روزهای سخت کرونایی در مشهد و چاره‌اندیشی مسوولان

کلانشهر مشهد در روزهای سخت کرونایی حال خوشی ندارد بطوریکه هم اکنون تعداد مبتلایان به کرونا در آن همچنان سیر صعودی نگران کننده دارد و تمامی مسوولان به دنبال چاره‌اندیشی برای کنترل شرایط موجود و نجات جان بیماران هستند.
کد خبر: ۱۳۳۱۴۸۶

حجت‌الاسلام رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه هفته جاری طی تماس تلفنی با استاندار خراسان رضوی خواستار رسیدگی فوری به مشکلات و چالشهای پیرامون بحران کرونا در کلانشهر مشهد شد. 
صبح چهارشنبه نیز دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بررسی روند درمان مبتلایان به کرونا و رفع چالشهای پیش‌رو وارد مشهد شد.
با  وجود تمام هشدارهای پزشکان برای قرنطینه شهر مشهد و ضرورت اتخاذ تصمیم عاجل در این ارتباط از هفته‌های گذشته، به تازگی تمامی ورودی‌های استان خراسان رضوی به روی خودروهای غیربومی بسته شده است.
هم‌اکنون تعداد بیماران کرونایی بستری شده در استان خراسان رضوی از مرز سه هزار و ۱۰۰ نفر گذشته و این در حالی است که روزانه حدود ۲۰ هزار نفر با علائم مشکوک به کرونا به مراکز خدمات جامع سلامت این استان در بخش سرپایی مراجعه می‌کنند. 
از سوی دیگر به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هم‌اکنون بیش از ۳۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های مشهد غیربومی و مسافرانی از شهرستان‌ها و استان‌های دیگر به ویژه استان سیستان و بلوچستان هستند.
این در حالی است که به گفته متولیان سلامت هنوز استان خراسان رضوی به قله موج پنجم شیوع کرونا نرسیده است و همچنان سیر تعداد مبتلایان افزایشی و نگران کننده می‌باشد.

مسوول فنی آزمایشگاه مرجع کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: طبق بررسی‌های انجام شده نتیجه ۱۰۰ درصد نمونه‌های آزمایشگاهی در مشهد از نوع سویه دلتای کرونا بوده است.

بر اساس آمارهای غیررسمی هم اکنون تعداد فوت شدگان ناشی از کرونا در مشهد شامل مبتلایان قطعی و نیز مشکوک به بیش از ۲۰۰ نفر در روز افزایش یافته است.
این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد اکنون با بحران کمبود دارو در حوزه کرونا از قبیل سرم و داروهای اختصاصی درمان آن مانند "رمدسیویر" و "فاویپیراویر" روبروست.

۲۵ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارد

هم اکنون مشهد و ۲۴  شهرستان دیگر خراسان رضوی از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و تنها یک شهرستان استان در وضعیت زرد قرار دارد.

با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به گفته استاندار خراسان رضوی میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در این استان به کمتر از ۳۸ درصد کاهش یافته است.
روز گذشته  قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی تشکیل شد که فرماندهی این قرارگاه که به صورت شبانه‌روزی در راستای کنترل کرونا فعال است بر عهده شخص استاندار خراسان رضوی می‌باشد.
امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی نیز در دیدار با استاندار خراسان رضوی آمادگی ارتش برای همکاری در مبارزه با کرونا در این استان را اعلام کرد. 

هیات عالی رتبه شرایط کرونایی مشهد را بررسی می‌کند

استاندار خراسان‌ رضوی گفت: به دنبال تماس تلفنی رییس جمهوری و پیگیری‌های وزیر بهداشت، هیأت عالیرتبه برای بررسی وضعیت مشهد و رسیدگی به نیازهای تجهیزاتی حوزه درمانی کرونا در این شهر حضور یافته‌ است.
محمدصادق معتمدیان افزود: رییس جمهوری در تماسی تلفنی دستور ویژه برای رسیدگی به مشکلات و چالش های حوزه درمان بیماران کرونایی این استان را صادر کرد.

وی ادامه داد: هیات عالیرتبه وزارت بهداشت تاکنون بازدیدهای میدانی از مراکز درمانی استان داشته و در همین راستا امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه ۲ نفر از معاونانش وارد مشهد شده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: در شرایط کنونی ۷۰ درصد بستری شدگان کرونا در این استان مربوط به بیمارستان های کلانشهر مشهد است.

وی افزود: در حال‌ حاضر تمام ورودی‌های استان بر روی خودروهای غیربومی بسته شده‌ و کسانی که اصرار بر ورود به استان داشته باشند علاوه بر اعمال جریمه یک میلیون تومانی، بازگردانده خواهند شد.

معتمدیان ادامه داد: قبل ‌از اعمال محدودیت‌ها هر هفته حدود هزار و ۳۰۰ پرواز به مشهد انجام می شد و روزانه ۷۰ رام قطار و سه هزار دستگاه اتوبوس مسافران را بین دیگر نقاط کشور و مشهد جابه‌جا می کردند که این میزان اکنون کاهش قابل توجهی یافته است.

وی گفت: با اعمال محدودیت‌ها، ترددها کاهش‌یافته و هم‌اکنون میزان ظرفیت اشغال تخت در هتل‌ها به ۴۰ درصد رسیده است که این میزان در روزهای آینده کمتر نیز خواهد شد تا بتوان مدیریت و کنترل بیماری کرونا در شهر مشهد را به دست گرفت.

بیش از سه هزار نفر در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: هم اکنون سه هزار و ۱۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: این استان از نظر شیوع کرونا روزهای بحرانی را پشت سر می‌گذراند و اکنون بیشتر بستری شدگان خراسان رضوی در شهر مشهد تحت مداوا قرار دارند.

وی ادامه داد: هم‌اینک روزانه ۷۲۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان بستری می‌شوند.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۵۳۹ بیمار دارای شرایط حاد تنفسی نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانها بستری هستند.

وی با اشاره به افزایش بستری‌های خانوادگی و فامیلی افزود: دورهمی‌های خانوادگی و حضور در اجتماعات از عوامل اصلی شیوع سویه دلتای ویروس کرونا هستند، شهروندان برای حفظ جان خود و کمک به کادر درمان در این شرایط بحرانی باید از حضور در اجتماعات پرهیز کنند.

دکتر انجیدنی همچنین بر رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در عزاداری‌های ماه محرم و صفر تاکید کرد و از عزاداران خواست مراسم را در فضاهای باز و با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی برگزار کنند.

پذیرش روزانه ۷۵۰۰ نفر مشکوک به ابتلا به کرونا  

‌معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: بطور میانگین روزانه حدود هفت هزار و ۵۰۰  بیمار با علائم مشکوک به کرونا به بخش سرپایی مراکز منتخب کرونا در استان مراجعه می کنند که تعداد آنان در حال افزایش است.  

دکتر مهدی قلیان افزود: بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر از این مراجعان مربوط به حوزه زیرپوشش دانشگاه  علوم پزشکی مشهد است که علاوه بر کلانشهر مشهد ۱۵ شهرستان دیگر استان را زیر پوشش دارد.

وی ادامه داد: اگر فکر اساسی به حال مشهد نشود، از نظر تامین داروی بیماران کرونایی، اکسیژن و تخت های بستری در این شهر با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

‌معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در صورت کمبود تخت های بیمارستانی برای مبتلایان به کرونا ایجاد بیمارستان های صحرایی با همکاری نیروهای نظامی پیش بینی شده است.

ستاد کرونای استان اختیار مستقل برای تعطیلی‌ها ندارد

استاندار خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین تصمیم گیری های ستاد مقابله با کرونا، اعمال محدودیت های ویژه برای کاهش ورودی ها به مشهد است که علاوه بر اعمال قانون، اجازه ورود به شهر داده نشود.  

معتمدیان با بیان اینکه اگر ورودی مسافر به مشهد کاهش یابد حضور زائران در حرم مطهر رضوی نیز کاهش خواهد یافت، افزود: ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی اختیار تعطیلی کلانشهر مشهد و حرم مطهر رضوی را ندارد و باید مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرا کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در خصوص مراسم عزاداری در ماه محرم و برپایی مراسم جشن در اعیاد نیز در همه شهرستان های کشور از جمله مشهد، به صورت ملی و در چهارچوب ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری می شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کمک به درمان بیماران کرونایی گفت: طبق پیگیری‌ها و هماهنگی های انجام شده ۶۵۰ تخت بستری جدید برای بیماران کرونایی به امکانات دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزوده شده است.

وی افزود: با هدف رفع کمبود تخت های بیمارستانی در حوزه درمان مبتلایان به کووید ۱۹، بیمارستان امداد و نجات جنوب مشهد که اکنون آماده بهره‌برداری است به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

معتمدیان ادامه داد: این بیمارستان با ۲۰۰ تخت بستری در روزهای آتی برای بیماران کرونایی تجهیز خواهد شد و یک بیمارستان نوساز در شهرستان تربت‌حیدریه نیز به بیماران کرونایی اختصاص خواهد یافت.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیرپوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند. 

هم اینک ۲۵ شهرستان از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها