آب شرب پایدار ،مهمترین مطالبه مردم استان یزد از رئیس جمهور است

در آستانه سفرهیئت دولت به استان یزد مردم این استان هم دارای مطالبات و خواسته های بسیاری از هیئت دولت هستند که داشتن آب شرب پایدار از مهمترین مطالباتی است که مردم از هئیت دولت دارند و خواهان این هستندآب شرب استان از منابع مشخص و پایدارتامین شود .
کد خبر: ۱۳۵۳۰۳۱

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، در آستانه سفرهیئت دولت به استان یزد مردم این استان هم دارای مطالبات و خواسته های  بسیاری از هیئت دولت هستند داشتن آب شرب پایدار، توجه به میراث فرهنگی وگردشگر ی در شهر جهانی ، اشتنغال و کاهش بیکاری ، توجه به صنایع ، کمبود مسکن ، محیط زیست  ، منابع معدنی ، مهاجران ، انباع بیگانه ، بیماران غیر بومی  و ... از مهمترین مطالبات مردمان کویر نشین است که امید دارند در پی سفر ریاست جمهوری به استان اقدامات خوبی در این حوزه ها انجام شود که در بین این مطالبات، وضعیت آب شرب استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

عملیات انتقال آب به استان با این رویکرد که مردم یزد برای تامین آب به منابع  بیرون از استان نیاز دازند و با توجه به اینکه منابع درون استانی پاسخگوی نیازهای مردم این استان نیست از سال 1378به بهره برداری رسید وقرار بر این شد  سالانه 98میلیون متر مکعب اب به این استان اختصاص یابد.

خشکسالی 20ساله یزد 

استان یزد طی 20سال کذشته با خشکسالی های پی در پی مواجه شده است و کمبود بارش ها در این استان  گویای این امر می باشد و منابع داخلی استان با این خشکسالی ها یکی پس ازدیگری خشک شده و  از مدار خارج شده و سفره های زیرزمینه هم در اثر برداشتهای بی رویه و خشکسالی همه خشک شده و از مدار خارج شده اند و در اثرکمبود بارندگی بسیاری ازاین منابع  دچار کیفیت پائین شده اند و نیازشدید استان به منابع جدید به صورت جدی مطرح شد که با تصویب خط  دوم انتقال آب به استان این امر محقق شد.

 ولی این موضوع به دلیل اختلافات درانتخاب محل تامین بی نتیجه ماند و تخصیص منابع مالی ناچیز دربودجه سالانه  نشان داد که مسئله آب استان برای دولت مردان اهمیتی ندارد.

علاوه بر نگرانی مالی برای خط انتقال اول ، مسئله تامین امنیت این خط هم مطرح بود که دچار تعرض ها ی بسیاری شد و تاسیسات آبی استان بارها از سوی برخی  مورد تخریب وتعرض واقع شد واین تخریب و تعرض هرسال خسارت ها ی مال ی فراوانی به بار اورد و در کنارآن باعث هدررفت حجم زیای ازآب شد.

منابع داخلی تامین آب استان به دلیل خشکسالی ها ی متعدد بی کیفیت شده و پاسخگویی نیاز مردم نیست و با قطع جریان آب انتقالی مردم یزد باید از آب بی کفیت چاها ومنابع داخلی استان استفاده نمایند این آب بسیار شور و بد مزه است مردم استان هر بارکه تاسیسات آبی دچار تعرض قرار می گیردباید درصفهای طویل آب منتظر بماند واز اب بی کیفیت داخل استان استفاده نمایند 

در ماه جاری برای 43مرتبه این خط دچار تعرض و تخریب شده و باعث شده علاوه وراد شدن خسارات بی شمار و هدر رفت شدید آب ، مردم استان هم با قطع آب مواجه شوند استانی که بیش از 20سال است از مهمان ناخوانده خشکسالی پذایرایی می کند منابع ناچیز و بی کیفیت داخلی نمی تواند پاسخگوی نیازهای آبی مردم باشد.

 خط انتقالی که قرار بود سالانه 98میلیون متر مکعب اب راوارد استان نماید به دلیل خشکسالی و کمبود اعتباربه طورمیانگین کمتر از 60میلیون متر مکعب آب را در سال به استان می دهد و در تمام فصول سال مردم یزدنگران قطع شدن آب هستند آخرین تعرضی که تاسیسات آبی استان انجام شد اوایل اذرماه 1400سالجاری بود که این تعرض بیش از 100میلیارریال خسارات برجای گذاشت.

و این موضوع به صورت جدی مورد انتقاد نماینده مردم یزد در مجلس ، استاندار و دیگر مسئولان استانی قرار گرفت ودر نهایت با پیگیری های برخی ازمقامات کشوری در شورای امنیت کشور، مصوبات خوبی برای تامین امنیت آب شرب یزد در نظر گرفته شد و این قول به مردم یزد داده شد تا امنیت خطوط انتقال آب برقرار شود ودیگرمردم نگران قطع آب شرب خود نباشند .

از سوی دیگر رئیس نمایندگان استان یزدهم با بیان اینکه بی آبی شرق اصفهان مربوط به استان یزد نیست گفت : دولت به مطالبات به حق مردم  شرق اصفهان در حوزه آب  پاسخ بدهد زیرا تبعات عدم پاسخگویی ، گریبانگیر مردم استان یزد شده است.

کمتر از 55 میلیون متر مکعب به استان  داده  می شود

محمدصالح جوکارمیزان سهمیه تخصصی آب انتقالی زاینده رود را 98میلیون متر  مکعب اعلام کرد و گفت : از این میزان همواره کمتر از  55 میلیون متر مکعب  به استان تحویل داده  شده که بخشی از آن هم به شهرهای  استان اصفهان که درمسیر خط انتقالی قرار دارند تحویل داده می شود .

وی با اشاره  به اجرای خط دوم انتقال آب به استان گفت : دولت برا این خط سالانه 2تا 3میلیارد تومان مصوب کرد که این رقم برای اجرای چنین پروژه ای خنده داراست و امید است با جلسات برگزار شده ، دولت جدید بتواند گشایشی درتامین بودجه خط دوم انتقال آب به استان ایجاد کند تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی در حوزه آب در استان نباشیم .

 داشتن خط آب شرب پایدار و استفاده از آب با کیفیت ابتدایی ترین حقوقی است که مردم یزد خواهان آن هستند و امید است با سفرهیئت دولت به استان تدابیر مناسبی برای وضعیت اب مردم این خطه کویری اندیشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها