پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در منطقه غرب آسیا دو قطبی«مقاومت و سازش» شکل گرفته است. در فرآیند این سیر تاریخی، امروزه جریان مقاومت دست برتر را در معادلات دارد و هیچ بلوک قدرتی قادر نیست آن را نادیده انگارد.
کد خبر: ۱۳۵۳۹۲۳

مقاومت، مؤلفه‌های نبرد را تغییر داد و رژیم‌ صهیونیستی را از حالت تهاجمی به لاک‌دفاعی فرو برد و آمریکای مدعی نظام تک قطبی و صاحب تفکر هژمونی را با افول فاحش قدرت در منطقه و جهان روبه‌رو کرده‌است.

به عبارت دیگر، بلوک قدرتمند مقاومت منطقه‌ای، در محیط بسیار پیچیده غرب آسیا، از غزه و صنعا گرفته تا عراق و سوریه و لبنان اینک سهمی چشمگیر در مهندسی سیاسی وگفتمانی ایفا می‌کند.

با وجود این ، به نسبت اقتدار میدانی جبهه مقاومت در منطقه، پیوست رسانه‌ای آن، باید تقویت شود. گرچه دشمن در حوزه میدانی قافیه را باخته و در برخی نقاط بازی را واگذار کرده است اما با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های رسانه‌ای و روانی تلاش دارد عقبه استراتژیک مقاومت را متشتت، و نبرد را به ساحت‌های نرم و شناختی بکشاند.

از همین روی است بلوک رسانه‌های معاند، در یک راهبرد هماهنگ با «امپراتوری خبری صهیونیسم» متمرکز بر اغوا و دستکاری افکار عمومی در ایران و منطقه ترتیب یافته‌است.

بلوک یاد شده، با تمرکز بر نسل‌های جوان کشورهای منطقه بر چیستی و چرایی گفتمان مقاومت تشکیک می‌کند با این هدف که؛ نفوذ منطقه‌ای ایران، توان نظام و بازدارندگی آن و جبهه ضد صهیونیسم را با خلأ هویت و شبهه کارآمدی روبه‌رو کند.

در حالی‌که قطعا اذهان پرسشگر خواهند پرسید، آمریکا متعصب بر دکترین مونروئه در آمریکای لاتین به چه حقی ۱۷هزار کیلومتر دورتر از خانه؛ از فرودگاه بغداد تا افغانستان و سوریه و یمن و سایر کشورهای بی‌دفاع منطقه به ترور و کشتار و اشغال اقدام می‌کند؟ بنابراین، از جمله الزامات جبهه مقاومت منطقه‌ای و مهم‌تر از عرصه میدانی، «دیپلماسی رسانه‌ای» و به موازات آن «دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت» ناظر بر تبیین چرایی، چیستی و چگونگی مقاومت منطقه‌ای و رهاورد این جبهه و مبتنی بر رویکردی تبیینی(در دو بعد سلبی و ایجابی) است.

از یک طرف باید تشکیک دشمن در حوزه روانی و جنگ‌نرم دشمن را قاطعانه و عقلانی پاسخ بگوید و از طرف دیگر ضمن توجیه وجود و هویت کارکردی خود، هویت اشغالگرانه و غاصب دشمن را نیز مرتب هدف هجوم هشیارانه و به‌هنگام قرار دهد.

ناگفته پیداست بهترین دفاع حمله است و در عرصه رسانه نیز این موضع، به‌عنوان یک ضرورت ناگریز موضوعیت دارد.

طبعا همان‌گونه که «میدان» در مقاومت انفعالی نبود و نیست و ضربات سهمگین و تهاجمی بر دشمن وارد کرده و می‌کند؛ «رسانه تهاجمی» نیز مؤلفه اصلی در فروریزی هیمنه دشمن، خنثی‌ سازی تبلیغات آن و نیز پیروزی، ثبات آفرینی و افزایش عمق استراتژیک جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا خواهدبود و اساسا جریان رسانه‌ای مقاومت می‌باید ترسیم‌گر تقابل حق و باطل باشد.

رضا کوچک‌ زاده - مدیر رادیو مقاومت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها