به تجربه دیدیم و یاد گرفتیم خوشبختانه یا متاسفانه بسیاری از فایل‌هایی که روی هارددیسک خود ذخیره می‌کنیم شاید برای یک‌بار هم در سال دیده نشوند و کم‌کم به فراموشی سپرده شوند.
به تجربه دیدیم و یاد گرفتیم خوشبختانه یا متاسفانه بسیاری از فایل‌هایی که روی هارددیسک خود ذخیره می‌کنیم شاید برای یک‌بار هم در سال دیده نشوند و کم‌کم به فراموشی سپرده شوند.
کد خبر: ۱۳۳۷۰۱۰

دقیقا مثل کتاب‌های کتابخانه‌ای که بعد از مدت‌ها خاک گرفتند و از یادها رفتند. شاید اگر 10 سال پیش بود و هزینه خرید هارد و فضا برای ذخیره‌سازی فایل‌ها مثل سابق بسیار گران بود هیچ‌وقت اقدام به دانلود و کپی مداوم انواع فایل‌ها و ذخیره آنها روی سیستم نمی‌کردیم!

چگونه دنبال یک نوع فایل خاص باشیم؟

برای جست‌وجو در سیستم ویندوز از کاراکتر ستاره (*) استفاده می‌کنیم. این کاراکتر به معنای «هرچیزی» است.

برای مثال شما می‌خواهید تمام فایل‌های با فرمت PDF را در یک پوشه پیدا کنید، کافی است *.PDF را جست‌وجو کنید. در سیستم عامل مک باید بنویسید Kind:PDF و به این ترتیب یک جنس فایل خاص را
پیدا می‌کنید.

برای هر نوع فایلی از چه سایت و سرویسی استفاده کنیم؟

  موسیقی
 برای ذخیره فایل‌های موسیقی و گوش دادن به آنها دو روش وجود دارد.

روش اول: استریمینگ (Streaming)

از مزیت‌های استریمینگ عدم نیاز به ذخیره‌سازی فایل‌های موسیقی و دسترسی به آرشیو تمام موسیقی‌های دنیاست. از آنجا که منبع محتوایی این سرویس‌ها تقریبا اطلاعات یکدیگر را داراند، تفاوت زیادی بین متحوای این سرویس‌ها نیست. 

روش دوم: ذخیره در فضای وب

 اما شاید شما تمایلی به پرداخت اشتراک ماهانه نداشته باشید و بخواهید موسیقی‌هایی که قبلا خریده یا دانلود کرده‌اید را در اینترنت ذخیره کنید بهترین روش استفاده از سرویس ذخیره موسیقی Youtube Music است. این سرویس رایگان به شما قابلیت ذخیره ۵۰ هزار ترک موسیقی را می‌دهد. به‌راحتی می‌توانید تمام فایل‌های موسیقی خود را آپلود کرده و به کمک پیشنهادات گوگل اطلاعات مربوط به خواننده، آلبوم، عنوان ترک و... را اصلاح کنید.

پس از این آپلود می‌توانید آلبوم‌های خود را روی گوشی با حجم کم و کیفیت بالا ذخیره کنید.

در نظر داشته باشید هر زمان که بخواهید، می‌توانید تمام کتابخانه موسیقی خود را دانلود کنید.

پیشنهاد نهایی: اگر فایل‌های موسیقی فضای بسیار زیادی از هارد شما را اشغال کرده‌اند حتما تمام فایل‌های موسیقی را آپلود کنید. در صورتی که از اینترنت پر سرعت برخوردار نیستید، فایل‌ها را روی گوشی خود ذخیره کنید یا فایل‌هایی که به صورت مداوم گوش نمی‌کنید را از رایانه خود حذف کنید. اگر هم اینترنت پرسرعت در اختیار دارید موسیقی گوش دادن خود را به استریمینگ آنلاین بسپارید.

ویدئو

حجم بسیار بالای فایل‌ های ویدئویی و اهمیت ثبت خاطرات، یک پارادوکس زیبا به‌وجود آورده است. اما باید دید این خاطرات چند سال یک‌بار مرور می‌شوند!؟ با این وجود اگر خاطرات دچار حادثه‌ای هم شوند هیچ‌گاه قابل برگشت نیستند.

بهترین پیشنهاد برای ذخیره این خاطرات تا ابد استفاده از یوتیوب است! بله یوتیوب. ولی فراموش نکنیم این ویدئوها را باید به صورت خصوصی آپلود کرد تا هیچ‌کس به‌جز خودتان به آنها دسترسی نداشته باشد.

با توجه به این‌که تقریبا یوتیوب محدودیتی برای آپلود ویدئو برای کاربرانش در نظر نمی‌گیرد به‌راحتی می‌توانید بدون هیچ محدودیت حجمی و پرداخت هزینه‌ای ویدئوهای شخصی خود را آپلود کرده و برای همیشه نگهداری کنید.

سرویس ایرانی آپارت نیز قابلیت آپلود خصوصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 عکس

 تقریبا تمام اپلیکیشن‌های ذخیره ابری به قابلیت آپلود اتوماتیک تصاویر مجهز شده‌اند. البته این عکس باز فضای ابری شما را اشغال می‌کنند. ولی ما به شما فضای یک ترابایتی Flickr را پیشنهاد می‌کنیم!

هم از طریق وبسایت و هم اپلیکیشن این برنامه می‌توانید تمام تصاویر خود را به صورت خصوصی آپلود کنید و برای همیشه نگرانی بابت از دست دادنشان را فراموش کنید.

PDF و کتاب

مطالعه راحت فایل‌های PDF و eBook‌ها برای ما بسیار مهم است. چندی پیش گوگل اعلام کرد قابلیت آپلود این فایل‌ها به برنامه Google Play Books اضافه شده‌است و کاربران می‌توانند اقدام به آپلود کتب و اسناد PDF خود در این برنامه کنند و از طریق گوشی و تبلت‌شان آنها را آفلاین مطالعه کنند.

در کنار مزیت عدم محدودیت حجم برای آپلود تنها ایراد این سرویس نبود قابلیت اشتراک‌گذاری و حتی دانلود کتاب‌هاست. سرویس‌های دیگری مثل Slideshare هم این قابلیت را به کاربران ارائه می‌دهند اما متاسفانه محدودیت حجمی برای سرویس رایگان خود در نظر گرفته‌اند.

اسناد اداری

اگر شما به‌شدت به بسته نرم‌افزاری آفیس وابسته هستید به شما سرویس رایگان آنلاین این بسته را معرفی می‌کنیم البته این فضا نامحدود نیست ولی با توجه به کم بودن حجم فایل‌های Word، Power Point، Excel، One Note، و… فکر کنم فضای ۱۵ گیگابایت سرویس ذخیره ابری مایکروسافت یعنی OneDrive کافی باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این سرویس قابلیت اضافه‌کردن حساب مایکروسافت به برنامه آفیس و ذخیره پیشفرض روی فضای ابری شما در اینترنت است. اگر هم در جایی به این برنامه دسترسی نداشتید می‌توانید از نسخه آنلاین ورد، پاورپوینت و اکسل به صورت رایگان استفاده و فایل خود را ویرایش کنید.

دیگر فایل‌ها

در موارد بالا به دنبال سرویس‌های رایگان و تقریبا نامحدود بودیم. اما برای فایل‌های دیگر مثل ‌PSD فتوشاپ با برنامه اتوکد و دیگر فایل‌ها تقریبا بهترین راه‌حل استفاده از سرویس‌های ابری Dropbox، Google Drive، OneDrive، Box است.

 اغلب این سرویس‌ها به صورت پیشفرض فضای محدودی در اختیار شما قرار می‌دهند اما می‌توانید با ارسال دعوت‌نامه یا خرید اشتراک حجم خود را افزایش دهید.

عباس ملک‌ حسینی - ایده‌ پرداز در زمینه تجارت الکترونیک / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها