با نزدیک ‌شدن به زمستان و سرد شدن هوا، نیاز بدن به موادمغذی برای تامین انرژی و مقابله با بیماری‌ ها تغییر می‌کند.
کد خبر: ۱۳۵۳۱۱۸

به گزارش جام جم آنلاین، برخلاف تصور، مصرف خوراکی‌ های پرحجم و سنگین همیشه انتخاب مناسبی نیست و توصیه می‌شود نیاز به تامین کالری بدون برهم‌ خوردن تعادل انرژی همچنین دریافت آب کافی حتما رعایت گردد.

در ادامه این مطلب به توصیه های تغذیه ای کاربردی اشاره خواهیم کرد که بهتر است با سرد شدن هوا، آنها را به کار ببندید. این توصیه ها عبارتند از:

افزایش کالری روزانه و کنترل چربی

با سرد شدن هوا، بدن به کالری بیشتری نیاز دارد و به‌همین دلیل غذاهای سنتی معمولا چرب و پرحجم هستند. اما امروزه با تغییر سبک زندگی و کاهش فعالیت جسمانی همچنین استفاده از وسایل گرمایشی در منزل و محیط کار، چنین غذاهایی نمی‌تواند برای همه مفید باشد.

از همین‌رو، بهترین توصیه افزودن مقداری چربی‌های سالم مانند منابع امگا3 یا کربوهیدرات ها مانند پاستا و برنج در برنامه روزانه است.

گنجاندن سوپ در رژیم غذایی

سوپ، آش و پوره سبزیجات در روزهای سرد واقعا دلچسب است. این غذاها علاوه بر ایجاد گرما، به تامین آب موردنیاز بدن نیز کمک می‌کنند زیرا معمولا در هوای سرد تمایل به نوشیدن آب کاهش پیدا می کند. انواع سبزیجات در این غذاها نیز منابع ارزشمند ویتامین‌ها محسوب می‌شوند.

افزودن سیر، پیاز و زنجبیل به غذاها

سیر، پیاز و زنجبیل بهترین سبزیجات برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. افزودن آنها به انواع غذاها ایده خوبی برای بهره‌مندی از خواص آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌بیوتیکی و ضدرماتیسمی است. البته زنجبیل را می‌توان علاوه بر غذاها، در ترکیب انواع اسموتی‌ها نیز گنجاند و به‌عنوان صبحانه میل کرد تا دمای بدن نیز افزایش پیدا کند.

نوشیدن مایعات کافی

با کاهش دما، تمایل به نوشیدن آب نیز کمتر می‌شود اما نیاز بدن تغییری نمی‌کند. یکی از عوارض کم‌آبی بدن، خشکی پوست است که تحت‌تاثیر هوای سرد نیز این وضعیت تشدید می‌شود.

برای تامین آب مورد نیاز بدن، می‌توان در کنار آب از انواع اسموتی، آبمیوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد که سرشار از ویتامین‌ها هستند.

دمنوش‌ های گیاهی نیز انتخاب خوبی محسوب می شوند زیرا دمای بدن را افزایش می‌دهند و در موارد سرماخوردگی به تسکین گلودرد و رفع گرفتگی مجاری تنفسی کمک می‌کنند.

مصرف بیشتر منابع ویتامین C

گرچه خوردن میوه‌ها همیشه یک توصیه تغذیه سالم است اما میوه‌های حاوی ویتامینC مانند پرتقال، نارنگی و کیوی در روزهای سرد اهمیت دارد.

ویتامین C این میوه‌ها به مقابله با سرما و بیماری‌های این فصل کمک می‌کند. از طرفی، این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد که با پیری پوست و کاهش چروک‌های ریز مقابله کرده و درخشندگی به پوست می‌بخشد.

منبع: سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها