قاسمی گفت: در حال حاضر برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی زمین آماده در شهر‌های مختلف کشور وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۴۸۴۰۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قاسمی وزیر راه و شهرسازی در آیین کلنگ‌زنی ۱۷ هزار و ۴۳۰ واحد مسکونی در استان زنجان گفت: در حوزه راه و شهرسازی ما مسئولیت‌های مختلفی بر عهده داریم از جمله آن‌ها تامین مسکن است.

او افزود: دولت از روز شروع به کار در برنامه خود بنا دارد ۴ میلیون مسکن در چهار سال در کشور ایجاد کند بسیاری از تحلیل گران داخلی و خارجی باور ندارند که این تعداد مسکن در کشور ساخته شود.

قاسمی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته طرح‌هایی برای ساخت مسکن در کشور وجود داشته است که تعداد زیادی هم نبوده، شاید مسکن مهر از جمله طرح‌های ساخت مسکن در کشور بوده که از سال ۸۸ شروع شده و هنوز هم ۲۴۰ هزار واحد در حال انجام است از نظر تعداد شهری ۲ میلیون و بقیه روستایی و خود مالکی بود است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال شدنی است و تاثیرات فراوانی در اقتصاد کشور دارد. درست است که برخی از مسئولیت‌های بنده در سالیان گذشته بخشی در صنعت نفت بوده، اما بیش از ۲۰ سال در حوزه عمرانی کشور فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا بودم و هزاران مسکن، هزاران کیلومتر راه، هزاران کیلومتر راه‌آهن و طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی در دوره مسئولیتم در کشور اجرا کردم.

او ادامه داد: ۴ میلیون مسکن به اندازه جمعیت برخی از کشور‌های همسایه ما است و شاید برای خیلی از کشور‌ها قابل باور کردن نیست.

قاسمی بابیان اینکه از مولفه‌های ساخت مسکن چند موضوع اساسی وجود دارد، گفت: از جمله موضوعات تامین زمین است آیا واقعا امکان تامین زمین رایگان درون شهر‌های کشور وجود دارد یا خیر؟ دوم تسهیلاتی که برای ساخت ۴ میلیون مسکن وجود دارد که آیا کشور قبول می‌کند یا خیر؟ بخش‌های دیگر نیز شامل بخش‌های اجرایی، فنی و مهندسی کشور است یعنی پیمانکاران، تامین مواد برای ۴ میلیون مسکن وجود دارد یا خیر؟
وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از راهبرد‌های ما این بود که باید زمین تامین کنیم، باید مشخص می‌شد ما چه میزان زمین در شهر‌ها داریم، چه کاربری دارند، چه میزان می‌توان برای مسکن بارگذاری کرد. حدود ۵۰ روز است که قانون جهش تولید مسکن به دولت ابلاغ شده است.

او با بیان اینکه همکاران در سازمان ملی زمین و مسکن به طور شبانه روز بر اساس دستورات صادر شده در حوزه زمین در کشور کار کرده‌اند و آخرین آمار برای دو روز پیش است، گفت: ما امروز برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی زمین آماده در شهر‌های مختلف کشور داریم.

قاسمی با بیان اینکه از این ۴ میلیون مسکن در حدود یک میلیون واحد روستایی است و ۳ میلیون شهری، عنوان کرد: در بخش روستایی مشکلی به لحاظ تامین زمین وجود ندارد، در این راستا با بنیاد مسکن توافق کرده‌ایم تا یک میلیون واحد روستایی را در ۴ سال بسازد و در گام اول نیز باید در دو سال اول حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی ساخته شود.

او تصریح کرد: سهم زمین ۴ میلیون مسکن تا پایان سال تعیین و تکلیف می‌شود که در حال حاضر زمین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد آماده است.

قاسمی در ادامه در خصوص تسهیلات گفت: در آخرین جلسه‌ای که در شورای عالی پول و اعتبار داشتیم بحث‌های بسیاری انجام شد، هر سال در حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان که تقریبا یک سوم بودجه کشور است بر اساس قانون جهش تولید مسکن تسهیلات در اختیار این طرح قرار می‌گیرد. با این وجود با توافقی که با شورای پول و اعتبار با بانک مرکزی شده سقف هر واحد در هر استان ابلاغ شده است و می‌تواند اولین دریافت‌ها را با شروع کار داشته باشد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خوشبختانه ظرفیت‌های بسیاری برای ساخت مسکن وجود دارد، عنوان کرد: در ۲۰ هزار واحدی که در استان زنجان در طرح ملی مسکن در حال اقدام است تمام توانمندی‌ها وجود دارد و تاکید ما این است که از ظرفیت‌های استان استفاده شود.

او ادامه داد: در روستا‌ها با بنیاد مسکن قرار داد بستیم و تا حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر با کد ملی از روستا‌ها به بنیاد مسکن معرفی شده‌اند و این ارگان عملیات را آغاز کرده است و ما پیشرفت را کنترل می‌کنیم تا در زمانی که باید آن را ایجاد و تحویل دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها