گزارشی از غرق‌ شدگی‌ های خانوادگی به‌‌دلیل آشنا نبودن به فنون نجات

ناجیانی که قربانی می‌شوند

3 پسر نوجوان هنگام شنا در آبگیر جان باختند

روایتی تلخ از آخرین شنا

هوا به‌شدت گرم بود و جان می‌داد برای یک شنای خنک و شادمانه. سالار، دانیال و مهدی که گرم‌شان شده بود، تصمیم گرفتند تنی به آب بزنند. حفره آبگیر خاکی کارگاه معدنی در روستای طویل چمن بیدخون بردسیر جایی بود که تصمیم گرفتند برای شنا به آنجا بروند. صدای شادی نوجوانانه‌شان فضای اطراف را پر کرده بود، غافل از این‌که مرگ سایه‌به‌سایه آنان را تعقیب می‌کرد.
کد خبر: ۱۳۲۶۳۱۴

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، تقویم روزانه، پنجشنبه 17 تیر را نشان می‌داد. سالار، دانیال و مهدی سالاپور سه نوجوان 14، 16 و 20ساله که اهل روستای طویل چمن بودند، دل‌شان تفریح می‌خواست تا انرژی‌شان تخلیه شود. آفتاب که بالا آمد، بعد از خوردن صبحانه به حفره آبگیر خاکی کارگاه معدنی در همان روستای خودشان رفتند.

روایتی تلخ از آخرین شنا

مهدی امامی، بخشدار مرکزی بردسیر در مورد این حادثه به خبرنگار جام‌جم می‌گوید:« از قرار معلوم، شنا کردن کار هر روزه سه نوجوان بوده‌است. هر سه به قول ما بردسیری‌ها برای آب‌تنی به بند خاکی می‌رفتند و به قول شما تهرانی‌ها شنا می‌کردند. روز حادثه هم صبح از خواب بیدار شدند و برای شنا به بند خاکی رفتند. در بردسیر حداقل چهارصد پانصد بند خاکی وجود دارد و این‌طور نیست که بگوییم همین یک بند خاکی هست و باید بیایند و درستش کنند. عمق آبی که در این بند خاکی وجود دارد، ابتدا کم است. یعنی اولش، 10 سانتی‌متر، بعد 20 سانتی‌متر و همین‌طور هر چه جلوتر بروید، عمق آن افزایش پیدا می‌کند. جایی که این سه نوجوان شنا می‌کردند نیز یکی دو متر عمق بیشتر نداشت، اما عمق آبی که وسط آبگیر وجود دارد، به چندین متر می‌رسد.»

به گفته بخشدار مرکزی بردسیر، روزی که مهدی، سالار و دانیال به حفره آبگیر رفتند، ظاهرا هیچ‌کس در آن حوالی نبود که به‌طور دقیق از نحوه وقوع حادثه مطلع باشد: «آنها یک بار صبح به آبگیر رفتند و بعد از شنا کردن دوباره به خانه برگشتند و پس از کمی استراحت، ساعت یک بعد ازظهر دوباره تصمیم گرفتند به آبگیر بروند. تمام صحبت‌هایی که الان از دقایق وقوع حادثه می‌کنیم، همه‌اش بر اساس حدس و گمان است، چون کسی آن لحظه در آن حوالی نبوده‌است. کف این آبگیر حالت رسوبی دارد. ظاهرا، یکی از سه نوجوان وارد آب شده اما پایش لیز خورده و به عمق آن رفته بود. دو نوجوان دیگر که متوجه حادثه شده بودند، سعی کردند او را نجات دهند اما تلاش‌شان بی‌نتیجه بود و خودشان هم گرفتار شدند و متاسفانه به دلیل ناآشنایی با فن شنا هر سه به رحمت خدا رفتند.» بعد از غرق شدن سه نوجوان، دو روایت مختلف در مورد نحوه اطلاع از وقوع حادثه برای نوجوانان دارد. به گفته بخشدار،کشاورزی که آن حوالی مشغول کار بود، وقتی متوجه شد لباس‌های نوجوانان کنار آبگیر است اما از خودشان خبری نیست، مردم را خبر کرد. روایت دیگری هم وجود دارد که بر اساس آن، وقتی سه پسر نوجوان به‌موقع به خانه برنگشتند، خانواده‌شان نگران شدند و دنبال آنها گشتند که در نهایت متوجه لباس‌های آنان کنار آبگیر شدند و برای همین از نیروهای امدادی درخواست کمک کردند.

هلال‌ احمر کرمان به دنبال 3 پیکر

پس از اطلاع نیروهای امدادی از وقوع حادثه، بلافاصله نیروهای هلال‌احمر به محل آبگیر اعزام شدند. رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در مورد این حادثه به جام‌جم می‌گوید:« با تماس آتش‌نشانی با هلال‌احمر در خصوص غرق شدن سه نوجوان در حفره آبگیر کارگاه صنعتی معدنی در روستای طویل چمن، به‌سرعت تیم امداد و نجات سیلاب سیرجان و تیم پشتیبان هلال‌احمر بردسیر به محل وقوع حادثه اعزام شدند. نجاتگران وارد این آبگیر خاکی شدند و عملیات امداد را آغاز کردند. تلاش‌ها سه ساعت ادامه داشت اما با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه، تاریکی هوا و نبود دید کافی در آب به دلیل این‌که توسط مردم گل‌آلود شده بود، ادامه عملیات به روز بعد موکول شد.» او ادامه می‌دهد: «ساعت 6و30 دقیقه صبح روز جمعه و با حضور دو تیم امداد و نجات سیلاب کرمان و سیرجان، ادامه عملیات دوباره از سر گرفته شد و پس از چهار ساعت جست‌وجوی مداوم، نیروهای هلال‌احمر، پیکر هر سه نوجوان را از آب خارج و به عوامل مربوط تحویل دادند. در ضمن در این عملیات سه تیم امداد و نجات سیلاب و پشتیبان از سیرجان، کرمان و بردسیر حضور داشتند.»

لیلا حسین زاده - حوادث / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها