فیلم سینمایی بام بالا به کارگردانی جمال سیدحاتمی و تهیه کنندگی بهروز مفید که در جشنواره کودک چهار جایزه را از آن خود کرده، حمایت از سینمای کودک است.
کد خبر: ۱۳۴۲۵۹۶

بهروز مفید، تهیه کننده در این باره به جام جم توضیح می دهد: به نظرم سینمای کودک نیاز به حمایت دارد. در حقیقت فضای فرهنگی برای کودک و نوجوان رها است و از حمایت لازم برخوردار نیست. متاسفانه علیرغم اینکه قشر وسیع از جامعه را کودکان و نوجوانان شکل می دهند، اما برنامه هایی با زبان خودمان برای آنها تهیه می کنیم و همین موضوع باعث شده تا آنها جذب آثار خارجی شوند.

وی ادامه می دهد: فیلم سینمایی بام بالا، سومین تجربه من در کار کودک است و دو کار قبلی با نام های دزد و پری 1 و 2 هر دو موفق بودند و توانستند جایزه بهترین فیلم از نگاه کودکان و از طرف داوران را به خودشان اختصاص بدهند. بنابراین جزو علایق است که سینمای کودک هم در کنار کار برای بزرگسالان تولید کنم. زیرا سینمای کودک، سالم و فرح بخش است. ما باید برای سینمای کودک حرفی برای گفتن داشته باشیم. دلایلی که باعث شد فیلم سینمایی بام بالا شکل بگیرد این بود که ایده اولیه آن را امیر عبدی داده بود که با هم دو تجربه کار سنگین برای بزرگسال با نام های محکومین و در کنار پروانه ها را داشتیم. طرح اولیه را دوست داشتم و روی آن کار کردیم.

این تهیه کننده اشاره می کند: از سوی دیگر در کار قبلی در جذب مخاطب و بازگشت سرمایه موفق بودیم، به همین دلیل فیلم بام بالا هم تولید شد. چند ماه به صورت جمعی روی فیلمنامه کار کردیم تا سر و شکل درستی به خودش گرفت. داستان این فیلم درباره پیرمردی است از که ناکجاآباد آمده و بچه ها را به آرزوهایشان می رساند. از سوی دیگر در این فیلم نشان داده ایم که اختلاف میان والدین تا چه میزان روی رفتار بچه ها تاثیر می گذارد. بنابراین باید پدر و مادرها پیش بچه ها با ظرافت رفتار کنند. در واقع این فیلم تلنگری هم برای پدر و مادرهاست که رفتارهای اشتباه شان تا چه میزان می تواند به روحیه بچه ها آسیب وارد کند.

مفید با اشاره به شاه کلید این فیلم می گوید: ما در این فیلم واژه دوستت دارم را استفاده می کنیم که پیشنهاد نویسنده بود و به نظرم ایده بسیار خوبی بود. اگر بچه ها این واژه را یاد بگیرند درست و در فضای خانواده استفاده کنند، حتماً یک قدم خوب برداشته می شود.

وی درباره انتخاب سیدحاتمی برای کارگردانی این سریال توضیح می دهد: من آینده خوبی برای او پیش بینی می کنم. به نظرم همیشه درک بسیار خوبی از کار دارد و فیلمنامه را خوب متوجه می شود. با او قبل از فیلم سینمایی بام بالا تجارب دیگر هم داشتیم. در مجموع انتخاب درستی بود.

این تهیه کننده درباره اکران این فیلم می گوید: این فیلم اردیبهشت 99 تولید شد و بخاطر کرونا شرایط اکران پیدا نکرد، اما امیدواریم این اتفاق بیفتد. در مجموع سینمای کودک نیاز به حمایت خاصی دارد. هر سال شاهد برگزاری جشنواره هستیم و در جشنواره حرف های خوب زده می شود و امید به آینده ترسیم می شود، اما در عمل اتفاق خاصی رخ نمی دهد. ما نیاز داریم بخشی از فضای فرهنگی مان به سینمای کودک اختصاص پیدا کند. خوشحالم فیلم بام بالا هم توجه کودکان را جلب کرد و هم داوران و چهار جایزه از جشنواره کودک را به خود اختصاص داد. این موضوع نوید می دهد که این فیلم بتواند در اکران هم خوش بدرخشد.

فاطمه عودباشی/جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها