اداره یک کسب‌وکار اصلا ساده نیست و برای اینکه بتوانید در این کار موفق شوید به ابزار و وسایل زیادی نیاز دارید. یکی از این ابزارها که استفاده از آن‌ها ضروری است و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ همگی به آن نیاز دارند، نرم افزار حسابداری است. تنوع بالای ابزارهای موجود کار انتخاب را دشوار کرده است و تصمیم‌گیری در این خصوص برای مدیران به تنهایی امکان پذیر نیست. در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم که کدام نرم افزار را برای حسابداری انتخاب کنیم.
کد خبر: ۱۳۱۸۸۵۸
 
چه نرم افزاری برای حسابداری انتخاب کنیم؟
 
حسابداری و امور مالی چه رابطه‌ای دارند؟

حسابداری و امور مالی دو عملیات متفاوت بوده که به یکدیگر مرتبط هستند و هنگام انتخاب نرم افزار باید دقت کنیم که این تفاوت‌ها در ارائه نرم افزار در نظر گرفته شده باشد و روال کارها به ترتیبی باشد که اجرای آن‌ها را آسان‌تر کرده و نتایج دقیقی ارائه کنند. حسابداری اطلاعات مالی مورد نیاز کسب‌وکارها را گردآوری می‌کند و امور مالی با کمک این اطلاعات گزارش‌های دقیقی مثل ترازنامه، صورت سود و زیان و وضعیت مالی را تهیه می‌کنند.

آشنایی با انواع نرم افزار های حسابداری و تسلط به شیوه اجرای عملیات مالی یکی از وظایف مدیران هر کسب‌وکاری است. یک مدیر در عین تسلط به نرم افزارهای مختلف باید یک حسابدار کاربلد و با تجربه باشد، در غیر این صورت علاوه بر اینکه انتخاب نرم افزار کار ساده‌ای نخواهد بود، ممکن است تصمیمات نادرستی بگیرد که حیات کسب‌وکار را با دشواری روبه‌رو کند.

برای انتخاب نرم افزار حسابداری چه مراحلی باید طی شود؟

حسابداری مراحل پیچیده و متفاوتی دارد به همین دلیل نرم افزار حسابداری برای فروشگاه ها با نرم افزاری که برای یک شرکت انتخاب می‌شود، کاملا متفاوت است؛ اما به طور کلی مراحل انتخاب نرم افزار برای همه کسب‌وکارها تقریبا یکسان است.

گام اول: انتخاب را به یک فرآیند جمعی تبدیل کنید

برای اینکه خرید بهتری داشته باشید لازم است انتخاب نرم افزار را به یک کار گروهی تبدیل کنید و افراد شایسته سازمان را در این فرآیند درگیر کنید. می‌توانید نظر کارکنان و مدیران را در این خصوص جویا شوید و از تجربیات آن‌ها در این مورد برای انتخاب بهتر استفاده کنید.

حسابداری تنها مربوط با واحد مالی مجموعه‌های مختلف نیست و تقریبا تمام واحدها و بخش‌های مجموعه با آن سروکار دارند بنابراین باید نرم افزاری را انتخاب کنید که استفاده از آن برای تمامی کارکنان شما ساده باشد و در عین حال گزارش‌های دقیق و تخصصی فراهم کند که کار تصمیم‌گیری‌های مدیریتی را برای شما و مدیران میانی واحدها ساده کند.

گام دوم: تعیین نقاط ضعف و قوت اطلاعات مالی و حسابداری شرکت

شما باید تمام چالش‌های اصلی که کسب‌وکارتان با آن روبه‌رو است را مشخص کنید و سپس آن‌ها را به شکل مکتوب درآورید تا انتخاب برای شما ساده‌تر شود.

نرم افزار حسابداری شما باید انعطاف پذیر باشد و در عین حال مدیریت دارایی‌ها را از طریق ثبت صحیح اطلاعات امکان پذیر سازد. کنترل جریان نقدینگی مجموعه از نکات دیگری است که تنها به کمک یک نرم افزار حسابداری تخصصی و مناسب امکان پذیر است. اغلب شرکت‌ها دوست دارند نرم افزاری که بکار می‌گیرند، برخی از جریان‌های مالی و حسابداری را اتوماتیک کند. در عین حال کار صدور فاکتور و صورت حساب‌های شرکت را با چند کلیک ساده امکان پذیر کند تا کارکنان برای صدور یک فاکتور ساده مجبور نباشند یک فرآیند پیچیده را سپری کنند. ثبت سفارش خرید، آماده سازی سریع لیست حقوق و دستمزدها، اعلام دقیق موجودی انبار، سفارش، فروش و ثبت حساب‌های پرداختی از موارد دیگری است، که در این سامانه باید برای آن برنامه ریزی دقیقی انجام شده باشد.

گام سوم: انتخاب یک مشاور متخصص برای تهیه نرم افزار مناسب

در هر سازمان افراد متخصص و کاربلدی در حوزه حسابداری وجود دارند که کمک گرفتن از آن‌ها مفید است، اما برای اینکه یک انتخاب مناسب داشته باشید بهتر است از یک متخصص خارج از سازمان هم کمک بگیرید تا سیستم بهتری را انتخاب کنید. این فرد باید ملاک‌ها و معیارهای مشخصی را برای انتخاب نرم افزار در اختیار شما بگذارد و در مسیر انتخاب سیستم مناسب همراهی‌تان کند.
 
چه نرم افزاری برای حسابداری انتخاب کنیم؟
 

گام چهارم: انتخاب فروشنده نرم افزار

شرکت‌های مختلفی نرم افزارهای حسابداری را ارائه می‌کنند شما باید به همراه مشاور از آن‌ها استعلام بگیرید و پس از آن با دید باز انتخاب کنید. زینسی یک وب سایت تخصصی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشند. شما با مراجعه به این وب‌سایت می‌توانید مشخصات نرم افزارهای مختلف را مطالعه کرده، شرکت‌های ارائه نرم افزار را مقایسه کنید و بر مبنای نیاز خود بهترین را انتخاب کنید. یک سری ملاک‌های کلی برای یک نرم افزار خوب حسابداری وجود دارد که باید بررسی کنید که سیستم انتخابی شما حتما آن‌ها را در اختیار داشته باشد.

چه نرم افزاری برای حسابداری مناسب است؟

یک نرم افزار حسابداری خوب ریز عملکردهای حسابداری را با ارائه گزارش‌های دقیق آشکار می‌کند و به شما این فرصت را می‌دهد که موجودی حساب‌های شرکت را به دقت ردیابی کند. در دوره‌های بعدی خرید چه محصولاتی برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر هستند، این یک سوال بسیار مهم است که نرم افزار حسابداری خوب به شما در انتخاب آن‌ها کمک می‌کند. تصمیم‌گیری برای خر‌ج‌های سازمان و تحلیل ریسک‌ها کار ساده‌ای نیست و برای انجام آن به ابزارهای خاصی نیاز است که نرم افزار حسابداری یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

هر کسب‌وکار هر روز با فرآیندهای مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که نرم افزارهای حسابداری با جمع‌بندی ریز داده‌های مالی، به مدیران کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهند که درآمد و بودجه بندی مجموعه را به شکل مناسبی مشخص کرده و تنها در موارد ضروری هزینه کنند. یک نرم افزار حسابداری خوب باید پکیج‌های متعددی را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد تا بتوانند محصولات خود را به صورت جامعه و مانع و هزینه معقول به فروش برسانند. در کنار این مورد امنیت داده‌ها بسیار مهم است و اطلاعات مالی شما باید به خوبی محافظت شود. در نهایت محاسبه سریع فرآیندها باید در نرم افزار انجام شود تا شما را برای همیشه از رنج محاسبات کند دستی رها کند. اگر قصد خرید نرم افزار حسابداری را دارید سعی کنید انتخاب درستی داشته باشید تا در آینده با مشکلات مالی کمتری دست و پنجه نرم کنید و فرآیندهای مالی خود را به ساده‌ترین شکل سامان بدهید.

منبع: زینسی - ایلنا
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها