بهتر است برای واکسن زدن بازوی غالب خود را برای دریافت واکسن در نظر بگیرید.
کد خبر: ۱۳۲۴۸۶۶

به گزارش جام جم آنلاین، وقتی نوبت به تزریق واکسن کووید 19 می‌رسد، مجبور نیستید اقدامات زیادی انجام دهید به جز اینکه در محل واکسیناسیون، حاضر شوید.

با این حال، کارشناسان توصیه‌هایی برای کمک به آسان‌تر شدن تجربه واکسینه شدنتان ارائه داده‌اند، مانند هیدراته کردن بدن قبل از تزریق واکسن و تعطیل کردن کار در روز بعد از آن. اما، یک اشتباه وجود دارد که با احتمال 50% شما مرتکب آن خواهید شد و احتمالاً تا به حال به آن فکر نکرده‌اید: بازوی اشتباهی را برای تزریق واکسن انتخاب می‌کنید! ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید باید کدام بازو را برای واکسینه شدن انتخاب کنید، احتمالاً همان چیزی نیست که تصور می‌کنید.

متخصصان می‌گویند شما باید واکسن را در بازوی غالب خود تزریق کنید

ممکن است این تصور را داشته باشید که باید واکسن کووید را در بازوی غیرغالب خود تزریق کنید، زیرا کمتر از آن استفاده می‌کنید. اما به گفته بعضی از متخصصان، این بهترین کاری نیست که انجام می‌دهید. در واقع، بازوی غالب انتخاب بهتری برای این کار خواهد بود.

بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند که واکسن را در بازوی غالب، به دلیل افزایش حرکت و افزایش جریان خون، دریافت کنید. تزریق واکسن در بازوی غالب به بدن کمک می‌کند تا مایع واکسن را بهتر جذب کند.

شما بازوی غالب خود را بیشتر حرکت می‌دهید، که می‌تواند به کاهش درد بازو پس از واکسیناسیون کمک کند

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، یکی از رایج‌ترین عوارض واکسن کووید، ناراحتی و درد در بازو است. اما افزایش حرکت می‌تواند به کاهش این درد کمک کند یا آن را سریع‌تر تسکین دهد. این دلیل دیگری است که باید بازوی غالب خود را برای دریافت واکسن در نظر بگیرید.

این واکسن باعث درد در بازو می‌شود زیرا به عضله بازو، و نه جریان خون، تزریق می‌گردد، که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدنتان، التهاب را در ناحیه عضله مورد هدف قرار دهد. اما حرکت بیشتر بازو، به انتقال واکسن از محل تزریق عضله به سایر نقاط بدن کمک می‌کند، به این معنی که سیستم ایمنی بدن شروع به هدف قرار دادن مناطق دیگر می‌کند. ممکن است همه این‌ها باعث کاهش درد شود.

اگر به دنبال کاهش درد یا زمان درد نیستید، البته هنوز هم می‌توانید واکسن را در بازوی غیر غالب خود تزریق کنید. در واقع، برخی از متخصصان می‌گویند چند دلیل وجود دارد که ممکن است بخواهید بازوی غیرغالب را انتخاب کنید. توصیه می‌شود اگر به یک پهلو می‌خوابید، بازویی را انتخاب کنید که روی آن نمی‌خوابید، و بنابراین هنگام خواب بر روی آن فشار وارد نمی‌کنید. اگر روی بازوی غالب خود می‌خوابید، می‌توانید بازوی غیرغالب را برای واکسن انتخاب کنید.

اگر مجبور هستید بعضی از کارها را هر روز انجام دهید، مانند نوشتن یا بلند کردن اجسام سنگین، ممکن است نیاز باشد بازوی غیرغالب خود را انتخاب کنید. با این وجود، کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر تصمیم بگیرید که واکسن را در بازوی غالب دریافت نکنید، این بدان معناست که واکسن مدت زمان بیشتری در محل تزریق باقی می‌ماند، که باعث افزایش درد می‌شود.

می‌توانید بدون در نظر گرفتن بازو، با اقداماتی درد را کاهش دهید

صرف‌نظر از اینکه شما کدام بازو را انتخاب می‌کنید، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها ناراحتی و درد را کاهش دهید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند یک پارچه‌ی تمیز، خنک و مرطوب را در محل واکسن قرار دهید. و از بازوی خود استفاده کنید یا آن را ورزش دهید. پیشنهاد می‌شود که بازویتان را کمی بچرخانید، آن را خم کنید و نیز مشت خود را برای یک دقیقه یا بیشتر باز و بسته نمایید.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها