jamejamonline
دانش خودرو کد خبر: ۱۳۳۷۳۵۹   ۲۳ شهريور ۱۴۰۰  |  ۲۱:۲۵

رادیاتور یکی از قطعات مهم سیستم خنک کننده خودرو است که وظیفه آن خنک کردن موتور است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در تابستان بسیار پیش می آید زمانی که قصد داریم میزان آب رادیاتور خودرو را چک کنیم، متوجه شویم آب زیادی از آن کم شده که اصولا این مشکل به چند دلیل رخ می دهد.

اصلی ترین دلیل آن این است که اصولا هر 2 ماه یکبار به دلیل تبخیر آب، حدودا یک سانتیمتر سطح آب پایین می رود. در نتیجه در تابستان به دلیل حجم گرما، شاهد این هستیم آب رادیاتور با فاصله کمی تبخیر می شود. یکی دیگر از دلایل این است که ممکن است نشتی در سیستم خنک کننده و لوله‌های آب به وجود آمده باشد. همچنین خرابی واتر پمپ نیز از دیگر عوامل این موضوع است.

سوختن واشر سرسیلندر که این مورد به دو شکل ورود آب به محفظه احتراق یا ورود آب به کانال‌های روغن انجام می‌گیرد. برای تشخیص ورود آب به روغن می‌توان روغن را بازدید کرد قطرات آب در روغن مشخص است و معمولا روغن به رنگ شیری در می‌آِید.

برای تشخیص ورود آب به محفظه احتراق می‌شود در اتومبیل‌هایی که محفظه انبسات ندارند رادیاتور را پر از آب کنید اگر حباب‌های هوا از آب بیرون می‌آمد نشاندهنده سوختن واشر سرسیلندر است و یا می‌توان از روی چکه کردن آب از اگزوز در روز‌هایی که هوا سرد نیست به سوختن واشر سرسیلندر پی برد.

به هر دلیلی که آب رادیاتور خودروی شما کم شده باشد نیاز به افزودن آب دارد، در غیر اینصورت موتور دچار آسب جدی خواهد شد. پس از آن‌که دلیل کاهش آب رادیاتور آشکار و اصلاح شد؛ می‌توانید به ترتیب زیر، آب به رادیاتور اضافه کنید.

خودرو را در جایی صاف و امن، پارک کنید. خودرو را خاموش کرده و اجازه دهید موتور به اندازه کافی خنک شود. اگر برای مدت زمان طولانی رانندگی کرده‌اید حداقل ۱ ساعت باید صبر کنید تا دمای موتور پایین آمده و پایدار شود. میزان مایع داخل منبع انبساط را چک کنید.

ضدیخ و آب مقطر را به مقدار لازم با هم مخلوط کنید. میزان هر یک از این مواد را از دفترچه راهنما چک کرده و چنانچه به آن دسترسی ندارید یا چیزی در آن قید نشده است به میزان یکسان (۵۰-۵۰) از هر کدام را با هم مخلوط کنید.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
رصدخانه ملی افتتاح شد؛ با تلسکوپی که آینه نداشت!

رصدخانه ملی افتتاح شد؛ با تلسکوپی که آینه نداشت!

از وقتی خبر رسید قرار است رصدخانه ملی ایران پس از قریب به دو دهه تلاش و کوشش محققان کشور، صبح دوشنبه هفتم تیر افتتاح شود، موجی از غرور و شادی در دل همه علاقه‌مندان به پیشرفت علم در کشور و به‌ویژه میان دانشجویان اخترفیزیک و کیهان‌شناسی و محققان این حوزه ایجاد شد.

ضرورت تدوین دستورالعمل ساخت‌ و ساز در پهنه‌ های گسلی

ضرورت تدوین دستورالعمل ساخت‌ و ساز در پهنه‌ های گسلی

با توجه به این‌که وجود گسل و جابه‌جایی احتمالی آن هنگام زلزله در سطح زمین، تأثیر مخربی روی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی واقع بر روی آن و اطراف داشته و خطرناک است، توجه به مخاطرات مربوط از مهم‌ترین پارامترهای برنامه‌ریزی توسعه شهری در مناطق لرزه‌خیز محسوب می‌شود؛ از این‌رو با توجه به قرارگیری شهر تهران روی گسل‌های فعال با سابقه لرزه‌خیزی، لازم است در مطالعات شهرسازی و طرح‌های تفصیلی مربوط، این عامل نیز لحاظ شود.

گفتگو

بیشتر
شبی که دلباخته دماوند شدم

به مناسبت روز ملی دماوند، گفتگو کرده‌ایم با مجید قهرودی، عکاس نجومی و کوهنوردی که خیره‌کننده‌ترین نماها را از عظمت دماوند ثبت کرده‌ است

شبی که دلباخته دماوند شدم

نیازمندی ها