محققان می‌گویند افرادی که رژیم غذایی سرشار از چربی لبنی دارند، در مقایسه با افرادی که چربی لبنی کمتری مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۳۳۹۲۵۴

به گزارش جام جم آنلاین، داده های یک مطالعه جدید نشان می دهد صرف نظر از سن، شیوه زندگی، عادات غذایی و سایر بیماری ها، افرادی که در خونشان دارای بیشترین میزان یک اسید چرب است که در خوراکی های لبنی یافت می شود نسبت به افرادی که در رژیم غذای آنها چربی لبنی کمی دارند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می گیرند.

محققان دانشکده بهداشت عمومی «جانز هاپکینز بلومبرگ» در بالتیمور در این مطالعه مصرف لبنیات و خطر ابتلا به بیماری قلبی را در حدود چهار هزار و ۲۰۰ فرد بزرگسال سوئدی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و یافته های خود را با نتایج ۱۷ مطالعه مشابه در کشورهای دیگر مقایسه کردند.

آنها این افراد را به طور متوسط به مدت ۱۶ سال مورد پیگیری قرار دادند تا مشاهده کنند چه تعداد از آنها دچار حمله قلبی، سکته مغزی و سایر حوادث جدی مرتبط با سلامت قلب شده اند و چه تعداد در این مدت به هر دلیلی جان خود را از دست داده اند.

میزان مصرف لبنیات با بررسی نمونه های خون افراد مورد مطالعه از نظر سطح یک اسید چرب به نام «۱۵: ۰»، که در غذاها و نوشیدنی های حاوی چربی لبنی یافت می شود، ارزیابی شد.

در طول دوره این مطالعه، ۵۷۸ «رویداد» بیماری قلبی و ۶۱۶ مورد مرگ در بین شرکت کنندگان مشاهده شد.

این مطالعه نشان داد افرادی که بالاترین سطح اسید چرب ۰:۱۵ را در خون خود داشتند، نسبت به افرادی که از کمترین سطح این اسید چرب در خونشان برخوردار بودند، ۲۵ درصد کمتر احتمال داشت که در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار گیرند.

علاوه بر این، این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف بیشتر چربی لبنیات با افزایش خطر مرگ ارتباط ندارد.

برخی دستورالعمل های رژیم غذایی همچنان به مصرف کنندگان پیشنهاد می کنند که محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنند.

این در حالی است که «متی مارکلاند» از دانشکده بهداشت عمومی «جانز هاپکینز بلومبرگ» در بالتیمور، که با همکاری همکارانش این مطالعه را انجام داده است، می گوید: نتایج این مطالعه نشان می دهد که لبنیات می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

این محققان می گویند، مصرف خوراکی های لبنی در سطح جهان رو به افزایش است، زیرا لبنیات یک عنصر رایج در انواع خوراکی ها از شیر، بستنی، ماست و پنیر گرفته تا پودینگ، کاسترد، برخی غلات و حتی داروهای تجویزی مانند قرص های پیشگیری از بارداری و مکمل های ویتامین است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها