مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان خبر داد

پهلوگیری دو کشتی حامل گندم در بندر امام خمینی

خنک کردن تدریجی نان پس از خروج از فر موجب میشود که ازتعریق نان در بسته بندی جلوگیری شود و بدین ترتیب کیفیت و قابلیت ماندگاری آن حفظ گردد.
خنک کردن تدریجی نان پس از خروج از فر موجب میشود که ازتعریق نان در بسته بندی جلوگیری شود و بدین ترتیب کیفیت و قابلیت ماندگاری آن حفظ گردد.
کد خبر: ۱۳۲۸۶۱۶

به گزارش جام جم آنلاین، خنک کردن تدریجی نان پس از خروج از فر موجب می شود که از تعریق نان در بسته بندی جلوگیری شود و بدین ترتیب کیفیت و قابلیت ماندگاری آن حفظ گردد. عمل تخمیر باعث میشود که کیفیت و میزان اکثر ریزمغذی های موجود در آرد مصرفی حفظ و یا حتی گاهی افزایش یابد، مانند افزایش مقدار اسید فولیک حاصل از عمل تخمیر.

همچنین به دلیل حذف مواد زیان آور حاصل از سوخت های فسیلی به دلیل غیرمستقیم بودن حرارت، نان سالم تر و بدون تغییر در بو و طعم طبیعی به دست می آید و از آنجایی که تمامی قسمت های نان به طور یکنواخت پخت میگردد، ضایعات آن نیز به طور چشمگیری کاهش مییابد.

نان خشک رطوبت بسیار کمی دارد که این رطوبت پایین عامل بازدارنده بسیار خوبی برای جلوگیری از کپک‌ زدگی است. کپک‌ زدگی مهمترین عامل فساد نان است، لذا رطوبت پایین در نانهای خشک موجب عدم تولید سموم مضر حاصل از رشد کپک‌ ها (مایکوتوکسین ها) و نیز جلوگیری از دور ریختن نان های کپک زده و آلوده گردیده و از این جنبه نیز به طور قابل توجهی از ضایعات نان کاسته میشود.

تخمین زده میشود که ضایعات تولید نان از مرحله برداشت گندم تا تولید و توزیع 30 درصد باشد. نان کپک‌ زده مورد استفاده در خوراک دام و طیور یکی از عوامل آلوده کننده شیر و گوشت آنها بوده و می تواند در صورت تجمع در بدن بیماری هایی از قبیل سرطان و... را در مصرف‌کنندگان ایجاد کند. پیش بینی می شود که با جلوگیری یک درصدی از ضایعات آرد و نان، حدود 10 میلیارد تومان صرفه جویی شود.

همانطور که گفته شد نان های خشک به دلیل ماهیت فرآیند و تولید از کمترین ضایعات برخوردارند و به دلیل ماندگاری نسبتا طولانی حتی از خرده نان هایی که در اثر حمل و نقل و صدمات فیزیکی حاصل می شود، میتوان در تهیه بعضی غذاها مثل کتلت و حتی کوکو استفاده نمود که مزه و طعم خوبی نیز به غذا میدهند.

روش مصرف‌ نان‌ های خشک

با افزودن آب به صورت اسپری روی نان و قرار دادن آن در سفره پارچه ای، ظرف مدت 10 دقیقه نان نرم و آماده مصرف می شود البته ذائقه ها متفاوت است و بنا به ذائقه این نان به صورت خشک نیز قابل مصرف است.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها