حرکت هولناک جهان از گاو به سمت نماد استرالیا؛

بفرمایید گوشت کانگورو!

یکی از مهم ترین موضوعات جهان امروز سوراخ شدن لایه ازن، انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات اقلیمی است. به همین منظور دانشمندان در صدد اصلاح برخی از موارد در چرخه غذایی هستند که شامل گوشت برخی جانوران می شود.
کد خبر: ۱۳۲۵۹۴۱

به گزارش جام جم آنلاین، مدتی پیش فهرستی از مضرترین جانوران و حیوانات برای اکوسیستم های طبیعی منتشر شد. صد البته هیچ جانداری به اندازه انسان  باعث به وجود آمدن فجایع زیست محیطی نیست اما در این میان گاوها در سراسر جهان مورد توجه قرار دارند چرا که گاز متصاعد شده از معده این حیوانات باعث آسیب شدید به ازن می می شود.

گاوها انواع مختلفی دارند. از همان گاوهایی که در کشور خودمان می بینیم تا گاو های هند و گاوهای عظیم الجثه ای که در برخی از کشورهای اروپایی نظیر دانمارک، هلند و آلمان زندگی می کنند و به گاو هولشتاین معروف هستند.

اما این گاوها از هر نژاد و نوعی که باشند از عوامل آسیب به لایه ازن معرفی می شوند.

گاوها نقش زیادی در تغییرات اقلیمی و گرمای کره زمین دارند و این موضوع شاید برای بسیاری از مردمان قابل درک نباشد.

این حیوانات بعد از CFC و خودروها، بزرگترین عامل تولید هیدروکربن در جو کره‌ی زمین هستند و سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن «گاز هیدروکربن» از خود منتشر می‌کنند. گاز تولیدی از ۱۰ گاو می‌تواند گرمایش سالانه‌ی خانه‌ای کوچک را تامین کند. عمده‌ی گاز تولیدی از گاو، با آروغ‌زدن ایجاد می‌شود.

به این ترتیب جهان مدرن و صنعتی کم کم به این نتیجه رسیده که جمعیت گاوها را بسیار محدود و استفاده از گوشت آن را کم کم از سر بسیاری از مردمان جهان بیندازد. اما خوب می دانیم چنین چیزی امکان پذیر نیست و یا اینکه حداقل فرآیند بسیار سختی را می طلبد.

اما در استرالیا به یک راهکار موثر رسیدند که البته دهه هاست کاربرد دارد اما در چهار سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است؛ کشتن کانگوروها و استفاده از گوشت آنها به جای گوشت گاو. کانگوروها نه گاز تولید می کنند و نه ضرری برای لایه اوزون دارند. پس چه چیزی بهتر از این جانور جالب و دوست داشتنی؟ اما کشتن این جانور بی رحمانه نیست؟

 

جمعیت عجیب کانگوروها

کانگوروها در صورت ازدیاد جمعیت مشکلات بسیار زیادی برای مردم ایجاد می کنند. این حیوان که به عنوان نماد کشور استرالیا شناخته می شود جمعیت بسیار بسیار زیادی در این کشور حوزه اقیانوسیه دارند. کانگوروها خسارات زیادی به محصولات کشاورزی می زنند و کلا دردسرآفرین هستند. در ضمن ازدیاد جمعیت آنها باعث می شود تا مقدار زیادی از منابع غذایی انسان از بین برود. برای همین عاقلانه ترین کار این است که جمعیت آنها کنترل شده شود. پس به کشتارگاه برده می شوند و پس از ذبح گوشت آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

هم اکنون به تنهایی در ایالت ویکتوریا 2 میلیون کانگورو زندگی می کنند و نکته بسیار بد و تکان دهنده این است که جمعیت آنها در مقایسه با سال 2018 در حدود 40 درصد کمتر شده است یعنی به عبارت بهتر کشتار شده اند.

برنامه هولناکی که برای کانگوروها در سال 2021 در نظر گرفته شده بود این است؛ بیش از 95 هزار راس از آنها قربانی شدند تا گوشت آنها در بازار به مصرف عموم برسد. در واقع یکی از اهداف این است که نه تنها جمعیت آنها کنترل شود بلکه با روی آوردن جمعیت به مصرف کانگورو ، مصرف گوشت گاو پایین بیاید و در نتیجه با کاهش جمعیت گاوها آسیب کمتری به لایه اوزون زده شود.

نکته شگفت انگیز این است که عدد دقیقی در رابطه با جمعیت کانگورهای استرالیا وجود ندارد. بین 25 تا 50 میلیون راس کانگورو تخمین زده می شود و بین 25 میلیون و 50 میلیون تفاوت فاحشی وجود دارد.

 

خوبی های کانگورو

کانگوروها به نسبت سایر دام و احشام همانند گوسفند و گاو آب کمتری مصرف می کنند و توانایی بیشتری برای زنده ماندن در شرایط خشکسالی و گرما دارند. کانگوروها همانطور که ذکر شد همانند گاو حجم زیادی از متان را ایجاد نمی کنند.

اما گوشت کانگورو خود داستان جداگانه ای دارد. گوشت این حیوان حاوی پروتئین بالا و امگا است ، ضمن اینکه چربی کمتری دارد. همچنین گوشت کانگورو در افزایش حجم عضلانی بدن نقش زیادی دارد.

 

کشتن کانگوروها، غیراخلاقی یا اخلاقی؟

برای اینکه به این پرسش پاسخ بدهیم که آیا کشتن کانگورو اخلاقی است یا خیر ابتدا باید به این بپردازیم که آیا پیش از این موضوع آیا انسان به این فکر کرده که کشتن جانورانی مثل گوسفند، گاو، مرغ و سایر احشام و پرندگان غیراخلاقی است یا خیر؟

به هر حال با توجه به اینکه صنعت گوشت کانگورو در ابتدای راه قرار دارد منتقدان زیادی دارد و انتقادات شدید سازمان های حمایت از حقوق حیوانات را برانگیخته است.

گوشت این حیوان هم اکنون به صورت بیف، استیک و انواع غذاهای گوشتی و حتی در انواع پیتزا هم مورد استفاده قرار می گیرد.

کانگورو یک حیوان گیاه خوار است و آزاری برای انسان ندارد. در واقع این انسان ها هستند که قلمرو این جانور کمیاب را تصاحب کرده و گمان می کنند مالک جان و سرزمین آنها هستند. قطعا جمعیت آنها با این رویه کمتر هم خواهد شد.

گوشت کانگورو به طور متوسط به ازای هر کیلو به قیمت 26 دلار به فروش می رسد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها