سریالهای قدیمی چه داشتند که آن قدر مخاطب داشتند؟ این سوالی است که بارها طرح شده و پاسخی هم ندارد جز روایت حقیقت و پرهیز از دروغ در داستان‌پردازی.
کد خبر: ۱۳۵۰۹۵۰

بهمن دان بازیگر باتجربه با بیان مطلب فوق در این باره به جام جم گفت: اگر راویان‌، راویان خوبی باشند و قصه‌های خوبی روایت کنند، قطعا مخاطب هم با لذت سریال را دنبال می‌کند ولی اگر راوی سریال که نویسنده و کارگردان است خودش هم به سریال اعتقادی نداشته باشد، مخاطب سریال را پیگیری نمی‌کند.

بازیگر سریال "زیرزمین" ادامه داد: برخی سریالها در تاریخ تلویزیون ماندگار شدند چون زمانی که آنها با مخاطب حرف می زدند، مخاطب باورشان می کرد و ایمان داشت که حقیقت را روایت می کنند ولی برخی ماندگاری بالایی ندارند چون در لحن روایت، کم و بیش ضعف دارند.

این بازیگر ۶۳ساله با تاکید بر قدرت راوی در ماندگاری روایت اظهار داشت: همه ما داستان‌هایی که مادربزرگها برایمان در کودکی تعریف می‌کردند به یاد داریم چون ساده و بی غل و غش و با لحن شیرین، داستان می‌بافتند. این سادگی اگر در نگارش فیلمنامه یک سریال به کار برود قطعا اولین محرک است در تولید یک سریال مخاطب‌پسند.

بازیگر سریال "زیر تیغ" گفت: به جز سادگی و ظرافت در روایت باید یادمان باشد که مخاطب امروز را بشناسیم. گاهی در برخی سریالها می‌بینیم که نویسنده یا کارگردان در پرداخت داستانی با زبان دو دهه قبل حرف می‌زند، بدیهی است که در این دوران باید با زبان نسل جدید حرف زد و نه با ادبیات چند دهه قبل.

این بازیگر افزود: به جز این باید باور داشت که مخاطبان امروز همان مخاطبان سالهای پیش نیستند؛ این مخاطبان، مخاطبانی شده‌اند که به لحاظ فکری، فراتر از گذشته شده‌اند یعنی همان جوانی که مثلا در دهه هفتاد مخاطب یک مجموعه مثل "محاکمه" بوده حالا پا به میانسالی گذاشته و طبیعی است که کنار خود هم شبکه خانگی و سینما را دارد و هم گوشی هوشمند در دستش است با انبوه محتوا. پس باید دقت کرد با چه مخاطبی روبروییم و سپس به تولید محتواهای تلویزیونی پرداخت.

بازیگر سریالهای "عشق سالهای جنگ" و "معمای شاه" تاکید کرد: باید برای تولید هر سریال تازه ای، نیاز زمانه را درنظر گرفت و به سمت و سویی رفت که مخاطب حس کند حرف دلش در سریال مطرح شده و داستان سریال از او که عقب نیست بلکه در حال ارائه نوعی نگرش آینده‌نگرانه برای اوست. اگر این رویه را در سریالهای‌مان داشته باشیم قطعا با افزایش مخاطب روبرو خواهیم بود.

حامد مظفری/جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها