درجه حرارت بالای بدن ممکن است از وجود بیماری جدی در نوجوانان و بزرگسالان خبر بدهد اما در کودکان زیر 12سال همیشه این‌طور نیست. سیستم ایمنی کودک به‌خوبی تنظیم نشده بنابراین با تمام قدرت به همه میکروب‌ها حمله می‌کند و به همین دلیل ممکن است کودکان به‌دلیل یک سرماخوردگی ساده تب بالایی داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۴۲۷۴۶

کارشناسان می‌گویند نحوه عملکرد کودک مهم‌تر از عددی است که دماسنج نشان می‌دهد. مطمئن شوید کودک‌تان مایعات می‌نوشد، تا حدودی فعال است و بعد از مصرف دوزهای مناسب استامینوفن یا ایبوپروفن احساس بهتری دارد.

فرزندم احساس گرما می‌کند، پس تب دارد! دمای بدن کودکان به دلایل زیادی مانند زیاد بازی‌کردن، گریه‌کردن، بلندشدن از رختخواب گرم یا هوای گرم افزایش پیدا می‌کند اما این افزایش دما باید در 10تا 20دقیقه به حالت عادی بازگردد. فقط حدود 80درصد از کودکانی که بیمار هستند و احساس گرما می‌کنند، تب دارند.

هرنوع تبی باید با داروهای کاهش‌دهنده تب درمان شود! تب‌ها فقط در صورت ایجاد ناراحتی به درمان نیاز دارند. بیشتر تب‌ها تا زمانی که به بالای 39درجه سانتی‌گراد نرسند، مشکلی ایجاد نمی‌کنند. دادن مایعات فراوان به کودک و پوشاندن لباس سبک و راحت می‌تواند به فرزند شما کمک کند.

اگر تب پایین نیاید از یک مشکل جدی حکایت دارد! تب‌هایی که به‌راحتی پایین نمی‌آیند ممکن است ناشی از ویروس‌ها یا باکتری‌ها باشند. واکنشی که کودک به داروهای تب‌ بر نشان می‌دهد چیزی در مورد علت تب به ما نمی‌گوید.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟ معمولا تب‌هایی که کمتر از پنج روز طول می‌کشند، نگران‌کننده نیستند. مخصوصا اگر عملکرد کودک(بازی، خوردن و نوشیدن) کاملا طبیعی است.

دمای بدن کودک 3ماهه تا 3ساله ممکن است تا 39.4درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند که نشانه عادی مبارزه با بیماری است. با این حال در شرایط زیر باید با پزشک تماس بگیرید:

نوزاد زیر سه‌ماه مبتلا به تب. کودکی که بیش از پنج روز تب دارد. تب 40درجه که بعد از دو ساعت از مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن پایین نیاید.

کودک مبتلا به تب که بازی نمی‌کند، غذا و نوشیدنی نمی‌خورد یا به‌راحتی بیدار نمی‌شود. نوزاد مبتلا به تب که روزانه سه پوشک را خیس نمی‌کند.

کودک مبتلا به تب که هر 8 تا 12ساعت یکبار ادرار نمی‌کند و در معرض کم‌ آبی قرار دارد. کودکی که به‌تازگی واکسینه‌شده و دمای بدنش بالاتر از 38.8 درجه سانتی‌گراد است یا تب بیش از 24ساعت ادامه دارد.

یاسمین مشرف - دانش / روزنامه جام جم
منبع: wate.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها