نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران:

سازندگان مسکن «نای» بلند شدن ندارند

تحلیل گر بازار مسکن در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

ماجرای خانه متری 300 میلیون

یک تحلیل گر بازار مسکن می گوید با توجه به شرایط خاص و ارزیابی های دقیق اقتصادی نمی توان پیش بینی کرد که وضعیت مسکن به همین زودی به وضعیت باثباتی در کشور برسد و در این رابطه دولت هم نمی تواند کاری انجام بدهد.
کد خبر: ۱۳۲۶۷۲۱

به گزارش جام جم آنلاین ، مهدی سلطان محمدی تحلیل گر بازار مسکن در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: قیمت مسکن به ثبات نسبی خواهد رسید اما به شرطی که تورم کنترل شود. شما باور می کنید که تورم به نقطه صفر برسد تا مسکن هم ارزان شود؟

سلطان محمدی گفت: تا زمانی که تورم های 30 الی 40 درصدی و حتی بالاتر تجربه می کنیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم قیمت کالاها و خدمات و به خصوص قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

این تحلیل گر بازار مسکن افزود: ریشه تورم در افزایش نقدینگی و کسری بودجه دولت است. کسری بودجه باید کنترل شود و درآمدهای دولت نیز افزایش پیدا کند و یا اینکه هزینه ها کاهش یابد. هزینه های دولت قابل کاهش نیست چون باید سرمایه گذاری ها کمتر شود که این هم امکان پذیر نیست.

این کارشناس مسکن ادامه داد: افزایش درآمدها نیز در گرو  مسئله برجام است. اگر این مسئله حل شود مقداری از ذخایر ایران آزاد خواهد شد و با مسئله افزایش درآمدها روبرو می شویم.

وی گفت: حتی تجارت خارجی هم به ایران ورود پیدا می کند و به این ترتیب درآمدها افزایش پیدا می کند. اما من به شما می گویم حتی اگر با افزایش چند برابری درآمد هم روبرو شویم جبران کاهش و کمبود کنونی نخواهد شد. باید اصلاحات ساختاری مناسبی در بودجه و ساختارهای اقتصادی وجود داشته باشد.

سلطان محمدی در رابطه با وضعیت عجیب بازار مسکن و عرضه شدن خانه ای به قیمت متری 300 میلیون اذعان داشت: سیاست کنترل نرخ مسکن نادرست است و از سویی عملی نیست. قیمت هایی که در شمال شهر تهران همانند مسئله ای که در رابطه با خانه متری 300 میلیون گفتید بسیار نامتعارف است و خریداران ملک های این چنینی از خرد کامل برخوردار نیستند.

این تحلیل گر بازار مسکن تاکید کرد: متوسط قیمت مسکن در تهران متری 30 میلیون است و اگر کسی بخواهد 10 برابر این میزان ملک خریداری کند دیگر خودش می داند و دولت و سایر نهادها نمی توانند مداخله کنند.   

وی گفت: مسکن کالایی نیست که بشود آن را نرخ گذاری کرد. بیش از 95 درصد از مسکن ها را مردم می سازند و دولت اصولا عرضه کننده مسکن به شمار نمی آید.

 سلطان محمدی در پایان گفت: تا زمانی که تورم وجود داشته باشد نه قیمت مسکن پایین می آید و نه قیمت ارز و خودرو و نه قیمت دیگر کالاها و موارد. این یک بحث روشنی است و فعلا نمی توان به کاهش قیمت مسکن امیدوار بود.  بازار مسکن با زور و جبر کنترل نخواهد شد و از طریق مهار تورم با ثبات روبرو خواهد شد.

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها