اعضای هیئت منصفه مطبوعات لرستان انتخاب شدند

رئیس‌کل دادگستری لرستان گفت: ۱۴ نفر از افراد صنوف و اقشار مختلف به عنوان اعضای هیات منصفه مطبوعات استان انتخاب شدند.
کد خبر: ۱۳۴۳۴۴۱
به گزارش جام جم آنلاین لرستان: محمد رزم تصریح کرد:  دادگاه کیفری در راستای رسیدگی به پرونده‌های موضوع ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری و جرایم مطبوعاتی از ظرفیت هیات منصفه مطبوعات استفاده می‌کند.
 
وی ادامه داد: اعضای هیات منصفه مطبوعات لرستان ظرف ۲ سال گذشته خدمات مفیدی داشته و اظهارنظرهای بی طرفانه و کارشناسانه خوبی را به دادگاه کیفری یک استان ارائه داده اند.
 
رزم بیان کرد: بر اساس ماده ۳۶ قانون مطبوعات، انتخاب اعضای هیات منصفه بر عهده یک هیات در استان‌ها گذاشته شده و تشکیل آن در راستای رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی است.
 
رئیس‌کل دادگستری لرستان گفت: هر ۲ سال یک بار مهر ماه با حضور کمیته‌ای متشکل از نماینده ولی فقیه در استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی، رییس شورای اسلامی شهر مرکز استان، رییس کل دادگستری و با مشورت و همفکری رییس و مستشار دادگاه کیفری یک، اعضای هیات منصفه مطبوعات استان انتخاب می‌شوند.
 
وی افزود: اعضای هیات منصفه مطبوعات استان متشکل از اصناف و اقشار مختلف نظیر روحانیون، پزشکان، مهندسان، نویسندگان، اساتید دانشگاه، روزنامه نگاران و خبرنگاران، وکلا، صنعتکاران، کشاورزان، هنرمندان، فرهنگیان، کارمندان و بانوان انتخاب می‌شوند.
 
رزم عنوان کرد: مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی و موادی از قانون مطبوعات و قانون جرم سیاسی، رسیدگی به ۲ جرم سیاسی و مطبوعاتی بایستی به صورت علنی و با حضور هیات منصفه باشد و جلسات رسیدگی این جرایم نیز در صلاحیت دادگاه کیفری یک است.
 
رئیس‌کل دادگستری لرستان تصریح کرد: اعضای هیات منصفه مطبوعات حداقل بایستی دارای ۳۰ سال سن و متاهل باشند، همچنین نداشتن سابقه محکومیت مؤثر کیفری، اشتهار به امانت، صداقت، حسن شهرت و صلاحیت علمی و آشنایی با مسائل فرهنگی و مطبوعاتی از دیگر شرایط عضویت در این هیات می‌باشد.
 
رزم ادامه داد: جلسات دادگاه با حضور ۹ نفر از اعضای هیات منصفه مطبوعات رسمیت پیدا می‌کند و اگر اعضا بدون عذر موجه در ۲ جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب شرکت نکنند، به محرومیت ۲ ساله از عضویت در این هیات محکوم می‌شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها