شناسایی استعدادها و ظرفیت های هنری در تئاتر استانی اردبیل

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل: جشنواره تئاتر استانی اردبیل؛ محل شناسایی استعدادها و ظرفیت های هنری استان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل: جشنواره تئاتر استانی اردبیل؛ محل شناسایی استعدادها و ظرفیت های هنری استان است.
کد خبر: ۱۳۴۹۷۱۹

به گزارش جام جم آنلاین اردبیل، عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل،  در نشست خبری بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استان اردبیل گفت: هنرهای نمایشی استان اردبیل از دیرباز از نظر کمی و کیفی در سطح ملی و فراملی جایگاه ویژه ای دارد؛ بر این اساس گروه‌ها با انتظار ویژه‌ای در جشنواره، حضور می‌یابند که در چنین شرایطی انتخاب بهترین‌ها به دلیل نزدیکی رقابت سخت می‌شود.
وی افزود: دیربازی است استان اردبیل چه از نظر پتانسیل و ظرفیت های کیفی هنر تاتر، چه از نظر شخصیت ها و ستاره های هنری، در سطح ملی و فراملی در جایگاه قرار دارد. به همین دلیل مسلما در چنین شرایطی انتخاب بهترین مشکل خواهد بود. هنگامی که رقابتها نزدیک باشد اکثر تیم های تاتر با انتظارات ویژه ای خواهد داشت. امیدوارم از بین این 9 اثر که در جشنواره شزکت کرده اند ، حداکثر تعداد را برای جشنواره سراسری فجر معرفی کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه امسال متاسفانه یکی از چهره های این عرصه را از دست داده ایم. افزود: زنده یاد عظیم اسدی از فعالان این عرصه که یاد و خاطره شان را گرامی می داریم. چهارمین سالگرد وفات هنرمند سرشناس مجید واحدیزاده است که مصادف هست با این روزکه با نام وی مراسم رونمایی از پوستر نمایش را داریم. همچنبن کارگاههای جشنواره نیز به نام هنرمند فقیه دیگری مزین است، زنده یاد یوسف جاوید که از پیشکسوتان تاتر و فیلم بودند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: در خصوص جشنواره های شهرستانها، ما فراخور ظرفیتهایی که در آن شهرستان در زمینه های هنری وجود دارد، جشنواره را تعیین می کنیم. یکی از جشنواره های جامعی که تعریف کردیم و از امسال پیگیر آن هستیم، جشنواره جامعه مرزداران است. جشنواره مرزداران به حرکت یاد و خاطره شهدای سوم شهریور1320 در منطقه بیله سوار انجام می شود. در رشته های مختلف این رقابتها و جشنواره ها صورت خواهد گرفت و ما سوم شهریور هر سال در شهر مرزی بیله سوار اختتامیه جشنواره خواهد داشت.
وی افزود: جشنواره منطقه ای مغان، در طی ماههای پیش رو، در شهر پارس آیاد خواهد بود. قصد داشتیم این جشنواره را در شهر گرمی برگزار کنیم اما با توجه به ظرفیت بالای شهر گرمی در زمینه نمایش طنز، تصمیم گرفتیم شهر گرمی نیز میزبان جشنواره شادمانه باشد.
در زمینه موسیقی و هنرهای تجسمی نیز برنامه هایی تدارک دیده ایم که فراخور مقاطع زمانی و مکانی حتما اطلاعات لازم را عرض خواهم کرد.
وی ادامه داد: از انجمن نمایش استان تشکر می کنم و در صدر جناب دکتر رخشانی که در طی روزهای منتهی به جشنواره و رونمایی پوستر تلاشهای شبانه روزی ایشان جای تقدیر و تشکر دارد.فراخور مشغله های متنوع، خستگیهایی را در خود احساس می کنیم که روحیه خستگی ناپذیری که جناب دکترملاحظه کردم، من نیز انرژی دریافت کردم.
جاوید رخشانی دبیر بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل در ادامه گفت: ما 25 نمایش متقاضی برای جشنواره تاتر استانی داشتیم که در بین این 25نمابش متقاضی ، دو نمایش از منتخبان جشنواره تاتر مغان که در بیله سوار اجرا شد و منتخب نمایش جشنواره تاتر خلخال و 23 نمابش دیگر نیز بعنوان متقاضیانی که در دو بخش اولی ها و بخش آزاد و مسابقه، بر اساس فراخوان جشنواره در زمان مقرر اعلام شده بود به دبیرخانه جشنواره تقاضای حشور دادند.
وی افزود: مسلما نگاه ما به جشنواره تاتر، شناسایی و آموزش و توانمندسازی نسل جدید هنرمندان است. در سالهای اخیر، کمتر سازمانها و یا در حد آکادمیک دانشگاههایی داشتیم در سطح استان که بتوانند آموزشهای تخصصی و رسمی را برای متقاصیان این هنر در استان بدهند. ما خلا آموزشی را کاملا در انجمن هنرهای نمایشی استان احساس می کنیم. و بر اساس همین رویکرد و نگاه، بخش اولی ها برای اولین بار در جشنواره استانی انتخاب شد.
وی ادامه داد: ازمجموع 9 اثر متقاضی جشنواره که  در بخش اولی ها بود این نمایش بعنوان بخش رقابتی به ستاد برگزاری از طرف هیات انتخاب معرفی شد. همچنین از هنرجوی نمایشهایی که متقاضی بخش مسابقه بودند 6 اثر از طرف هیات انتخاب به دبیرخانه معرفی شدند.و یک اثر نیز از شهرستان‌های مشگین‌شهر و بیله‌سوار برای رقابت در بخش اولی‌ها و آزاد جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور خواهند داشت.
وی افزود: "کاغذ باطله" با نویسندگی نسرین احمدخانی و کارگردانی فرید معتمدی، "دور از دسترس اطفال نگهداری شود" به نویسندگی فرشته فرشاد و کارگردانی حسین پورقلی، "پنجره" به نویسندگی و کارگردانی سیدسعید افخمی، "بیتل‌ها" به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی زهرا منصوری، "سندرومی به نام دنیا" به نویسندگی و کارگردانی یونس امانی، " آفتابگردان" به نویسندگی فرزاد فرزانه، "ستاره‌های شط" به نویسندگی و کارگردانی لیلی سلمانی، "سرزمین آسمان" به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی یوسف دادجو و "حرمان" به نویسندگی مهدی حسن‌زاده و کارگردانی اکبر محمدی و محمد رزمی از اثرهای حاضر در بیست و نهمین دوره  جشنواره تئاتر استانی اردبیل هستند.
وی اظهار داشت: در این دوره از جشنواره نگاه‌ها به شناسایی استعدادهای جدید در کنار آموزش و توانمندسازی نسل جوان است؛ اگرچه در سال‌های اخیر کمتر آموزشگاه‌هایی داشتیم که بتوانند آموزش رسمی ارائه دهند و این خلاء در انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل احساس می‌شد.
سعید نوریان معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز با اشاره به اینکه در آستانه ۱۰۰ سالگی شکل‌گیری تئاتر به شکل نوین هستیم، اظهار کرد: اگر امروز اردبیل را یکی از قطب‌های مطرح در عرصه هنرهای نمایشی کشور می‌دانیم، این امر مدیون اصحاب هنر و رسانه این استان است.
وی، فعالیت‌های زنده‌یاد مجید واحدی‌زاده را در معرفی ظرفیت تئاتر اردبیل در سطح ملی و فراملی یادآور شد و افزود: همین تئاتر با ظرفیت‌های موجودش نقش مهمی در تسکین آلام بشری دارد و نشان دهنده ژرفای تمدن و مدنیت منطقه است.
وی بیان کرد: با توجه به بهبود وضعیت استان اردبیل از نظر شیوع ویروس کرونا از اجراهای عمومی غافل نیستیم و موضوع به جد پیگیری می‌شود، چنان که یکی از شرایط حضور در جشنواره نیز اجرای عمومی بوده است.
معاون هنری و سینمایی اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با تاکید بر اهمیت آموزش در کنار برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری گفت: نخستین روز بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل به کارگاه آموزشی اختصاص می‌یابد و برای اولین بار به شرکت‌کنندگان در این دوره گواهی معتبری اعطا خواهد شد.
وی با اشاره به چاپ چهار عنوان کتاب از نویسندگان عرصه هنرهای نمایشی استان اردبیل، اضافه کرد: پنجمین کتاب نیز در این دوره با عنوان خط اول پس از پایان جشنواره به چاپ خواهد رسید.
به گفته نوریان، در راستای ترغیب مردم به بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت هنر تئاتر ورود به سالن‌های نمایش بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل برای عموم آزاد و رایگان خواهد بود.
مراسم اختتامیه بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه هفتم آذرماه در محل تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار خواهد شد.
 

سولمازنعمتی خبرنگار جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها