اختتامیه پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند با سخنرانی دکترجبلی رئیس رسانه ملی و اهدای جوایز به برگزیدگان برگزار شد

مستندسازان، دیده‌بان صادق مردم هستند

اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، شب‌گذشته با اجرای محمد دلاوری در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۵۰۵۱۷

به گزارش جام جم، در این مراسم تندیس‌های زرین و هدایا به دست برگزیدگان رسید و از بهترین‌ها در بخش‌های مختلف فیلم، عکس و مستندنگاری تقدیر شد. در اختتامیه دکتر پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، حمید شاه‌آبادی معاون سیما، محسن یزدی مدیر شبکه مستند و دبیر جشنواره، تعدادی از مدیران صداوسیما، داوران، مستندسازان و ... حضور داشتند.

رئیس سازمان صداوسیما در بخش‌های پایانی مراسم پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: خوشحالم از این‌که در جمع شما هستم و متاسفم از این‌که کل جلسه را توفیق نداشتم از حضور در کنار شما لذت ببرم. درباره مستند و در حوزه مستند هرچه بگوییم به همان اندازه سخت است که درباره واقعیت صحبت کنیم. مستند از واقعیت است و بنابراین گسترده، بی‌انتها و بیکران است. صحبت‌کردن درباره مستندسازی هم دریایی از مطالب گوناگون و با ابعاد متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت مستند و تحول‌ در رسانه‌ملی گفت: مبنای تحول رسانه‌ملی براساس دو اصل هویت و عدالت است. هویت‌محوری و عدالت‌گستری، هردوی این سرفصل‌ها را شامل می‌شود. این عبارات و سرفصل‌های بزرگ هم نتیجه تاریخ پرفرازونشیب انقلاب اسلامی است که پشت‌سر گذاشتیم و ۴۰ سال از عمر این انقلاب شاهد بودیم. چشم‌انداز آینده این پدیده مبارک، ارزشمند، گرانقدر و منحصربه‌فرد، جامعه‌ بی‌نظیر ایران و مردم وفادار، سرافراز و سربلند ایران است. هویت و عدالت خلاصه زندگی مردم ما در دوره معاصر است. هویتی که ایران را شکل می‌دهد، ایران تاریخ، ایران فرهنگ، ایران تمدن، ایران اسلام و ایران انقلاب‌اسلامی است. در آینده چشم امید جامعه به محقق‌شدن و دیده‌شدن مصادیق عدالت در این کشور بزرگ است. هم نگاه به گذشته دارد و هم نگاه به آینده. مستند به هر دو عنصر و هر دو هدف که از تقاطع‌دادن دو حوزه مستند و شعار اساسی تحول در دوره جدید رسانه‌ملی می‌شود برداشت کرد، کمک شایانی می‌کند. هم نگاه به هویت پرافتخار ایران ما دارد و هم نگاه دقیق و مطالبه‌گر و روایتگر به حوزه‌ای که باید عدالت از آن برخیزد.

آغوش باز رسانه ملی برای مستندسازان

دکتر جبلی بیان کرد: مستند محدود به یک عرصه و یک سرفصل نیست. در هنرهای مختلف تجلی پیدا می‎کند و در عرصه‌های عکس، فیلم، روایت و هر عرصه‌ای که چشم در آن فعالیت دارد، مستند جست‌وجو می‌کند. لذا مستندساز چشم بینا، چشم وفادار، نگهبان وفادار و دیده‌بان صادق مردم است که به‌خوبی می‌بیند، درک می‌کند، اجزا و لایه‌های پنهان را کشف می‌کند و به‌خوبی می‌تواند نشان دهد. مستندساز از این جهت یک جایگاه محترم، مقدس و ارزشمند را در جامعه داراست.

رئیس سازمان صداوسیما افزود: چهار جایگاه را رهبر معظم انقلاب برای رسانه‌ملی که خانه شما مستندسازان بوده، هست و خواهد بود، ذکر کردند. تصویر و تعریفی که از رسانه ملی از ابتدای حیات انقلاب اسلامی داشتیم، دانشگاه بود. چهار جایگاه را ایشان برای صداوسیما به‌کار بردند. یکی از این تعابیر همان دانشگاه است و سه توصیف دیگر عبارت است از آسایشگاه چشم و روح برای بهره‌مندی از زیبایی‌ها و واقعیت‌ها؛ قرارگاه پراکندن امید و نشاط در جامعه و آوردگاه مبارزه و مقابله با امواج تحریف و فتنه‌گری. این چهار جایگاهی است که ایشان به زیبایی و مسجل برای صداوسیما توصیف کردند. هر چهار جایگاه و هر چهار موقعیت، جایی است که مستندسازان در آن حضور دارند و فعالیت، کنجکاوی و هنرنمایی می‌کنند.

جبلی ادامه داد: چه‌بسا مستندسازانی که جان خود را در این راه گذاشتند. شهدای مستندساز برای مقابله با امواج فتنه‌گری و دشمنی که دشمنی‌اش به سمت فکر و قلب مردم حرکت می‌کند، ایثار کردند. یادشان را گرامی می‎داریم که از جان، جوانی و سرمایه وجودی خود برای مبارزه با تحریف و فتنه‌گری گذشتند. مستند در این چهار جایگاهی که رهبر معظم انقلاب برای صداوسیما توصیف کردند در بطن قرار دارد. صاحبخانه، میزبان و صاحب ایده است.

وی در پایان با تشکر از حضار، بیان کرد: تشکر می‌کنم از همه بزرگان، عزیزان، پیشکسوتان و علاقه‌مندان به حوزه مستند که در پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند شرکت کردند؛ چه آنها که آثارشان تقدیر شد و چه آنها که آثارشان به درجه پذیرش رسید و در رقابت شرکت کردند که مقدمه‌ای است تا بعد به جایگاه بالاتر برسند. به‌عنوان خادم شما در رسانه‌ملی تشکر می‌کنم و یک ‌بار دیگر تاکید می‌کنم صداوسیما خانه شما و آسایشگاه شماست و به بودن با شما افتخار می‌کند. با افتخار و با شادابی آغوش رسانه‌ملی را برای شما باز نگه خواهیم داشت. شما هستید که به رسانه‌ملی عزت و سربلندی می‌دهید. به‌عنوان مستندسازانی که چشم مردم و جامعه هستند و نگاه بینا و عملکرد جویای حقیقت و واقعیت را دارند. تشکر می‌کنم در این رویداد شرکت کردید و تشکر از همه برگزیدگان و داورانی که زحمت بررسی آثار را کشیدند. آرزوی موفقیت برای کسانی دارم که دل در گرو واقعیت بستند و اراده و عزم خود را به میدان آوردند. این نشانه موفقیت است که عزم و اراده را به میدان آوردند و در آینده بهتر و بیشتر شاهد آن خواهیم بود. برای برادر عزیزم، نادر طالب‌زاده که پیشکسوت مستندسازی است و دچار کسالت شده و در بیمارستان بستری است آرزوی سلامتی و شفای عاجل دارم. برای همه شما آرزوی توفیقات بیشتر دارم و از همه برای شرکت در این مراسم تشکر می‌کنم.

حمید شاه‌آبادی، معاون سیما هم از سخنرانان این مراسم بود که در بخشی از صحبت‌هایش گفت: خوشبختانه این جشنواره به گام پنجم رسید و در پنحمین گام، بر قله ایستاده است. باید از مدیر محترم شبکه مستند، داوران و همه کسانی که کمک کردند این جشنواره پرچمش بالا باشد، تشکر کنم.

او ادامه داد: قالب مستند یکی از تاثیرگذارترین، ماندگارترین و پرنفوذترین قالب آثار است. تلویزیون در این چند سال بزرگ‌ترین حامی و خانه مستندسازان بوده است. همچنین بزرگ‌ترین پایگاه برای نشر آثار با فاصله زیاد تلویزیون بوده است. خوشحالیم از این ظرفیت در برنامه‌سازی به‌درستی استفاده می‌شود. باید کمک کنیم که این فضا را بهتر از گذشته پیش ببریم. به دنبال این هستیم با اندیشه ایرانی - اسلامی آثاری در تراز جهانی خلق شود و خوشبختانه امروز ما به این نقطه نزدیک شدیم.

نوشین مجلسی، زینب علیپور طهرانی/روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها