استرس و اضطراب مانند یک شمشیر دو لبه هستند که هم میتوانند سود و یا ضرر داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۳۱۹۵۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افراد معمولا استرس و اضطراب را جزو مفاهیم منفی می‌دانند. این دو میتوانند به سطوح ناسالم برسند و روانشناسان استرس را غیر قابل اجتناب می‌دانند.

استرس و اضطراب نقش‌های مثبت و منفی در زندگی روزمره بازی می‌کنند. امروزه بسیاری از مردم دچار اضطراب و استرس میشوند و تنها زمانی سراغ کمک حرفه ای‌ها میروند که استرس آن‌ها از سطح سالم خود خارج شده باشد.

استرس معمولا زمانی رخ می‌دهد که افراد به سر حد توانایی خود میرسند و یا زمانی که تحت تاثیر شرایط و یا فشار خودشان و بقیه مجبور به فراتر رفتن از قابلیت‌های خود ورای توان عادی خود می‌شوند.

البته فهم این موضوع مهم است که استرس میتواند هم از اتفاق خوب و هم از اتفاق بد حاصل شود. برای مثال اخراج شدن از شغل و به دنیا آمدن فرزند جدید هر دو استرس آور هستند.

استرس یک چیز معین در زندگی روزمره است و کار کردن روی این موضوع

میتواند سر حد توانایی ما را در کنترل استرس بالا ببرد. همچنین در مواقع مشکلات و سختی‌های تازه فرد میتواند توانایی رویارویی بهتری را نسبت به میانگین اراِئه دهد.

محتمل به نظر می‌رسد که اضطراب براساس تکامل به یک سیستم هشدار درونی و برونی تبدیل شده باشد. برای مثال یک راننده به لاین مجاور منحرف شود (بیرونی) و یا زمانی که کار‌های زیادی داریم و آن‌ها را عقب میندازیم (درونی). همچنین دیدن اضطراب به عنوان یک ابزار مفید و محافظ به افراد کمک میکند استفاده خوبی از آن بکنند.

این موضوع به معنی این نیست که استرس واضطراب ضرر ندارند بلکه استرس اگر مزمن و آسیب زا شود میتواند ناسالم باشد. به بیان دیگر استرس زمانی که از حد و توانی که شخص تحمل آن را دارد فراتر رود میتواند باعث آسیب شود و استرس زمانی که هشدار‌های نا معقول دهد نا سالم شود. برای مثال افرادی که مدت زیادی بدون هیچ دلیلی دچار اضطراب میشوند ویا در موقعیت‌هایی یا اهمیت کم اضطراب‌های زیادی تجربه میکنند، دچار اضطراب منفی هستند.

استرس و اضطراب درمان نشده می‌تواند باعث سختی و رنج پایدار و همچنین میتوانند باعث دچار شدن به سندروم‌های مختلف روانی وجسمی نظیر افسردگی و یا بیماری‌های قلبی -عروقی شود.

اشخاصی که گرفتار استرس هستند در صورت امکان باید مقدار استرس خود را اندازه گیری و در صورت بالا بودن به روانشناس و مشاور حرفه‌ای برای کاهش استرس مراجعه کنند تا استراتژی مدیریت استرس را بیاموزند؛ و برای مدیریت اضطراب افراد میتوانند به سراغ کتاب‌ها بروند و از طریق آن‌ها افکار غیر منطقی خود را ارزیابی کرده و به چالش بکشند؛ و اگر این رویکرد موفقیت آمیز نبود باید به سراغ مشاوره رفت. البته در سال‌های اخیر تکنیک‌های مایندفولنس و مدیتیشن به عنوان روش‌هایی موثر برای مقابله با استرس و اضطراب معرفی و تایید شده اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها