jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۳۲۷۶۳۱   ۲۹ تير ۱۴۰۰  |  ۱۴:۴۹

تصاویری جدید با جزئیات بی‌نظیر از خروج جت پلاسما از مرکز یک سیاه‌چاله به تازگی توسط تلسکوپ «افق رویداد» ثبت شده است.

title
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از ایسنا، این تصاویر خروج جت پلاسما از مرکز کهکشان «قنطورس اِی» (Centaurus A) را با دقت ۱۰ برابری و وضوح ۱۶ برابری نسبت به تصاویر قبلی نشان می‌دهد.

سیاه‌چاله‌ها مجموعی از امواج پر قدرت و ذرات را با سرعتی نزدیک به سرعت نور به فضا پرتاب می‌کنند که به آن جت پلاسما گفته می‌شود.

در گزارش اسپیس آمده است، مایکل جانسن (Michael Janssen)، ستاره‌شناس موسسه‌ ماکس‌پلانک در آلمان می‌گوید: ما از نزدیک خروج یک جت پلاسما که توسط یک سیاه‌چاله بزرگ به بیرون پرتاب می‌شود را مشاهده می‌کنیم.

تلسکوپ افق رویداد (Event Horizon) خروج امواج رادیویی عظیمی از سیاه‌چاله را نشان می‌دهد که وقتی از زمین به آن نگاه می‌کنیم کوچک به نظر می‌رسد. دانشمندان در بیانیه‌ای اعلام کردند که وقتی این تصاویر با ضریب یک میلیارد بزرگنمایی شوند، سیاه‌چاله‌ای به اندازه یک سیب که روی سطح ماه قرار داشته باشد قابل مشاهده است در حالی که جت‌های پلاسمایی منتشر شده از آن ۱۶ برابر از خود ماه بزرگ‌ترند. سیاه‌چاله‌ای که در مرکز کهکشان "قنطورس ای" قرار دارد جرمی معادل ۵۵ میلیون خورشید دارد.

تصاویری از خروج «جت پلاسما» از مرکز یک سیاه‌چاله با جزئیات بی‌نظیر

کهکشان قنطورس اِی که با نام «NGC 5128» نیز شناخته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین اجرام آسمانی است. این کهکشان در سال ۱۹۴۹ رصد شد.

ویلگاس (Maciek Wielgus)، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: سیاه‌چاله‌ای که در مرکز کهکشان قنطورس اِی قرار دارد با سیاه‌چاله‌ای که در مرکز کهکشان راه‌شیری قرار دارد بسیار متفاوت است و انرژی بیشتری منتشر می‌کند.

دانشمندان همچنان در حال جستجوی علت به وجود آمدن و خروج این جت‌های پلاسمایی از سیاه‌چاله‌ها هستند. این تصاویر نشان می‌دهد که جت‌هایی که از مرکز سیاه‌چاله دورتر هستند روشن‌ترند. پدیده‌ای که تاکنون توضیحی برای آن وجود ندارد.

محققان در آینده قصد دارند با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی اطراف این سیاه‌چاله را در طول موج‌های کوتاه‌تر و با وضوح بیشتر مورد بررسی قرار دهند. هدف نهایی آن‌ها ثبت تصاویری از مرکز سیاه‌چاله است مشابه کاری که برای سیاه‌چاله‌ای در مرکز کهکشان «M87» انجام شده بود.

این تحقیقات در روز دوشنبه 28 تیر در مجله‌ی «Nature Astronomy» منتشر شد.