استاندار خراسان رضوی:

لازم است شهرکهای صنعتی استان برنامه‌دار شوند

استاندار خراسان رضوی گفت: لازم است ۲۲ برنامه برای ۲۲ شهرک صنعتی فعال در استان مبتنی بر ۲ بخش
استاندار خراسان رضوی گفت: لازم است ۲۲ برنامه برای ۲۲ شهرک صنعتی فعال در استان مبتنی بر ۲ بخش "زیرساختی" و "مشکلات واحدهای تولیدی و بهره وری کیفی" آنها تدوین شود.
کد خبر: ۱۳۵۱۳۹۵

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ،یعقوبعلی نظری در شهرک صنعتی توس پس از بازدید و بررسی مشکلات بخشهای مختلف آن افزود: بخش اول این برنامه مختص وضعیت عمومی و زیرساختی هر شهرک و توسعه مربوط به آن بوده و بخش دوم برنامه به بررسی وضعیت واحدهای فعال برای افزایش ضریب بهره وری آنها و واحدهای غیرفعال برای حل مشکلات آنها مربوط می شود.
وی ادامه داد: لازم است یک مرکز به روز حاوی اطلاعات جهانی مربوط به هر رسته تولیدی در هر شهرک صنعتی ایجاد شود تا تولیدکنندگان به اطلاعات و استانداردهای روز تولید هر کالا دسترسی داشته باشند و بتوانند زمینه تبدیل ایده به محصول را فراهم کنند.
استاندار خراسان رضوی گفت: از این پس به ۲۲ شهرک صنعتی استان خواهیم رفت تا طبق برنامه مشخصی که از قبل برای آنها تدوین شده، بتوان تصمیمات موثر برای رفع مشکلاتشان اتخاذ کرد.
نظری افزود: یکی از مسایل و مشکلات شهر مشهد، محدودیت آب است لذا تمرکز بر این موضوع و چرخه آن اهمیت زیادی دارد و باید نوع مصرف آب صنایع مشخص شود، توسعه تصفیه خانه و ایجاد کسب و کارهای نوین و مبتنی بر فناوریهای جدید که نیاز به آب و مشکل آلایندگی زیست محیطی نداشته باشند، مورد تاکید است اما باید توسعه متوازن در منطقه مورد توجه قرار گیرد و توسعه فقط به شهرکهای صنعتی اطراف مشهد ختم نشود.
وی اضافه کرد: کسب و کارهای نوین و دانش بنیان از مشخصات خاص خود برخوردار هستند و مکمل صنایع سنتی و مستهلک به شمار می روند اما گسترش سطحی شهرک صنعتی توس در قالب ۲۰۰ هکتار باید مبتنی بر بررسی دقیق نیازمندیهای این بخش باشد.
وی تکمیل فاز توسعه تصفیه خانه، تامین زیرساختهای اینترنتی و مخابراتی و تسریع در پروژه های جاده حسن آباد و مرکز بین المللی توسعه کسب و کارهای نوین شهرک صنعتی توس را مبتنی بر برگزاری نشستی با حضور مسوولان مرتبط و تصمیم گیری در این زمینه دانست.
استاندار خراسان رضوی همچنین تامین مسکن برای کارکنان و کارگران واحدهای صنعتی شهرک توس را ضروری ذکر و بیان کرد: ساخت مسکن باید غیرمتمرکز باشد و از تمام ظرفیتها برای انجام آن بهره گرفته شود، اگر کارفرما برای کارگر خود مسکن بسازد، رابطه کارگری و کارفرمایی اصلاح می شود.
نظری تاکید کرد: باید رابطه ای بین مسکن و سایر مولفه ها بویژه اشتغال در هر منطقه ای بوجود آید لذا با ساخت مسکن برای کارگران شهرک صنعتی توس موافق بوده و تحقق آن مستلزم بسترسازی لازم برای آن است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شهرک صنعتی توس در حال حاضر دارای ۸۴۲ واحد تولیدی فعال، ۴۸ واحد راکد و غیرفعال و ۲۴۳ طرح صنعتی در حال اجراست که از این تعداد ۱۰۰ طرح در مرحله نصب ماشین آلات قرار دارد که این آمار در سطح شهرکهای صنعتی کشور بی نظیر است.
علی بهرامی زاده به اشتغال ۲۹ هزار و ۸۰۰ نفری واحدهای فعال شهرک صنعتی توس اشاره و بیان کرد: امکانات زیربنایی برق، گاز و مخابرات، تصفیه خانه و فضای سبز در این شهرک کامل است اما با توجه به وضعیت رو به توسعه این شهرک توسعه زیرساختهای آن ضروری است.
وی با اشاره به فعالیت ۲۵۷ واحد کارگاهی و ۱۰۰ واحد خدماتی در شهرک صنعتی توس ادامه داد: خوشبختانه پروژه هایی که شرکت شهرکهای صنعتی در سال ۱۴۰۰ در شهرک صنعتی توس اجرا کرده از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است که از جمله آن مطالعات تامین آب شهرک صنعتی از تصفیه آب و پساب با پیشرفت ۶۰ درصدی ، اجرای روشنایی معابر فاز چهار شهرک با پیشرفت ۹۵ درصدی و  پروژه جمع آوری آبهای سطحی پیشرفت ۹۸ درصدی داشته است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون  ۲۱ واحد راکد در شهرک صنعتی توس احیا شده است که از این تعداد هشت واحد مربوط به سال جاری است.
بهرامی زاده مشکلات شهرک صنعتی توس را در سه بخش تامین زمین برای طرح توسعه آن، تکمیل فاز توسعه تصفیه خانه فاضلاب، مشکلات مخابراتی و اینترنتی عنوان کرد.
وی ادامه داد: فاز توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی توس با ظرفیت تصفیه ۶ هزار مترمکعب در روز از سال ۱۳۹۶ آغاز شده اما با ۴۰ درصد پیشرفت، متوقف شده است و با توجه به این که هم اینک هشت هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز در این تصفیه خانه تصفیه می شود و پیش بینی می شود این میزان به ۱۲ هزار مترمکعب در روز برسد بهتر است برای تعیین تکلیف اتمام پروژه توسعه این تصفیه خانه، در قرارگاه مانع زدایی استان با حضور دستگاه های امنیتی و نظارتی تصمیم گیری شود.


  


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها