بسیاری از افراد در طول روز چه در صبح و چه عصر، از خواب‌ آلودگی دائمی رنج می‌برند که مانع از جریان روال عادی زندگی آن‌ها می‌شود.
کد خبر: ۱۳۵۴۹۷۸

به گزارش جام جم آنلاین، طبیعی است که فرد بین ۶ تا ۸ ساعت در روز بخوابد؛ اما برخی ممکن است برای مدت طولانی خواب‌ آلود باشند. عوامل مختلفی می‌توانند باعث خواب آلودگی مداوم شوند و این موارد می‌تواند از شرایط روحی و انتخاب سبک زندگی تا شرایط پزشکی جدی متغیر باشند.

برخی از عوامل سبک زندگی مانند کار کردن با ساعات طولانی یا تغییر شیفت شب ممکن است باعث افزایش خواب‌ آلودگی شوند که در بیشتر موارد با تطبیق بدن با برنامه جدید، خواب‌ آلودگی کاهش می‌یابد.

خواب‌ آلودگی می‌تواند نتیجه وضعیت ذهنی، عاطفی یا روان‌شناختی شما باشد. افسردگی می‌تواند خواب‌ آلودگی را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد؛ همان طور که سطح استرس یا اضطراب را افزایش می‌دهد. بی‌حوصلگی یکی دیگر از دلایل شناخته‌شده خواب‌آلودگی است. حتی ممکن است احساس خستگی و بی حالی کنید.

برخی از شرایط پزشکی می‌توانند باعث خواب آلودگی شوند. یکی از شایع‌ترین آن‌ها دیابت است. سایر شرایطی که ممکن است منجر به خواب آلودگی مداوم شوند، شامل مواردی هستند که باعث درد مزمن می‌شوند یا بر متابولیسم یا وضعیت روانی تاثیر می‌گذارند؛ مانند کم کاری تیروئید یا هیپوناترمی و هیپوناترمی زمانی رخ می‌دهند که سطح سدیم خون خیلی کم است.

سایر شرایط پزشکی که باعث خواب آلودگی می‌شوند عبارتند از: مونونوکلئوز عفونی (مونو) و سندرم خستگی مزمن (CFS)

مصرف برخی دارو‌ها

بسیاری از داروها، به ویژه آنتی هیستامین ها، آرام بخش‌ها و قرص‌های خواب، باعث خواب آلودگی به عنوان یک عارضه جانبی هستند و غالبا روی آن‌ها درج شده است که هنگام مصرف از رانندگی یا کار‌های نیاز به هوشیاری خودداری کنید.

اگر به دلیل داروهایتان برای مدت طولانی خواب‌آلود هستید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است یک جایگزین تجویز کند یا دوز فعلی شما را تنظیم کند.

اختلال خواب

خواب آلودگی بیش از حد بدون علت شناخته شده می‌تواند نشانه‌ای از اختلال خواب باشد و طیف وسیعی از اختلالات خواب وجود دارند که هر کدام اثرات منحصر به فرد خود را دارند.

در آپنه انسدادی خواب، انسداد راه‌های هوایی فوقانی باعث می‌شود که شما در طول شب خروپف کنید و تنفستان متوقف شود. این باعث می‌شود که به طور مکرر با صدای خفگی از خواب بیدار شوید.

سایر اختلالات خواب عبارتند از: نارکولپسی، سندرم پای بی‌قرار (RLS) و تاخیر در فاز خواب و اختلال (DSPS)

خود درمانی

برخی از خواب‌آلودگی‌های مداوم را می‌توان در خانه درمان کرد؛ به‌ویژه اگر ناشی از عوامل سبک زندگی، مانند ساعات طولانی‌تر کار کردن، یا یک بیماری روانی مانند استرس باشد.

در این موارد، استراحت زیاد و حواس پرتی می‌تواند کمک کند. مهم است که بررسی کنید چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است؛ مانند استرس یا اضطراب و اقداماتی برای کاهش این احساس انجام دهید.

مراقبت‌های پزشکی برای غلبه بر خواب آلودگی چیست؟

در طول ویزیت، پزشک سعی می‌کند علت خواب‌آلودگی شما را با در میان گذاشتن علائمتان با شما تعیین کند. ممکن است از شما بپرسد که چقدر خوب خوابیده‌اید و آیا اغلب شب‌ها از خواب بیدار می‌شوید یا خیر.

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که برای چند روز یک دفترچه یادداشت از عادات خواب خود داشته باشید و مدت زمان خوابتان در شب و کار‌هایی که در هنگام احساس خواب آلودگی در طول روز انجام می‌دهید را مستند کند.

ممکن است جزئیات خاصی را بپرسد، مانند این که آیا شما واقعاً خوابیده اید یا خیر. در طول روز بخوابید و این که آیا با احساس سرحالی از خواب بیدار می‌شوید و اگر آن‌ها مشکوک باشند که علت آن روانی است، ممکن است پزشک شما را به یک مشاور یا درمانگر ارجاع دهد تا به شما در یافتن راه حل کمک کند.

خواب‌آلودگی مداوم ناشی از عوارض جانبی دارو، اغلب قابل درمان است. پزشک ممکن است دارو را با نوع دیگری جایگزین کند یا دوز مصرفی شما را تغییر دهد تا زمانی که خواب‌آلودگی کاهش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها