بیشتر بدانیم

فواید جویدن آدامس

آدامس با وجود مضراتش برای دستگاه گوارش، فوایدی هم دارد. جویدن آدامس باتوجه به این‌که فرد جونده چه کسی باشد، می‌تواند به یک عادت یا سبک زندگی تبدیل شود.
کد خبر: ۱۳۵۱۹۲۷

اما آیا می‌دانستید آدامس جویدن، فواید زیادی برای سلامتی دارد؟ موارد زیر برخی ازاین فواید هستند:
کوچک شدن دور کمر: طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه لیورپول انجام شد، جویدن آدامس می‌تواند هوس غذایی را کاهش دهد و درنتیجه به افراد در انتخاب غذای بهتر کمک کند.

در یک مطالعه کسانی که آدامس می‌جویدند به طور متوسط، ۳۶ کالری کمتر از افرادی که آدامس نمی‌جویدند، دریافت کردند. اگر هر روز ۳۶ کالری از رژیم غذایی خود حذف کنید، درمجموع مقدار چشمگیری خواهد شد.

کمک به سلامت دندان‌ ها: اگر آدامس بدون قند باشد، جویدن آن به مدت ۲۰ دقیقه پس از صرف غذا می‌تواند با از بین بردن بقایای غذا و افزایش جریان بزاق به محافظت از دندان‌ها کمک کند.

بزاق با دارابودن فسفات و کلسیم مینای دندان را تقویت می‌کند. افزون بر این قند طبیعی زایلیتول موجود در آدامس در جلوگیری از پوسیدگی دندان نقش دارد. انجمن دندانپزشکی آمریکا جویدن آدامس را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان توصیه می‌کند.

تقویت حافظه: جویدن آدامس‌، جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد. این کار اثرات مثبت زیادی دارد که تقویت حافظه از جمله آنهاست.

پروفسور اندرو شولی در تحقیقات خود دریافت که حافظه کوتاه‌مدت را می‌توان با جویدن آدامس، ۳۵‌درصد بهبود بخشید. اما توجه داشته باشید جویدن طولانی مدت می‌تواند حافظه کوتاه مدت را کاهش دهد.

مقابله با خواب‌ آلودگی: اگر به دنبال سرحالی و هوشیار بودن در محل کار هستید، جویدن آدامس می‌تواند راه حل ساده‌ای باشد.

نتایج یک مطالعه نشان داده است جویدن آدامس با خواب‌آلودگی مقابله می‌کند. آدامس‌های با طعم نعناع موثرترین آدامس‌ها برای مقابله با خواب‌آلودگی و خمیازه‌های بعدازظهر هستند.

کاهش ریفلاکس معده : جویدن آدامس بعد از یک وعده غذایی می‌تواند با کاهش سطح اسید در مری، به کاهش ریفلاکس و سوزش سر دل کمک ‌کند.

کاهش افسردگی : نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد جویدن آدامس دو بار در روز به مدت دو هفته باعث کاهش اضطراب، افسردگی، خستگی و سایر بیماری‌های روانی در بیماران می‌شود. مانند زیاده‌‌روی در مصرف هر چیز دیگری، جویدن زیاد آدامس نیز می‌تواند مضر باشد. بنابراین هر ساعت از روز آدامس نجوید.

یاسمین مشرف - دانش / روزنامه جام جم
منبع: selecthealth.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها