در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص ، تفاوت در مسئولیت سهامداران ، حداقل میزان سرمایه شرکت ، مواد اساسنامه و کلیه شرایط و موارد مربوط به این نوع از شرکت ها بپردازیم .
کد خبر: ۱۳۴۳۹۸۸
 
شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص به دلیل ویژگی ها و میزان مسئولیت سهامداران یا شرکاء در مقابل سایر شرکت ها ، یکی از بهترین و رایج ترین انواع ثبت شرکت در ایران به حساب می آیند .

لازم به ذکر است شرکت سهامی خاص در مقایسه با شرکت با مسئولیت محدود در مناقصات و مزایدات از اعتبار بیشتری برخوردار است .

آنچه که حائز اهمیت است ، هدف متقاضی از انجام فعالیت تجاری ، تعداد شرکاء و مواردی از این قبیل است که باید در نظر گرفته شود تا بتوانید متناسب ترین نوع شرکت را با گستره فعالیتی تان انتخاب نمایید .
 

تفاوت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص
ویژگی شرکت با مسئولیت محدود


شرکت با مسئولیت محدود ، شرکتی است که از اجتماع حداقل دو نفر به جهت انجام امور تجارتی و کسب سود و تقسیم آن در میان شرکاء تشکیل می شود .

در صورتی که سرمایه شرکت برای پرداخت تعهدات کافی نباشد ، هر یک از شرکاء به میزان آورده شان مسئول پرداخت تعهدات و قروض شرکت هستند .

تذکر : در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به سهم تقسیم نمی شود .
 


ویژگی شرکت سهامی خاص


از دیگر ثبت شرکت های رایج در ایران ، شرکت سهامی خاص است  ، شرکتی که از حداقل دو عضو هیئت مدیره تشکیل شده است و شرکتی تجاری است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده است .

لازم به ذکر است سرمایه در شرکت سهامی خاص توسط موسسین تأمین می گردد و مانند شرکت سهامی عام امکان پذیره نویسی و تأمین بخشی از سرمایه از طریق فروش سهام به اشخاص ثالث وجود ندارد ، میزان مسئولیت سهام داران شرکت سهامی به میزان مبلغ اسمی آنان است .

ذکر : در شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود پیش یا پس از نام شرکت باید عنوان " سهامی خاص " یا " با مسئولیت محدود " حتماً نوشته شود .
 


آشنایی با تفاوت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

 
تفاوت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص
مدت زمان سمت هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص 2 سال می باشد که باید تمدید شود اما در شرکت های مسئولیت محدود این چنین نمی باشد و برای مدت سمت اعضاء هیئت مدیره ، محدودیتی وجود ندارد ، یعنی به مدت نا محدود است . برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود حداقل 2 عضو هیئت مدیره و شرکت سهامی خاص 3 عضو هیئت مدیره نیاز است . در شرکت های سهامی خاص باید دو بازرس که نسبتی با اعضاء نداشته باشند به عنوان بازرس اصلی و علی البدل برای مدت یک سال مالی یعنی تا آخر برج اسفند ماه تعیین گردد .

در شرکت مسئولیت محدود نیازی به تعیین بازرسان نیست مگر در صورتی که تعداد اعضاء هیئت مدیره بیش از 12 نفر باشد که در این حالت باید هیئت نظار نیز تشکیل شود . از جمله موارد قابل توجه ، میزان حداقل سرمایه برای ثبت شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود است .

بهتر است بدانید برای شرکت های مسئولیت محدود میزان حداقل سرمایه مشخص نشده است اما در شرکت های سهامی خاص میزان حداقل سرمایه 1000000 ريال می باشد . سهام در شرکت های سهامی خاص باید به شکل اوراق تجارتی و چاپی باشد ، بر خلاف شرکت های مسئولیت محدود که سهم الشرکه نباید به صورت اوراق چاپی باشد . در شرکت سهامی خاص بعد ار تشکیل شرکت باید 35 درصد سرمایه در حسابی به اسم شرکت در شرف تاسیس واریز گردد و 65 درصد سرمایه نیز در تعهد سهامداران است .

اما در شرکت های با مسئولیت محدود بدو تشکیل شرکت باید تمامی سرمایه اعم از نقد و غیر نقد تأدیه و تسلیم گردد . از حائز اهمیت ترین موارد تفاوت ثبت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود در گستره و موضوع فعالیتی شان است که شرکت سهامی خاص برای امور تجارتی و غیر تجارتی تشکیل می گردد و این در حالی است که شرکت با مسئولیت محدود فقط برای امور تجارتی است . محدود نمودن اختیارات هیئت مدیره شرکت سهامی خاص در مواد اساسنامه فقط در مقابل سهام داران و سایر اعضاء معتبر خواهد بود و در مقابل اشخاص ثالث مورد قبول نمی باشد و باطل است . تغییرات شرکت در تصمیمات مربوط به اساسنامه شرکت در شرکت با مسئولیت محدود نیاز به حضور حداقل سه چهارم اعضاء است و در شرکت سهامی خاص با اکثریت دو سوم آراء صورت می پذیرد . انحلال شرکت با مسئولیت محدود با فوت یکی از شرکاء نیز صورت می گیرد البته در صورتی که در اساسنامه پیش بینی شده باشد اما در سهامی خاص این چنین نیست . تشکیل جلسات در شرکت سهامی خاص در صورتی که بعضی اعضاء غایب باشند با آگهی دعوت صورت می پذیرد و در حالتی که پس از آگهی دعوت ، حد نصاب رعایت نشد ، آگهی دعوت نوبت دوم نیز باید تشکیل گردد .

لازمه تشکیل جلسات ، حضور اکثریت عددی 51 درصد است . در شرکت ها با مسئولیت محدود ، با حضور صاحبان حداقل 50 درصد از سرمایه تصمیم اتخاذ می گردد .
 
 

سامانه ثبت شرکت نیک


ثبت شرکت نیک در زمینه امور ثبتی ، ثبت تغییرات شرکت ، اخذ کارت بازرگانی و ... خدمات ارائه می دهد و از سالیان گذشته تا کنون بیش از 72000 پرونده موفق داشته است .

این مجموعه با بهره گیری از کارشناسان متخصص و فارغ التحصیلان از مراکز علمی و دانشگاه های معتبر کشور با کیفیت بالا در ارائه خدمات ، توانسته اند رضایت مدیران شرکت های بزرگ و کوچک کشور را به خود جلب نماید .
 
 
تفاوت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص
 

برای مشاوره رایگان میتوانید با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید و یا به سایت www.nikregister.com مراجعه نمایید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها