عسل تنها یکی از فراورده‌های زنبور عسل است؛ از فراورده‌های ویژه زنبور غافل نشویم

وقتی در مورد زنبور عسل صحبت می‌کنیم، تقریبا همه افراد به یاد عسل خوشمزه و باکیفیت تولید شده توسط زنبور عسل می‌افتند و از حیرت‌انگیز بودن آن صحبت می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۵۴۲۴۸
این در حالی است که عسل طبیعی تنها یکی از چند فراورده ای است که زنبور عسل این حشره شگفت‌انگیز، تولید می‌کند. به جرئت می‌توان گفت که اگر تنها به عسل طبیعی به عنوان فراورده زنبور نگاه کنیم ، به این حشره اجحاف کرده ایم.

بره موم، ژل رویال و گرده گل حداقل 3 مورد از معروف ترین و پرخاصیت ترین فراورده‌های زنبور عسل هستند. البته اگر موم، زهر زنبور، نان زنبور و برخی تولیدات خاص دیگر آن مثل مدفوع زنبور را نیز به لیست فراورده‌های زنبور عسل اضافه کنیم، سبد محصولات زنبور عسل را کامل تر کرده ایم.

در این مطلب به صورت خلاصه قصد داریم به معرفی 4 فراورده بسیار پرکاربرد زنبور عسل بپردازیم که ممکن است شما برخی از آن‌ها را نشناسید؛ یعنی:

 عسل طبیعی
 بره موم
 ژل رویال
 گرده گل

تمامی این فراورده‌های تولید شده توسط زنبور عسل در ایران موجود است اما متاسفانه جز عسل، مابقی ناشناخته باقی مانده اند. برای خرید انواع محصولات زنبور عسل باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی ایران عسل یکی از بهترین فروشگاه‌ها برای خرید عسل، ژل رویال، بره موم و گرده گل است.
 
عسل طبیعی، معجونی تمام عیار از زنبور عسل
 
عسل تنها یکی از فراورده‌های زنبور عسل است؛ از فراورده‌های ویژه زنبور غافل نشویم
عسل طبیعی از هزاران سال پیش مورد توجه اندیشمندان، ادیان و اطبا بوده است. این فراورده طبیعی از شهد گل‌ها به دست می‌آید. زنبور شهد گل‌ها را می‌نوشد و با آنزیم‌های بدن خود ترکیب کرده و به ماده ای اعجاب آور تبدیل می‌کند.

جالب است بدانید که عسل در رنگ‌های مختلف توسط زنبورها تولید می‌شود! البته زنبورها در رنگ آمیزی عسل نقشی ندارند. تفاوت رنگ شهد گلها است که باعث این تفاوت رنگ می‌شود. گفته می‌شود عسل طبیعی تاریخ انقضا ندارد با این حال بهتر است آن را به درستی نگهداری کنید و نگذارید زیاد بماند. مانده شدن عسل ممکن است باعث کاهش خاصیت آن شود. به طور کلی خرید عسل طبیعی و نگهداری آن بسیار مهم است. بهترین راهکار برای تشخیص عسل طبیعی نیز مراجعه به فروشگاه‌ها و برندهای معتبر است.

عسل طبیعی خواص بی نظیری برای انسان دارد تا جایی که از آن در قرآن به عنوان شفا یاد شده است. از عسل برای درمان سرماخوردگی، مشکلات معده، مشکلات تنفسی و حتی سرطان استفاده می‌شود. عسل حتی در کاربردهای موضعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به ویژه برای رفع جای سوختگی و مرطوب سازی پوست. به همین علت است که در بسیاری از کرم‌های پوستی از عسل استفاده شده است.

به طور خلاصه می‌توان گفت که عسل یکی از شگفت انگیزترین فراورده‌های طبیعی روی زمین است؛ اما زنبور عسل فراورده‌های شگفت انگیزتری نیز دارد!

ژل رویال یا شاه انگبین؛ ماده ای بی نظیر برای سلامتی

یک ماده خاص در یک بازه زمانی یک هفته تا 10 روزه از زنبوران پرستار که چند روز از به دنیا آمدنشان گذشته و هنوز توان پرواز ندارند، ترشح می‌شود. این ماده شیری رنگ ژل رویال Royal Jelly نام دارد. ژل رویال یا غذای شاهانه زنبورها، در کندو دو کاربرد و برای انسان‌ها هزاران کاربرد دارد. در کندو برای تغذیه لاروها (زنبورهای تازه از تخم بیرون آمده) و تغذیه ملکه زنبورها مورد استفاده است. برخی راز طول عمر چند برابری زنبور ملکه و همچنین میزان باروری بسیار بالای این حشره را مصرف ژل رویال می‌دانند. ژل رویال اما برای انسان‌ها خواص بسیار متنوع تری دارد.
 

افرادی که با ژل رویال آشنا هستند آن را به درمانگر ناباروری می‌شناسند. بسیاری از پزشکان متخصص ناباروری به دلیل تحقیقات علمی فراوانی که در این خصوص وجود دارد، اقدام به تجویز ژل رویال می‌کنند. ژل رویال به خوبی می‌تواند به درمان ناباروری کمک کند. اما این تنها خاصیت ژل رویال برای انسان نیست!

اگرچه هنوز بسیاری از ترکیبات درونی ژل رویال ناشناخته است یا بهتر است بگوییم تنها درون ژل رویال وجود دارد و نمی توان در مورد خواص دقیق آن صحبت کرد؛ اما برخی خواص ژل رویال کشف شده است. یکی از مهمترین خواص ژل رویال را می‌توان خاصیت ضدسرطان آن نامید. به ویژه برای درمان سرطان رحم، معده و روده از ژل رویال استفاده می‌شود. علاوه بر این، ژل رویال برای مقابله با کم خونی، مشکلات روحی، افسردگی، روماتیسم، آرتروز و... نیز مفید است.

مشکلی که در مصرف ژل رویال وجود دارد این است که ژل رویال خام بعد از استخراج از کندو باید در دمای فریزر نگهداری شود. در نتیجه اگر قصد خرید اینترنتی ژل رویال خام را داشته باشید، ممکن است با چالش فاسد شدن یا از دست رفتن خواص مواجه شوید. در نتیجه برای خرید ژل رویال بهتر است به سراغ پودر ژل رویال بروید. البته تنوع بیشتری از ژل رویال وجود دارد. برای خرید انواع ژل رویال می توانید به سایت ایران عسل مراجعه کنید.

بره موم؛ آنتی بیوتیک طبیعی و ضد التهاب بدون عوارض جانبی
 
عسل تنها یکی از فراورده‌های زنبور عسل است؛ از فراورده‌های ویژه زنبور غافل نشویم

بره موم یا پروپولیس propolis یکی دیگر از فراورده‌های تولید شده توسط زنبورهای عسل است. زنبورهای عسل با استفاده از بره موم کندو را ایمن و ضد عفونی می‌کنند. این ماده خاص از صمغ درختان و شیره گیاهان و پس از ترکیب شدن با آنزیم‌های بدن زنبور عسل تولید می‌شود. اما خواصی که دارد باعث شده تا کل دنیا در حیرت این ماده خاص تولید شده توسط زنبور عسل باشند.

برخی از محققان، بهترین فراورده زنبور عسل برای انسان را بره موم می‌دانند. البته نمی توانیم این موضوع را تایید یا رد کنیم؛ اما شاید علت اصلی آن این باشد که بره موم واقعا بر هر درد بی درمان دواست! گوشه ای از خواص آن را با هم مرور کنیم.

از بره موم به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی یاد می‌شود. به دلیل ترکیبات درونی بره موم، این ماده طبیعی می‌تواند با انواع میکروب، باکتری و حتی برخی ویروس‌ها مقابله کند. همچنین بره موم تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و تنظیم کننده آن است. به همین علت از آن به عنوان یک ماده عالی برای پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی کرونا یاد می‌شود. جالب است بدانید که تحقیقات در مورد خواص بره موم برای درمان کرونا نیز هم در ایران و هم در دنیا در حال اجراست.

خاصیت ضدتومور و ضد سرطانی بره موم باعث شده تا از آن برای درمان انواع سرطان استفاده شود. از سرطان‌های گوارشی گرفته تا سرطان پروستات، سرطان رحم و حتی کبد. این ماده حتی به درمان کبد چرب نیز کمک می‌کند و مقالات علمی فراوانی در این زمینه به چاپ رسیده است.

بره موم یک ضد التهاب و یک تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن است. به همین علت برای تمامی بیماری‌های التهابی و بیماری‌های خود ایمنی که به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شوند مفید است. برای مثال درمان کولیت با بره موم سال هاست مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از افراد مبتلا به کولیت یا التهاب روده با مصرف منظم و اصولی بره موم، درمان شده‌اند. از بره موم برای درمان روماتیسم، ام اس و آرتروز نیز استفاده می‌شود.

البته این تمام خواص بره موم نیست. بره موم یک ماده همه فن حریف برای درمان بیماری‌های مختلف است. جالب است که نه عوارض جانبی دارد و نه تداخلی با روش‌های درمانی دیگر. یعنی شما حتی در کنار شیمی درمانی نیز می‌توانید از بره موم استفاده کنید تا عوارض شیمی درمانی را کاهش دهید!

نکته مهم در مورد بره موم این است که بره موم خام قابل مصرف خوراکی نیست. بره موم باید فراوری شود. بره موم فراوری شده به صورت قرص، کپسول و ترکیب با عسل موجود است. برای خرید بره موم باکیفیت و اصل می‌توانید به سایت ایران عسل مراجعه کنید.

گرده گل؛ دانه‌های پرخاصیت و انرژی زا
 
عسل تنها یکی از فراورده‌های زنبور عسل است؛ از فراورده‌های ویژه زنبور غافل نشویم
زنبورها موهای بلندی بر روی بدن خود دارند. وقتی برای نوشیدن شهد به سراغ گلها می‌روند، گرده‌های گل به بدنشان می‌چسبد و همین موضوع باعث پراکنده شدن گرده‌ها و تولید مثل گل‌ها می‌شود. اما این گرده‌ها توسط زنبور از روی موهای بدنش جمع آوری شده به شکل گلوله درآمده و درون حفره ای که در پای زنبور قرار دارد جاسازی می‌شود تا زنبور بتواند آن را به کندو حمل کند. این گرده‌ها نقش حیاتی برای زنده ماندن کلنی زنبورها دارد؛ چرا که تمام انرژی مورد نیاز زنبورها از همین گرده‌های گل تامین می‌شود.

گرده گل Bee Pollen یک ماده پروتئینی است و به همین علت محبوب ورزشکاران است. از گرده گل به عنوان مکمل غذایی طبیعی بدون هیچ گونه عوارض جانبی یاد می‌شود. همچنین خاصیت ضدالتهابی آن باعث شده برای درمان التهاب پروستات مورد استفاده قرار گیرد. برخی گرده گل را به درمان کننده پروستات می‌شناسند. گرده گل برای بیماری‌های معده، پیشگیری از آلرژی و برخی خواص دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مصرف گرده گل کافی است آن را با شربت عسل ترکیب کرده و میل کنید. برخی آن را به اسموتی اضافه می‌کنند یا درون سالاد خود می‌ریزند. راه‌های مختلفی برای استفاده وجود دارد؛ پس بهانه را کنار بگذارید.

سخن آخر

زنبورعسل دنیایی از حیرت و شگفتی است. فراورده‌های تولید شده از زنبور خواص زیادی برای انسان‌ها دارند. با این حال هنوز بسیاری از این فراورده‌ها ناشناخته هستند. بیاییم فراورده‌های زنبور عسل را بشناسیم، مصرف کنیم و از خواص آن‌ها استفاده نماییم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها