به فکر خانه‌تکانی‌ اساسی‌اش می‌افتد وسایل الکترونیک آن است. گوشی، تبلت، رایانه و هاردهای ما پر از فایل‌ها و اطلاعاتی است که به آنها نیازی نداریم. بعضی وقت‌ها هم برعکس به فایلی نیاز داریم اما میان شلوغی و شلختگی فضای دیجیتال‌مان پیدایش نمی‌کنیم.

آخر سال فرصت مناسبی است که به چشم خانه‌تکانی سراغ فضای صفر و یک برویم و آن را مرتب کنیم. اگر مشکلی دارد قبل از آن‌که در این گرانی‌های سرسام‌آور جدی شود، آن را حل کنیم. اگر باید از فایلی پشتیبان بگیریم قبل از این‌که دیر شود، این کار را انجام دهیم و اگر باید فایل یا برنامه‌ای را از چشم بچه‌ها پنهان کنیم، زودتر دست به کار شویم.

حساب و کتاب

در این آخر سالی بدهی‌هایتان را پرداخت کنید. اگر دست و بالتان تنگ است برای طرف مقابل شرایط را شفاف توضیح بدهید. عذرخواهی کنید و زمان دقیق پرداخت قرض را بگویید. شارژ ساختمان و بدهی‌هایی از این دست را هم در نظر بگیرید و ادا کنید. گرچه رسیدگی حساب و کتاب مالی در این شرایط بسیار مهم است اما هدف این بخش فقط رسیدگی به بدهی‌ها نیست.

کتابی که از کتابخانه‌ای قرض گرفته‌اید و مدت زیادی است آن را تحویل نداده‌اید، ظرف یا لباس دوستی که خانه شما مانده و باید به او تحویل بدهید و قول و قرارهایی که با دیگران گذاشته‌اید اما هنوز به آنها عمل نکرده‌اید هم کم از بدهی مالی ندارد. قبل از این‌که این کارهای کوچک تبدیل به سوء تفاهم‌های بزرگ شود به آنها رسیدگی کنید.

سلامت جسم و روان

کرونا و روزهای نفسگیری که در این دو سال گذراندیم، خیلی‌ها را از بیماری‌های مزمن و چکاپ‌های همیشگی غافل کرد. شرایط ترسناک بیمارستان‌ها ما را از این کارهای ضروری منصرف می‌کرد اما حالا که وضعیت کمی بهتر شده، خوب است سراغ این کارهای ضروری برویم.

آخر سال اگرچه مطب پزشکان هم شلوغ است اما زمان خوبی است تا برای حل مشکلات جسمی‌ اقدام کنیم و حداقل از پزشکان نوبت بگیریم.

مشکلات روحی هم البته از این قاعده مستثنا نیست و چه بسا در این دو سال تشدید شده باشد. اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و وسواس از سوغات‌ کروناست که باید برطرف شود. در این شرایط علاوه بر خودمان حواس‌مان به اطرافیان هم باشد.

پدر و مادرها، اعضای خانواده و فرزندان در این دو سال آسیب‌های جسمی و روانی فراوانی از کرونا دیده‌اند و حالا وقت جبران کردن است.

سبک زندگی

فروکش کردن کرونا و روزهای خوش آخر سال وقت خوبی است تا در سبک زندگی‌مان تجدید نظر کنیم. کرونا حالا دو ساله شده و تغییرات ریز و درشتی در زندگی‌مان ایجاد کرده.

هیچ‌کدام از ما همان آدم‌های قبل از پاندمی نیستیم. در پایان این دو سال و در آستانه سال نو می‌توانیم این تغییرات را بررسی کنیم.

عادت‌های خوب و بد را جدا کرده و سعی کنیم خوب‌هایش را برای خودمان نگه داریم. کم شدن تجملات، همدلی بیشتر و غنیمت شمردن دم از آن چیزهایی است که می‌تواند پس از کرونا و در سال‌های بعد هم برایمان باقی بماند.

مینا نوری - خبرنگار / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها