فارس: مدیر عامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران گفت: نظام ملی طبقهبندی و خدمات شناسه کالا و خدمات کشور - ایران کد - به عنوان نخستین و بزرگترین زیر ساخت اطلاعاتی تجارت و صنعت کشور به زودی از سوی رییس جمهور افتتاح میشود.
کد خبر: ۱۳۳۵۵۴

احمد غلامزاده با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: هیات وزیران 18 آذرماه 1385 وزارت بازرگانی را همراه با یک کارگروه متشکل از چندین وزارتخانه و دستگاه دولتی موظف کرد، اقدام به طراحی و استقرار این نظام کنند و اکنون با تصویب آییننامه مربوطه در هیات وزیران و ابلاغ آن، مقدمات اجرایی شدن این طرح ملی فراهم شده است.
وی درباره ویژگیها و کارکرد ایران کد اظهار داشت: براساس این طرح که زیر ساخت اطلاعاتی فرآیندهای تجاری و صنعتی در کشور محسوب میشود تمامی محصولات تولید کنندگان، توزیع کنندگان و صادرکنندگان دارای یک کد 16 رقمی میشوند که در واقع زبان مشترک کالا و خدمات ایران را تشکیل میدهد.
وی با بیان اینکه تاکنون 1000 شرکت عضو ایران کد شده اند افزود: در این طرح یک نمایشگاه مجازی کالا به صورت دائمی تشکیل و تمامی بخشهای تولیدی و توزیعی به همراه اقلام وابسته از قبیل مواد اولیه، کالاهای نیمه ساخته و سرمایهای و غیره به تفکیک نوع فعالیت در آن گنجانیده میشوند و هر عنصر تولیدی و توزیعی در این نمایشگاه یک غرفه الکترونیکی دریافت میکنند که امکان بازدید همه افراد چه در داخل و چه در خارج از کشور از آن وجود دارد.
غلامزاده تصریح کرد: این طرح باعث میشود تمامی عناصر درگیر کالا در کنار هم قرار گیرند و اطلاعات مقایسهای مورد نیاز خود را در کمترین زمان دریافت و نسبت به انجام عمل تجاری خود تصمیمگیری کنند.
وی با اشاره به مزایای این طرح ملی برای اقتصاد و بازرگانی کشور گفت: شفافیت اقتصادی از طریق انتشار اطلاعات جامع، صحیح و کنترل شده، امکان مقایسه ویژگی و کیفیت کالاها با یکدیگر، حذف واسطهها از طریق اترابط مستقیم با تولید کننده، امکان کاهش قیمت کالاها در بازار کشور، امکان تنظیم بازار از طریق امکان تشخیص کمبود مقطعی کالایی خاص و .... جلوگیری از افزایش قیمت بیرویه آن و کمک به حل معضل قاچاق از جمله مزایای این طرح است.
غلامزاده افزود: همچنین ایجاد رقابت سالم در اقتصاد با فراهم آوردن امکان مقایسه و افزایش کیفیت و کاهش قیمت کالاها، حمایت از حقوق مصرف کننده از طریق جلوگیری از عرضه کالاهای بیکیفیت با فروش نرفتن این گونه کالاها در فرایند مقایسه، امکان پیگیری تخلفات احتمالی در قیمت و کیفیت کالاها از طریق پیگیری فروشنده یا تولید کننده کالا و به طور کلی اتصال حلقههای تولید و مصرف از دیگر مزایای این طرح است.
رییس مرکز ملی شمارهگذاری کالا با اشاره به پوشش ایران کد گفت: این طرح که به عنوان زیر ساخت اساسی تجارت الکترونیکی کشور نیز محسوب میشود، تمامی مواد اولیه، کالاهای واسطهای، کالاهای نیمه تمام و سرمایهای و اشخاص تولید کننده، وارد کننده و صادر کننده را در بر میگیرد.
وی درباره ایران کد افزود: ایران کد از 16 رقم تشکیل شده که بخش اول آن عدد 7 رقمی راجع به اطلاعات ماهیتی کالاست. بخش دوم شامل 5 رقم کد عضویت شرکت و قسمت سوم 4 رقم کد اطلاعاتی شرکتی کالا را تشکیل میدهد.
وی تصریح کرد: براساس اییننامه تصویب شده در هیات وزیران حداکثر تا 2 سال آینده ثبت سفارش، اعطای تسهیلات و مشوقهای صادراتی و صدور یا تائید و تمدید کارت بازرگانی اشخاص منوسط به عضویت در این سامانه و دریافت ایران کد خواهد بود.
غلامزاده افزود: همچنین تمامی دستگاههای دولتی و اجرایی که از بودجه عمومی استفاده میکنند، از ابتدای سال 88 باید خریدهای متوسط و بزرگ خود را صرفا از واحدهای عضو ایران کد و با قید شناسه ملی در مستندات مربوطه مانند پیش فاکتور، فاکتور و صورتحساب انجام دهند.
وی تصرح کرد: لذا عناصر تولیدی، توزیعی و صادراتی کشور باید خود را آماده تغییرات جدیدی کنند که فنآوری اطلاعات با خود به همراه میآورد به طوری که ایران که به زودی یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازار کشور خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها