گردو یکی از شگفت انگیز و مفیدترین مواد خوراکی است.
کد خبر: ۱۳۳۶۲۵۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ساینس ، یک مطالعه نشان می دهد که افزودن نصف فنجان گردو به رژیم غذایی روزانه می تواند سطح کلسترول شما را تا حدود 8.5 درصد کاهش داده و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

محققان بیمارستانی در بارسلونای اسپانیا 628 فرد بزرگسال و داوطلب را در یک آزمایش زیر نظر گرفتند و نیمی از آنها را در رژیم غذایی قرار دادند که شامل مصرف روزانه گردو بود.

پس از دو سال این گروه دریافتند که میزان کلسترول افرادی که گردو را همواره مصرف کرده اند پایین است.

سطوح بالای لیپوپروتئین با چگالی کم و یا همان LDL - که گاهی اوقات "کلسترول بد" نامیده می شود - با افزایش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

تعداد کل ذرات LDL در خون و به ویژه تعداد ذرات LDL کوچک درشرکت کنندگانی که در این آزمایش روزانه گردو می خوردند کاهش یافته بود.

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است؛ یعنی یک چربی مفید برای قلب که در ماهی های روغنی یافت می شود.

امیلیو روس ، نویسنده مقاله و متخصص تغذیه از بیمارستان بارسلونای اسپانیا  گفت: «مطالعات قبلی نشان داده بود که آجیل و به طور کلی گردو به طور خاص با میزان کمتر بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است. یکی از دلایل این است که آنها سطح کلسترول LDL را کاهش می دهند  و اکنون ما دلیل دیگری داریم: آنها کیفیت ذرات LDL را بهبود می بخشند.»

وی افزود: «ذرات LDL در اندازه های مختلف وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که ذرات کوچک و متراکم LDL بیشتر با آترواسکلروز ، پلاک یا رسوبات چربی که در عروق ایجاد می شود ، مرتبط هستند.»

در این تحقیقات ، دکتر روس و همکارانش داده های 628 فرد بزرگسال سالم - هر کدام 63 تا 79 ساله - را که در بارسلون اسپانیا یا لوما لیندا واقع در کالیفرنیای آمریکا زندگی می کردند، تجزیه و تحلیل کردند.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند که گروه اول نصف فنجان گردو به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کردند ، در حالی که گروه دیگر از خوردن آجیل خودداری کردند.

پس از دو سال ، این تیم سطح کلسترول هر یک از شرکت کنندگان را آزمایش کرد ، همچنین غلظت و اندازه لیپوپروتئین های آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا به دنبال ویژگی هایی باشد که با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

محققان دریافتند شرکت کنندگان در گروه «گردوخوار» در پایان دوره مطالعه سطح کلسترول LDL پایین تری داشتند؛ یعنی به صورت دقیق تر به طور متوسط ​​4.3 میلی گرم در دسی لیتر.

در همان زمان کلسترول کل آنها به طور متوسط ​​8.5 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت.

مصرف عادی گردو با کاهش 4.3 درصدی تعداد کل ذرات LDL و ذرات کوچک LDL به میزان 6.1 درصد همراه بود و هر دوی این تغییرات با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

علاوه بر این ، تیم دریافتند که لیپوپروتئین با چگالی متوسط ​​یا کلسترول IDL - که پیش ساز LDL است - در گروه گردو نیز کاهش یافته است.

محققان خاطرنشان کردند به دلایلی که هنوز مشخص نیستتغییرات کلسترول LDL در گروه گردو برحسب جنسیت متفاوت است.

در مردان ، متوسط کاهش 7.9 درصد تخمین زده شد در حالی که در زنان 2.6 درصد بود.

دکتر روس می گوید: « توجه به این نکته ضروری است که در شروع مطالعه همه شرکت کنندگان ما کاملاً سالم و عاری از بیماریهای مهم غیر واگیر بودند.»

همانطور که در افراد مسن انتظار می رفت نزدیک به 50 درصد از شرکت کنندگان هم از نظر فشار خون و هم از نظر کلسترول بالا تحت درمان بودند.

این محقق ادامه داد: خوردن یک مشت گردو در روز یک راه ساده برای ارتقاء سلامت قلب و عروق است.

محققان هشدار دادند که مطالعه آنها محدود به این واقعیت است که هم آنها و هم شرکت کنندگان می دانستند که در میان آنها چه کسی گردو می خورد.

آنها اضافه کردند  این مطالعه شامل دو گروه مختلف با رژیم های غذایی متمایز بود.

دکتر روس گفت: «نتایج در هر دو گروه مشابه بود ، بنابراین ما می توانیم نتایج این مطالعه را با خیال راحت در سایر جمعیت ها اعمال کنیم.»

یافته های کامل این مطالعه  در مجله Circulation منتشر شد.

 

کلسترول خون چیست؟

کلسترول یک ماده چرب به شمار می رود که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است.

اما بیش از حد این ماده می تواند باعث تجمع آن در عروق شود و جریان خون را در قلب ، مغز و بقیه بدن محدود کند.

این امر خطر آنژین ، حملات قلبی ، سکته مغزی و لخته شدن خون را افزایش می دهد. کلسترول در کبد ساخته شده و توسط پروتئین ها در خون حمل می شود.

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) کلسترول را از سلول ها به کبد منتقل می کند و در آنجا تجزیه شده یا به عنوان زباله منتقل می شود. این "کلسترول خوب" است.

"کلسترول بد" یا لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) کلسترول را به سلول ها منتقل می کند ، سپس مقادیر بیش از حد در دیواره عروق ایجاد می شود.

کلسترول بالا می تواند ژنتیکی باشد اما همچنین با رژیم غذایی غنی از چربی اشباع شده ، سیگار کشیدن ، دیابت ، فشار خون بالا و سابقه خانوادگی سکته مغزی یا بیماری قلبی ارتباط دارد.

با خوردن رژیم غذایی سالم و کم چرب می توان کلسترول را کاهش داد. و همچنین سیگار نکشیدن و ورزش منظم.

اگر اینها کمکی نکند ، ممکن است داروهای کاهنده کلسترول مانند استاتین تجویز شود.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها