والیبال ایران برای رسیدن به المپیک کار بسیار دشواری دارد

«پیاتزا» نشد «سعید» که هست

راه تیم‌ملی والیبال ایران برای رسیدن به نیمه‌نهایی چگونه هموار می‌شود؟

مدال به ما چشمک می‌زند

 ارزش و اعتبار هیچ مدال و افتخاری به پای مدال رقابت‌های المپیک نمی‌رسد. برخی در رابطه با مدال‌های المپیک نیز رده‌بندی خاصی را قائل شده و بین آنها ارزش‌گذاری کرده‌اند. مثلا برخی بر این باورند که ارزش مدال‎هایی که در رشته‌های مادر مثل دوومیدانی و ژیمناستیک به دست می‌آید از مدال رشته‌های رزمی و کشتی بیشتر است.
کد خبر: ۱۳۲۸۴۵۸
 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،برخی دیگر نیز بر این باورند که مدال رشته‌های تیمی از مدال اکثر رشته‌های موجود در المپیک از ارزش بیشتری برخوردار است. همانند مدال فوتبال، بسکتبال یا والیبال. همه اینها را گفتیم تا به اینجا برسیم که با توجه به برتری تیم‌ملی والیبال ایران مقابل لهستان این احتمال وجود دارد که با در نظر گرفتن نحوه صعود تیم‌ها می‌توان شانسی برای مدال‌آوری تیم‌ملی ایران کنار گذاشت، یعنی کسب یک مدال بسیار ارزشمند. حتی با این‌که والیبال ایران در المپیک هنوز در ابتدای راه قرار دارد و هیچ یک از نتایج بازی‌های آتی تیم‌ملی قابل پیش‌بینی نیست اما می‌توان در انتهای تونل سخت و پرچالش بازی‌های والیبال المپیک توکیو درخشش یک مدال را دید.

اگر چنین اتفاقی بیفتد بسیار تاریخی و بی‌نظیر خواهد بود. اما با تمام این اوصاف شاگردان آلکنو در تیم‌ملی والیبال ایران راهی سخت و مشکل دارند. خوشبختانه آنها در همین ابتدای راه، شاخ غولی به نام لهستان را شکستند و نشان دادند که بر خلاف لیگ ملت‌های والیبال اکنون به آمادگی مورد نظر رسیده‌اند.

حالا تیم‌ملی والیبال ایران آماده مصاف امروز با ونزوئلاست، تیمی که حریف چندان چشمگیری محسوب نمی‌شود. اما یادتان می‌آید در همان لیگ ملت‌های والیبال استرالیا هم حریف چشمگیری نبود اما ایران را شکست داد؟ امیدواریم اتفاقات  عجیب و غریب مشابه لیگ ملت‌ها دیگر در انتظار شاگردان آلکنو نباشد. المپیک با ارزش‌تر از این حرف‎هاست.

 بی کوبیاک، با کوبیاک

دو روز از مصاف تیم‌ملی ایران با لهستان و کسب آن پیروزی ارزشمند می‌گذرد اما هنوز بسیاری از غیبت کوبیاک ستاره بزرگ لهستانی‌ها در آن دیدار می‌گویند، ستاره‌ای که قبلا دشمنی و عداوت خود را با ایران و ایرانی نشان داده بود. حالا که او حسابی سوژه شده کمتر کسی به این نکته توجه می‌کند که اگر او در ترکیب تیم‌ملی کشورش قرار می‌گرفت چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد؟ اما به هر حال اکنون نکته مهم این است که ایران موفق به شکست یکی از مدعیان المپیک شده و شانس بسیار زیادی دارد تا ادامه راه را برای خود هموارتر کند.

یک راه مشخص اکنون پیش روی تیم‌ملی والیبال ایران قرار گرفته است که اگر بر اساس آن بتواند تیم اول یا دوم گروه خود شود آنگاه تقریبا «راحت» به نیمه‌نهایی می‌رسد؟ واقعا چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟

طعنه کوبیاک به رئیس جمهور لهستان

 اولین مسابقه تیم‌ملی والیبال لهستان در المپیک توکیو یک مهمان ویژه داشت؛ آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان که در ورزشگاه حضور داشت و از نزدیک شاهد شکست تیم‌ملی کشورش برابر تیم‌ملی ایران بود. دودا پیش از این بازی به تماشای دو مسابقه دیگر هم نشسته بود: مسابقه بسکتبال سه نفره لهستان که به شکست این تیم انجامید و مسابقه تنیس دو نفره هورکاچ و کوبوت که این بازی نیز به شکست لهستانی‌ها ختم شد!

در سومین بازی نیز حضور رئیس‌جمهوری برای والیبالیست‌های لهستانی خوش‌یمن نبود و این تیم ۳بر۲ از ایران شکست خورد. میشل کوبیاک، کاپیتان معروف تیم‌ملی والیبال لهستان درباره حضور دودا به شوخی گفت: «ما خیلی خوشحالیم که رئیس‌جمهور بازی ما را تماشا کرد اما صادقانه بگویم احتمالا برای ما بدشانسی آورد!» کوبیاک در ادامه گفت: «ما خوشحالیم که مهمترین مقام کشورمان مسابقه ما را تماشا کرد و می‌خواستیم نتیجه متفاوتی بگیریم. اما همین است که هست و باید این نتیجه را بپذیریم و زیاد نگرانش نباشیم چرا که هنوز اتفاقی نیفتاده است.»

کوبیاک در پاسخ به این سوال که به عنوان کاپیتان پس از این شکست برای افزایش روحیه هم‌تیمی‌هایش چه خواهد کرد، باز هم با طنز مخصوص به خودش گفت‌: «آنها را برای نوشیدنی بیرون می‌برم!»

انسجام، ما را به مدال می‌رساند

بهنام محمودی کارشناس والیبال

 درخشش تیم‌ملی والیبال ایران در نخستین بازی، آن هم مقابل تیمی مثل لهستان ما را امیدوار کرد که شاید این تیم بخشی از موفقیت بزرگ کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو باشد. عملکرد این تیم حداقل در بازی اول مقابل لهستان جای تعریف و تمجید و البته تبریک دارد.

بازیکنان تیم‌ملی ایران مقابل لهستان نشان دادند که چگونه بازی می‌کنند و چطور به میدان می‌روند. آنها آماده هستند، ما این را به چشم دیدیم و خوشحال هستیم. من اکنون راه همواری را پیش روی تیم‌ملی ایران می‌بینیم. ما به عنوان تیم اول یا دوم می‌توانیم صعود کنیم اما بازیکنان تیم باید به این درک برسند چون لهستان را بردند هرگز نباید به این نتیجه برسند که تیم‌های دیگر را دست‌کم بگیرند. ونزوئلا امروز حریف سختی برای ایران نیست اما همین تیم را هم نباید دست‌کم بگیرند. در ادامه راه پیروزی‌های پشت سر هم مقابل تیم‌هایی مثل ونزوئلا، ژاپن‌، کانادا و ایتالیا قابل پیش‌بینی است. اگر تمام این تیم‌ها را ببریم و تیم اول یا دوم گروه شویم آنگاه به تیم سوم یا چهارم گروه دیگر می‌رسیم که فکر نمی‌کنم حریفان چندان قدرتمندی باشند و حداقل هم ردیف تیم‌هایی همچون برزیل، لهستان، آمریکا و فرانسه نخواهند بود. البته کسب این بردهای پشت سر هم کار بسیار سختی است و تمرکز بالایی می‌خواهد و بازیکنان باید نهایت تلاش و از خودگذشتگی خود را نشان بدهند. البته جنگندگی و برنامه داشتن در کنا ریکاوری خوب، عملکرد و بهره‌وری تیم‌ملی ایران را بالا می‌برد و کمک می‌کند تیم آماده‌تری به وجود بیاید تا مقابل حریفان به مشکل نخورد.

اگر به تیم سوم یا چهارم گروه دیگر برخورد کنیم بردن کاملا محتمل است هر چند احتمالات و اتفاقات ورزش را هرگز نباید از یاد برد. به هر حال من این توانایی را در تیم‌ملی ایران می‌بینم که در جمع چهار تیم برتر المپیک توکیو قرار بگیرد. شاگردان آلکنو توانایی این را دارند که دست به کاری تاریخی بزنند و حتی روی سکوی المپیک هم بروند و مدال بگیرند. کار برای کسب مدال سخت اما غیرممکن نیست و بازیکنان ما هم بارها نشان داده‌اند که در سخت‌ترین شرایط می‌توانند بهترین نتایج را بگیرند. تیم‌ملی ایران با انسجام می‌تواند به مدال برسد و در کنارش تلاش خود را در هر بازی بیشتر کند.

در راه رسیدن به این موفقیت تاریخی فقط یک چالش و نگرانی وجود دارد و آن هم این که مبادا کرونا به اردوی والیبال ایران در توکیو سرایت کند و مثلا باعث ابتلای یکی دو بازیکن شود. غیبت هر یک از این بازیکنان چه به دلیل کرونا و چه به دلیل مصدومیت یا هر چیز دیگری چالش بزرگی خواهد بود که باید خیلی مراقب آن بود. در مجموع کرونا و احتمال آلوده شدن به این ویروس چالش بزرگی برای بازیکنان تیم‌ملی والیبال ایران خواهد بود که امیدوارم هرگز این اتفاق نیفتد.

تیم‌ملی والیبال ایران در این دوره از رقابت‌های المپیک می‌تواند تاریخ‌ساز شود و مدال المپیک را بگیرد و امیدوارم تلاش و انسجام تیم ما را به این رویای بزرگ برساند.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها