در بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران چه می گذرد؟

بمب هایی که نترکید

فرمول بسیاری از تیم های لیگ برتری برای فصل نقل و انتقالات این است؛ تعلل و صاف کردن بدهی های قبلی و سپس اقدام شتابزده و بی برنامه برای جذب بازیکن.
کد خبر: ۱۳۳۴۰۵۳

به گزارش جام جم آنلاین ، این فرمول قدیمی و البته به شدت ناکارآمد و حتی مضر در تیم‎ های لیگ برتری یکی پس از دیگری اجرا می شود.

نکته بسیار مهم این است که معمولا در جریان پنجره نقل و انتقالات لیگ برتر هزینه‎ های زیادی به هدر می رود. این پول‌های به هدر رفته هرگز هم جبران نمی شوند.

در واقع می توان به صورت ساده‎ تر کل نقل و انتقالات را اینگونه خلاصه کرد؛ ریختن پول‎ های  میلیاردی داخل جوی آب...

آخرین اخبار حاکی از آن است که خرید بازیکنان در این فصل مرز 15 میلیارد را هم پشت سر می‎ گذارد.

در ادامه وضعیت نقل و انتقالات جاری را بررسی می‎ کنیم.

 

استقلال، بحران پیش فصل

تیم تحت هدایت فرهاد مجیدی هنوز تکلیف مهدی قایدی را مشخص نکرده است و در فصل نقل و انتقالات نیز با شک و شبهه قدم برمی دارد. تا لحظه نگارش این گزارش چهار بازیکن به نام های جعفر سلمانی، رایان تفضلی، سعید صادقی و سید ابوالفضل جلالی جذب استقلال شده‎ اند و در مقابل ستاره‎ ای مثل شیخ دیاباته رفته است که در شرایط فعلی پر کردن جای او فعلا ممکن نیست. به این جمع میلیچ و نادری را هم اضافه کنید ضمن اینکه جدایی شجاعیان را هم دیگر باید قطعی بدانیم. اما مهم ترین مسئله کنونی استقلال مهدی قایدی است. هر چند معامله این بازیکن با الشباب الاهلی به هم خورد اما به نظر می‎ رسد هواداران دیگر امیدی به ماندن این ستاره ندارند. آخرین خبر حاکی از آن است که مدیرعامل استقلال برای فروش این بازیکن به دبی رفته است. استقلال چه از دست داد و در مقابل چه چیزی به دست آورد؟

 

پرسپولیس و یک تمدید مهم

وحید امیری با پرسپولیس تمدید کرد و این مهم‎ ترین اتفاق ممکن برای سرخ‎ها تا این لحظه بوده است. در حالی که اخبار خداحافظی جلال حسینی هنوزبه گوش می ‎رسد سرخ‎ها تا این لحظه فقط سه بازیکن را به طور قطعی خریده ‎اند. رضا دهقانی، علیرضا ابراهیمی و محمد آبشک. رضا اسدی، عارف آقاسی و علی نعمتی هم در راه هستند. اما وضعیت خروجی‎ های این تیم به تمدیدها و ورودی‎ ها می‎ چربد. شهریار مغانلو و علی شجاعی جدایی‎ شان بسیار محتمل است و احمد نورالهی و محمدحسین کنعانی ‎زادگان هم به طور قطعی رفته ‎اند. البته تجربه حداقل پنج فصل اخیر نشان داده است که حتی جدایی بزرگ‎ترین ستاره‎ ها هم مشکل چندانی برای پرسپولیس ایجاد نکرده است. برای اطمینان در این رابطه جدایی بازیکنان نظیری مهدی طارمی، علی علیپور، رامین رضاییان و ... را به یاد بیاورید.

 

ذوب آهن؛ فعال ترین تیم

تا این لحظه از نقل و انتقالات تیم فوتبال ذوب آهن موفق‎ ترین عملکرد را در جذب بازیکن داشته است؛ البته از نظر عددی. تا امروز هفت بازیکن از جمله دانیال ماهینی و رضا خالقی ‎فر جذب ذوب آهن شده‎اند و یک بازیکن دیگر به نام سجاد عسگری در آستانه پیوستن به این تیم قرار دارد. در مقابل دو بازیکن از این تیم جدا شده ‎اند و یک بازیکن دیگر نیز در آستانه جدایی قراردارد.

هر چند ذوب آهن تا این لحظه موفق‎ترین تیم از لحاظ تعداد بازیکن جذب شده بوده است اما باید دید این تعداد بازیکن چگونه به کار تیم اصفهانی می آید.

 

سیاره بی تحرک

پرشورها حسابی بی‎ شور و اشتیاق شده اند. در میان انبوه مشکلات مدیریتی و مالی در باشگاه تبریزی، تراکتور فقط موفق به جذب یک بازیکن شده است تا مشخص شود نماینده پرطرفدار تبریز چه روزهایی در لیگ برتر آتی در پیش رو خواهد داشت. در مقابل یک بازیکنی که تیم خریده، هفت بازیکن جدا شده‎اند که البته دو تایشان هنوز قطعی نیستند. اشکان دژاگه، مسعود شجاعی در میان جدا شده‎ های قطعی تراکتور قرار دارند. آینده تراکتور بسیار قابل پیش‎ بینی به نظر می‎ رسد.

 

خنثی مثل نصف جهان

تیم سپاهان در مهلت نقل و انتقالات تا امروز چهار بازیکن را خریده است، بازیکنانی به نام‎های شهریار مغانلو، فرشاد احمدزاده، میلاد جهانی و نیما میرزاده. اما این تیم که همیشه مدعی قهرمانی است بازیکنان مهمی را از دست داده. احسان حاج‎صفی که راهی یونان شده و پیام نیازمند که دروازه‎بان جدید و ایرانی لیگ برتر پرتغال است. محمد محبی و مهدی ترکمان هم دیگر جدا شده‎های این تیم محسوب می‎شوند ضمن اینکه جدایی مرتضی منصوری نیز قطعی به نظر می‎رسد. سپاهان روزهای چندان خوبی را در نقل و انتقالات پشت سر نمی گذارد و کاملا خنثی عمل می کند.

 

جذب بازیکن؛ روی نقطه صفر

چند تیم در لیگ برتر هنوزهیچ بازیکنی جذب نکرده‎اند. یکی از آنها آلومینیوم اراک است که به نظر می‎رسد هر چه داشت، داد اما در مقابل هیچ چیز نگرفت. هفت بازیکن از این تیم جدا شده‎اند که البته جدایی دو بازیکن هنوز قطعی نشده است.

صنعت نفت آبادان و البته قهرمان جام حذفی یعنی فولاد هم تیم‎ های دیگری هستند که هر کدام هشت بازیکن از دست داده اند و هنوز هیچ بازیکنی را جذب نکرده اند. این موضوع برای هر دو تیم گران تمام خواهد شد.

نفت مسجدسلیمان هم روزگار خوبی در نقل و انتقالات نمی‎گذارند. صفر ورودی این تیم برابر با پنج بازیکن جدا شده است. تیم تازه هوادار هم تا این لحظه بسیار کم رمق و کم جان ظاهر شده و نشان داده که همانند بسیاری دیگر از تیم‎های تازه وارد به لیگ برتر از مدعیان اصلی فانوس به دستی در لیگ آتی است.

پدیده مشهد نیز تا این لحظه دو بازیکن از دست داده ولی هنوز خریدی انجام نداده است.پیکان هم حال و روز خوبی ندارد. شش جدا شده در مقابل دو ورودی که جذبشان هنوز قطعی هم نشده است. مس رفسنجان و گل گهرسیرجان نیز وضعیت تقریبا برابری بین جدا شده ‎ها و ورودی‎ های خود برقرار کرده اند.

به هر روی به نظر می‎ رسد که نقل و انتقالات پیش فصل بیست و یکم عاری از هر گونه خرید جذاب و یا انتقال موثری است که بتواند بمب لقب بگیرد. از همه اینها مهم تر سرمایه های ریالی است که با خرید بازیکنانی که تا سقف 15 میلیارد هم ارزش دارند دور ریخته می شود.

فصلی که نکوست از نقل و انتقالات آن پیداست.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها