به گزارش جام جم آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی در حاشیه چهل و هشتمین جلسه شورا در جمع خبرنگاران درباره تصویب نرخ کرایه حمل و نقل در بخش مترو و اتوبوسرانی گفت: یکی از خطوط قرمزی که در این مصوبه گذاشتیم این بود که نگاه به تورم جاری در کشور نداشته باشیم؛ استفادهکنندگان از حمل و نقل عمومی طبقات متوسط و ضعیفتر جامعه هستند که باید این نرخ برای آنها قابل تحمل باشد، لذا در بخش مترو و اتوبوسرانی متوسط افزایش ۲۵ درصد برای کرایهها در نظر گرفتیم، همچنین در بخش مترو و اتوبوسرانی برای گروههای خاص جامعه تخفیفات ویژهای در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال برای کسانی که سن ۶۵ سال و بالاتر دارند به عنوان طرح منزلت ۹۰ درصد تخفیف در بلیتها پیشبینی شد و برای معلولان و جانبازان و خانوادههای معزز شهدا ۱۰۰ درصد تخفیف را لحاظ کردیم و برای دانشآموزان، دانشجویان، افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) و بهزیستی نیز تخفیف ۵۰ درصدی لحاظ شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران افزود: سرویسهای ویژهای برای حمل و نقل معلولان پیشبینی شد، به گونهای که معلولانی که از ویلچر استفاده میکنند اگر از خودروهای ون با بالابر برقی پیشبینی شده استفاده کردند، معادل یک بلیت اتوبوس پرداخت وجه داشته باشند و اگر از اتوبوس برای سفرهای جمعی خود استفاده کنند به صورت رایگان باشد.
وی ادامه داد: پیشبینی ما در مترو و اتوبوس این بود که برای افرادی که بلیتهای مبلغ دار خریداری کردند و کارتهای شخصی سازی شده دریافت کردند، ۵ درصد به این متقاضیان در هر بار شارژی که انجام میشود تخفیف داده شود، همچنین اگر کارت شخصی سازی شده شهروندی مفقود و یا خراب شد، سابقه آن موجود باشد تا بتوانند از نقدینگی مانده کارت خود استفاده ببرند.
تشکری هاشمی اضافه کرد: در بخش حمل و نقل مترویی علیرغم اینکه طول خطوط افزایش پیدا کرده و گاهی سفرها بیش از ۶۰ کیلومتر پیمایش خواهد داشت، حداکثر تا ۳۰ کیلومتر را افزایش نرخ لحاظ کردیم، یعنی از ۲ هزار تا ۲,۵۰۰ تومان برای داخل شهر تهران تا ۳۰ کیلومتر است و مازاد بر این ۳۰ کیلومتر نیز همچنان همین اعداد را در نظر گرفتیم.
وی ادامه داد: در خط تهران- کرج با توجه به اینکه بسیاری از مسافران فقط تا میدان صادقیه از مترو استفاده میکنند، برای مد نظر قرار گرفتن حقوق این مسافران نرخ کرایه خط تهران و کرج را به شرط اینکه مترو بتواند سازوکارهای فنی آن را فراهم کند، ۱,۵۰۰ تومان پیش بینی کردیم و البته تا مادامی که این شرایط فراهم نشود از نرخ مصوب شورا که برای داخل شهر و کرج با هم دیده شده (۲۸۵۰ تومان) استفاده خواهد شد تا بتوانیم در آینده برای خطوط حومهای کرایههایی به صورت مستقل تعریف کنیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران عنوان کرد: نرخ کرایه بلیت تک سفره برای داخل شهر تهران ۲۵۰۰ تومان، برای مسافرینی که از کرج وارد شهر تهران شوند ۲۸۵۰ تومان، اگر از هشتگرد به تهران سفر کنند این عدد به ۷ هزار تومان افزایش پیدا میکند و برای کسانی که از فرودگاه حضرت امام (ره) به تهران وارد شوند مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است اما اگر این افراد بلیتهای مبلغدار یا مدتدار دریافت کنند، تخفیفات خاص خود را خواهند داشت، به عنوان مثال برای کسانی که از بلیت یک ساله استفاده میکنند ۳۹ درصد تخفیف اعمال میشود یا کسانی که از کارت بلیت مبلغ دار استفاده میکنند حداقل ۵ درصد و اگر در گروههای خاص قرار گیرند از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف برخوردار میشوند.
وی در پایان با بیان اینکه کسانی که در دورههای گذشته تخفیف دریافت میکردند در این دوره نیز از آن برخوردار خواهند بود، خاطرنشان کرد: خبرنگارانی که مجوز طرح ترافیک دریافت کردند، پیش فرض ما این است که از خودروهای شخصی برای تردد استفاده میکنند، بنابراین بلیت حمل و نقل عمومی رایگان برای آنها موضوعیت ندارد، اما خبرنگاران فاقد خودرو و یا خبرنگارانی که داوطلبانه خواستار استفاده از مترو به جای خودروی شخصی هستند، مابهازای مجوز ورود به طرح ترافیک، کارت بلیت حمل و نقل عمومی با ۴۵۰ هزار تومان شارژ در اختیارشان قرار میگیرد که بتوانند در طول سال از آن استفاده کنند.
منبع: مهر
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد